bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) در بوشهر:
مرتضی سعیدی‌زاده، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی تاکید کرد: جریان داستان برای پرداختن به فرهنگ رضوی، جریان مهمی است.

الهام بهروزی

آیین پایانی چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی شامگاه پنجشنبه، 28 تیرماه با حضور آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر؛ احمد محمدی‌زاده، استاندار بوشهر، مرتضی سعیدی‌زاده، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)؛ حمیدرضا نویدی‌مهر، دبیر علمی جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی و هیات داوری این رویداد و جمعی از مسوولان استانی و جامعه فرهنگ و هنر استان بوشهر در سالن آمفی‌تئاتر مجتمع فرهنگی هنری 9 دی برگزار شد. در این آیین از برگزیدگان این دوره تجلیل شد.


نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در آیین پایانی چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان، برگزاری این رویداد را یک کار معرفتی- تربیتی معرفی کرد و گفت: یکی از بزرگ‌ترین فرازهای تاریