bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۲۱۶
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۳ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
بامداد جنوب: معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری کشور در پیامی به شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینما جوان خلیج فارس تاکید کرد: برگزاری این رویداد سینمایی در آستانه روز ملی خلیج فارس حاوی مفاهیم و اشارات مضاعفی است تا سینما به‌مثابه پرنفوذترین رسانه به بازروایی خلیج همیشه فارس و تاریخ پر فراز و نشیب آن از دور زمان تا امروز جدی‌تر بپردازد.

الهام بهروزی

شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینما جوان خلیج فارس در بوشهر شامگاه جمعه، 8 اردیبهشت 1402 با معرفی برگزیدگان این رویداد در جوار خلیج زیبای فارس به کار خود پایان داد. این رویداد که پس از وقفه برپا شد، توانست شور و شوقی را در میان اهالی هنر و فیلمسازان ملی و جنوبی ایجاد کند. آثاری که در این دوره به نمایش درآمدند، اغلب برآمده از مسائل اجتماعی و نمایش زیبایی‌های ایران در حوزه‌های متفاوتی بود. 


هنرمندان بوشهری خوشبختانه در این رویداد هم در بخش عکس و هم در حوزه فیلم کوتاه آثار درخور و باکیفیتی ارائه کردند که این نشان از دغدغه‌مندی، هنرمندی، تخصص، تعهد و ذوق زیبا‌شناختانه آن‌ها دارد. آیین پایانی این جشنواره که از مهم‌ترین اتفاقات هنری استان در آستانه روز ملی خلیج فارس بود، با حضور مسوولان و رئیس انجمن سینمای جوانان ایران در مجتمع فرهنگی-هنری 9 دی بوشهر برگزار شد.


در ابتدای این مراسم، پیام محمد خزاعی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری کشور را که در این آیین حضور نداشت، علیرضا اسماعیلی، مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی کشور به این شرح قرائت کرد: «متاسفانه سعادت حضور در جمع خوب شما عزیزان را نداشتم ولی وظیفه می‌دانم مراتب تشکر و قدردانی خودم را از برگزاری این جشنواره ابراز کنم. برگزاری این رویداد سینمایی در آستانه روز ملی خلیج فارس حاوی مفاهیم و اشارات مضاعفی است تا سینما به‌مثابه پرنفوذترین رسانه به بازروایی خلیج همیشه فارس و تاریخ پر فراز و نشیب آن از دور زمان تا امروز جدی‌تر بپردازد.


در این راستا، نقش شما جوانان فیلمساز در ثبت بزنگاه های تاریخ این سرزمین پرافتخار و تمامیت ارضی این مرز بوم بسیار خطیر است. سینمای جوان بدون شک، طلیعه‌ای نویدبخش، پردامنه و اثرگذار در چشم‌انداز امروز و فردای سینمای ایران است که می‌تواند فصل تازه و روشنی را در ساحت هنر هفتم پدید آورد.


سازمان سینمایی به عنوان یار دیرین خانواده نجیب سینما بیش از همیشه به جایگاه جوانان فیلمساز و ظرفیت‌های بی‌بدیل سینمای استان‌ها آگاه است و همواره در تلاش است تا همه ظرفیت‌های موجود را به کار گرفته و زمینه را برای ظهور و بروز استعدادها و خلاقیت نسل نوجو، با انرژی، با انگیزه و تازه به میدان آمده مهیا سازد.


 امروز شاهد شکل‌گیری نشانه‌های «جریان سومی در سینما» هستیم که نسل جوان و متعهد و آگاه به ضرورت‌های ملی و جهانی آن را نمایندگی می‌کند. جریان نوظهوری که با تکیه بر میراث گذشتگان و بزرگان، ادبیات، زبان و افق‌های فکری و فرهنگی خاص خودش را دارد و به منافع ملی و هویت تاریخی این سرزمین دلبسته است. باید به جریان سوم و گفتمان جدید سینما احترام بگذاریم و آن‌ها را باور کنیم.


این جریان سوم، رهیافتی کاملا تازه و ویژه به سینمای ما اضافه خواهد کرد که مدل رفتاریش شبیه دیگران نیست. موج سوم فیلمسازان جوان، نوعی از فیلمسازی را پیشنهاد می‌دهد که در صورت‌بندی سینمای ما به‌شدت تازه است. ترکیبی قواره‌‍‌مند، جسورانه، باشکوه و امروزی از سینمای اجتماعی که هم مطالبه‌گر و پرسشگر است و هم فرازها و شایستگی‌های فرهنگی جامعه‌ای را که در آن زیست می‌کند، نادیده نمی‌گیرد.


با شناختی که از استعداد و خلاقیت جوانان و سینمای استان‌ها پیدا کرده‌ام می‌توانم این نوید را بدهم که آینده این سینما بسیار روشن و امیدوار‌کننده است. سازمان سینمایی با رویکرد عدالت‌محوری تحولات زیادی را در حوزه احیای سینمای استان‌ها پیش‌رو دارد و طرح‌های بسیاری از سوی این سازمان در عرصه‌های مختلف تولید، آموزش و زیرساخت و فیلمسازی در حال پیگیری و تحقق است که بخش بزرگی از آن را به‌زودی رونمایی خواهیم کرد.


شایسته می‌دانم از تلاش‌های استاندار محترم استان، مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و همکارانم در انجمن سینمای جوانان به خاطر برگزاری جشنواره منطقه‌ای خلیج فارس قدردانی کنم. در سفری که به این استان داشته‌ام با همه وجودم، فقدان امکانات اساسی سینما را در کنار غنای چشمگیر نیروی انسانی مستعد  لمس کردم و امیدوارم با یاری دستگاه‌های اجرایی استان، بخش‌های خصوصی و استاندار پرتلاش و زحمتکش بتوانیم شرایط مناسب استفاده از ظرفیت سینماها را برای مردم خوب این استان فراهم آوریم.


شک ندارم که لیاقت استان بوشهر با توجه به تاریخ درخشان و پرافتخارش در نبرد با استعمار و جایگاهش در دوران دفاع مقدس و نیز، نقش آن در حراست از این سرزمین به مراتب در سینما بیش از این‌ها است.»


رئیس انجمن سینمای جوانان ایران نیز در بخش بعدی این آیین گفت: گفت: با توجه به این که فیلم‌های کوتاه در صنعت سینمای ایران مظلوم هستند، سینماگران جوان باید ظرفیت جشنواره‌های سینما جوان را برای دیده شدن این‌گونه فیلم‌ها حفظ کنند.


محمد آذرپندار با بیان اینکه در پایان این جشنواره باید به‌خاطر داشت که این رویدادهای هنری چه دستاوردی برای سینمای کشور به‌دنبال داشته است، افزود: جشنواره‌های منطقه‌ای سینما جوان ۲۲ سال است که به صورت منظم برگزار می‌شود و با همه فراز و نشیب‌هایی که داشته؛ اما تعطیل نشده‌است.


وی با اشاره به اینکه همه هنرمندانی که در این رویداد به عنوان برگزیده انتخاب شدند یا نشدند، باید این جشنواره را آسیب‌شناسی کنند تا شاهد ارتقا و رشد این هنرها در آینده باشیم، تصریح کرد: امید است برپایی این جشنواره‌ها همچنان تداوم داشته باشد و شاهد حضور با انگیزه جوانان در این رویدادها باشیم.


برگزیده‌های شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر - خلیج فارس که با حضور ۷۴ هنرمند از ۱۱ استان کشور شامل استان‌های گلستان، مازندران، قزوین، البرز، زنجان، اردبیل، تهران، آذربایجان شرقی، کردستان، گیلان و بوشهر در بوشهر برگزار شد، به این شرح اعلام شد:


هیات داوران به اتفاق آرای در بخش عکس لوح افتخار، تندیس جشنواره و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به‌عنوان بهترین مجموعه‌عکس را به کیوان جعفری برای مجموعه مرثیه‌ای برای مهاجران از ساری اهدا کرد. براساس نظر هیات داوران تندیس جشنواره، لوح افتخار و مبلغ ۸۰ میلیون ریال به عنوان عکس اول نیز به حمیدرضا بازرگانی برای عکس سلام آقاجان از زنجان اهدا شد.


هیات دواران لوح افتخار و مبلغ ۶۰ میلیون ریال به عنوان عکس دوم را به داود کهن‌ترابی برای عکس عید دیدنی بزرگترها از کرج، لوح افتخار و مبلغ ۴۰ میلیون ریال را به عنوان عکس سوم به جمشید فرجوند فردا برای عکس آرامش از بیجار و لوح تقدیر و مبلغ ۳۰ میلیون ریال را نیز به اکبر شکوه برای عکس اسکله از تنگستان اهدا کرد.


براساس نظر هیات داوران لوح افتخار و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال در بخش ویژه بهترین فیلم با موضوع کارآفرینان و صنایع خلاق را به میثم فرهومند و اهورا بارانی برای فیلم داستانی ترال از بوشهر و لوح افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال به عنوان جایزه بخش سردار سلیمانی را به مهدی رجبیان برای فیلم تمام خاطرات من از ساری اهدا کرد.


لوح افتخار و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال در بخش بهترین پژوهش در فیلم مستند به عابدین رمضانی برای فیلم دمام از بوشهر، لوح افتخار و مبغ ۱۰۰ میلیون ریال در بخش بهترین فیلم‌نامه اقتباسی به ایناز خیرخواه برای فیلم داستانی کمپانی از قزوین، لوح افتخار و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال در بخش بهترین صدای فیلم به یعقوب عبداللهی صدا بردار فیلم نشنیدن از تهران و همچنین لوح افتخار و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به محمود موسوی‌نژاد صدا گذار فیلم نشنیدن رسید.


براساس نظر هیات داوران همچنین در بخش بهترین تدوین لوح افتخار و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به پویان شعله ور برای فیلم دروازه‌بان هانوفر از قزوین، در بخش بهترین فیلمبرداری نیز لوح افتخار و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به علی طالبی برای فیلم داستانی بعد از نیمه شب از تهران و در بخش بهترین استعداد جوان، لوح افتخار و مبلغ ۸۰ میلیون ریال نیز به ابوالفضل ساعی مهربانی برای فیلم به رنگ بی رنگ از تهران اهدا شد.

 

هیات داوران شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر خلیج فارس جایزه بهترین فیلمنامه تألیفی را به مهدی باقری برای فیلم ژابیز از تهران، جایزه ویژه هیات داوران نیز شامل لوح افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال به مهدی زمانپور کیاسری و منان جانبراری برای فیلم داستانی صیاد از ساری و مهدی برمال و روزبه شموسی برای بازی در فیلم داستانی یادگار دوست از بوشهر اهدا شد.


همچنین کسانی که به صورت مستقیم به چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران راه یافتند، براساس نظر هیات داوران در بخش بهترین فیلم، تندیس جشنواره، لوح افتخار و مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال به ایلناز خیرخواه برای فیلم کمپانی از قزوین و جایزه بهترین کارگردانی فیلم داستانی نیز به محمد باقری برای فیلم بعد از نیمه‌شب از تهران اهدا شد.


هیات داوران همچنین جایزه بهترین فیلم پویانمایی، تندیس جشنواره، لوح افتخار و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال را به عدنان زندی برای فیلم جنگ و رنگ از سنندج و لوح افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال را به برزان رستمی برای فیلم پژواک از سنندج و در بخش بهترین فیلم مستند تندیس جشنواره به جابر قربانی برای فیلم مانلی از ساری و در بخش بهترین فیلم تجربی تندیس جشنواره به فرهان به‌پور برای فیلم مکعب قرمز از مشکین شهر اهدا کرد.


در این آیین از سید حسین صافی، فریما بوشهری و رضا یاری‌منفرد از دانش‌آموختگان انجمن سینما جوانان ایران تجلیل و قدردانی شد.

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: