bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۲۲۵
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر خبر داد:
دبیر چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر از ارسال بیش از 500 اثر به دبیرخانه این رویداد خبر داد.

عبدالرحیم افروغ در نشست خبری برگزاری آیین پایانی جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی گفت: بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) جشنواره فرهنگی هنری رضوی را در بخش‌های متنوعی با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های مختلفی تعریف کرده است که استان بوشهر در دوره‌های قبل افتخار میزبانی جشنواره ملی مشاعره رضوی (در چندین دوره) و جشنواره ملی سفرنامه‌نویسی رضوی را در مقطعی داشته است که در سال جاری، طبق گفت‌وگوهایی که صورت گرفت، بوشهر به‌عنوان دبیرخانه جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی معرفی شد.


دبیر چهاردمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی افزود: این کار صرفا می‌توانست با انتشار یک فراخوان پیش برده شود؛ اما اتفاقی که در این استان افتاد، این بود که به برکت این جشنواره، داستان کودک و نوجوان به‌واسطه کارگاه‌های داستان‌نویسی، نقد کتاب و داستان رضوی و حضور داستان‌نویسان ملی و استانی به یک فرایند تبدیل و یک گفتمان‌سازطی و جریان‌سازی مطلوبی در این حوزه آغاز شد.


وی افزود: البته ما در جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی با سه تخصیص مواجه بودیم که کار را دشوار می‌کرد؛ یکی اینکه خود داستان‌نویسی یک هنر تخصصی بود و مانند هنر عکاسی از عهده هر کسی برنمی‌آمد؛ بلکه افراد باید برای نوشتن داستان آموزش می‌دیند و تخصص لازم را به‌دست می‌آوردند. دوم، اینکه نام کودک بر این رویداد نشسته بود و سوم هم عنوان رضوی که به دنبال آن آمده بود، کار را حساس و فوق‌تخصصی کرده بود ولی بحمدالله موفق شدیم با مدیریت زمان و موضوع و برنامه‌ریزی مشخص به نتیجه مطلوبی دست بیابیم.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر یادآور شد: ماحصل کارهای صورت گرفته در دبیرخانه این رویداد این شد که بیش از 500 اثر تخصصی به جشنواره ارسال شود؛ آثاری که ویژه کودک و نوجوان و بر مبنای فرهنگ و سیره رضوی به رشته تحریر درآمده‌اند. این آثار از کل کشور ارسال شده‌اند و استقبال خیلی خوبی از جشنواره خوشبختانه شده است.


افروغ گفت: آیین پایانی جشنواره داستان کودک و نوجوان رضوی، ساعت 20 پنجشنبه، 28 اردیبهشت ماه با حضور حمیدرضا نویدی‌مهر، دبیرعلمی جشنواره، نویسندگان ملی و مسوولان کشوری با همکاری موسسه فرهنگی قرآن و عترت «نجوای متقیان» بوشهر برگزار می‌شود و برگزیدگان این دوره در آیین معرفی و تجلیل خواهند شد. همزمان با آیین، قصه‌گویی رضوی برای کودکان بوشهری اجرا خواهد شد. همچنین در گالری مجتمع فرهنگی هنری 9 دی نمایشگاهی از آثار فرهنگی و هنری رضوی برپا می‌شود.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر یادآور شد: علاوه بر برگزاری آیین پایانی این جشنواره، سه برنامه دیگر را در دستور کار خود قرار دادیم که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری شب شعر رضوی در مسجد قرآن بوشهر در روز دوشنبه؛ 25 اردیبهشت بعد از نماز عشاء، با حضور شاعران بومی، مهرواره سرود رضوی در امامزاده عبدالمهیمن بوشهر در روز سه‌شنبه؛ 26 اردیبهشت بعد از نماز عشاء متناسب با حال و هوای سالروز شهادت امام صادق (ع) و نشست تخصصی نویسندگی خلاق و نقد و بررسی آثار جشنواره را حضور اساتید کشوری در صبح روز چهارشنبه؛ 27 اردیبهشت اشاره کرد.


افروغ در بخش دیگر توضیحات خود با بیان اینکه دهه سوم اردیبهشت در بوشهر با اجرای برنامه‌های فرهنگی ویژه‌ای همراه خواهد بود که با نگاهی آسیب‌شناسانه طرح‌ریزی و برگزار می‌شوند، افزود: یکی از حوزه‌هایی که آسیب‌شناسی شد، حوزه تبلیغات و چاپ بود که نیاز به نظارت بیشتر برای اجرای صحیح قانون داشت.


به گفته وی، در این راستا، یک گردهمایی یک‌روزه با حضور عباس محمدیان، مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالان صنعت چاپ و کانون‌های تبلیغاتی و سرمایه‌گذاران و افراد مرتبط با این حوزه‌ در بوشهر، برنامه‌ریزی شده‌است که بی‌شک دستاوردهای مهمی را برای تحرک و رفع موانع این حوزه تاثیرگذار به همراه خواهد داشت.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر افزود: گردهمایی و هم‌اندیشی اهالی چاپ و تبلیغات استان بوشهر به‌مناسبت 25 اردیبهشت؛ روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و زبان فارسی یکشنبه، 24 اردیبشهت ماه در مجتمع فرهنگی هنری 9 دی برپا می‌شود. این فضا می‌تواند نقش موثری را در پاسداشت زبان فارسی و همچنین رفع گسست میان حلقه‌های تبلیغات در حوزه تابلوسازی و رعایت استانداردهای چاپ و تبلیغات ایفا کند.


وی سپس خطاب به اهالی رسانه گفت: از شما به‌عنوان کسی که در انتقال خبرها و مفاهیم نقش دارید، یک درخواست دارم و آن هم این است که زبان فارسی را در نوشته‌ها و متن‌های خود رعایت کنید. بی‌شک این اقدام شما برای محافظت از این زبان فاخر کار بزرگی است. ما هم برحسب وظیفه سازمانی که داریم، به بحث درست‌نویسی و رعایت اصول زبان فارسی در تابلوهای شهر ورود کردیم. هدف ما از این کار، اصلاح و پاسداشت زبان فارسی است نه تعطیل کردن کسب و کار مردم.


افروغ یادآور شد: شما می‌توانید در بازشناسی کلمات، عناوین و مفاهیمی که با فرهنگ ایرانی تناسبی ندارد، خدشه وارد کنید. بی‌شک این موجی که شما راه می‌اندازید، در مسیر اصلاح تابلوها و رعایت استاندارهای چاپ در استان راهگشاست. ما هم برای اصلاح عناوین بیگانه با فرهنگ ایرانی در تابلوهاو... سعی می‌کنیم تسهیلاتی به آن‌ها بدهیم که از نظر مالی در فشار قرار نگیرند تا بتوانیم یک شهر ایرانی داشته باشیم که کلمات وزین فارسی، کلیدواژه‌های آن باشد.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر افزود: همچنین در این دهه، طبق آسیب‌شناسی که صورت دادیم و ضرورتی که برای تعمیق مفاهیم و معارف قرآنی در جامعه وجود دارد، با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آموزش نوین قرآن با عنوان «طرح بشری» را با حضور کرمانی‌نژاد، استاد طرح و مدیرکل توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان بوشهر برگزار خواهیم کرد.


افروغ بیان کرد: ما در قالب این طرح از 28 تا 30 اردیبهشت به مدت سه روز میزبان قرآن‌پژوهان، قرآن‌آموزان و کلیه جامعه قرآنی استان در مجتمع فرهنگی هنری 9 دی در دو نوبت صبح و عصر هستیم که اسکان و امکانات رفاهی برای شرکت‌کنندگان به صورت رایگان فراهم شده تا بهترین بهره را از انتقال مفاهیم و معارف قرآنی از طریق طرح بشری ببرند.


وی همچنین با بیان اینکه همزمان با اجرای این طرح در بوشهر، نشستی با حضور مدیرکل توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موسسات قرآنی استان برگزار خواهد شد، افزود: ما معتقد هستیم که در بحث مردمی‌سازی، برون‌سپاری‌ها بایستی به نحو مطلوبی شکل بگیرد و زمانی برون‌سپاری‌ها نتیجه‌بخش می‌شود که سرانگشتانی که مسئولیت کار را برعهده می‌گیرند، باید توانمند شوند.


مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر بیان کرد: در این راستا، در سال جاری معاونت فرهنگی و گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر طرحی را در خصوص توانمندسازی موسسات قرآنی آغاز کردند. این طرح با نشست‌های فصلی دارد دنبال می‌شود تا موسسات قرآنی به توانمندسازی برسند و به‌عنوان سرانگشتان فرهنگی و قرآنی کارهای موثری را در جامعه انجام خواهند داد.


وی سپس به برگزاری نشست تخصصی دیگری همزمان با این ایام ویژه مربیان و اساتید قرآنی استان اشاره و تصریح کرد: این نشست با هم‌اندیشی این بزرگواران در حوزه قرآن و آموزش آن برگزار می‌شود. افزون بر این نشست، همچنین از موسسات قرآنی استان با حضور آقای کرمانی‌نژاد بازدید خواهیم کرد.


افروغ، طرح چهارمی را که به‌زودی در حوزه قرآن و عترت اجرایی و موجب توسعه فضای قرآنی استان می‌شود، پویش قرآنی «بهترین قصه‌های دنیا» معرفی کرد و افزود: این پویش شامل سه بخش می‌شود؛ 1) قصه‌گویی قرآنی، 2) قصه‌خوانی قرآنی و 3) مادران قصه‌گو. قطعا به کمک این پویش، پرداختن به قرآن را به صورت یک پویش در سطح استان فراگیر خواهیم کرد.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر سپس به دیگر رویداد مهم فرهنگی استان؛ یعنی جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی «فیروزه» اشاره و تصریح کرد: تاکنون به این جایزه حدود 154 اثر رسیده که هر کدام از کالا و محصولاتی که به این جشنواره ارسال شده، می‌توانند سفیر فرهنگی باشند؛ چراکه خیلی از این محصولات، اسباب‌بازی‌ها و صنایع فرهنگی در دل خود حرف‌های زیادی از حوزه و مرجع سازنده و صادرکننده دارد که به دنیا صادر می‌شود.


وی با بیان اینکه در عصر کنونی یکی از رویکردهای ابرقدرت‌ها این است که بتوانند حرف‌ها و پیام‌های خود را با ابزارها و صنایع فرهنگی مثل فیلم، عکس و... به دنیا بزنند، توضیح داد: خوشبختانه ما محتوای غنی را داریم. بنابراین باید بستر مناسب برای تبدیل آن به محصول فراهم شود. حالا وقتی محصول تولید شد باید زمینه صادرشدن آن را ایجاد کنیم تا حرفمان را به دنیا بزنیم.


افروغ یادآور شد: جایزه فیروزه فضایی برای دریافت و ساخت و پرداخت ایده‌های نوآورانه و کسب‌و‌کارهای خلاقانه است. هنرمندان خلاق هم‌استانی تا پایان اردیبهشت فرصت دارند با ارسال دست‌سازه‌ها و محصولات خود در این رویداد شرکت کنند.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در پایان صحبت‌های خود به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره و تصریح کرد: این نمایشگاه بزرگ‌ترین رویداد کتاب تهران است که از 20 تا 30 اردیبهشت در مصلای امام (ره) برگزار خواهد شد. که امسال استان بوشهر با سه غرفه در این رویداد حضور خواهد داشت. یک غرفه متعلق به سابقه ما در طرح پایتخت کتاب ایران است که استان ما موفق شد در سال 96 به‌عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شود.


وی ادامه داد: غرفه دیگر متعلق به روستای گورک سادات است که سال گذشته جزء 10 روستای برتر دوستدار کتاب ایران شد و غرفه سوم هم به نشر حله تعلق دارد. در این غرفه آثار نویسندگان بومی عرضه خواهد شد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: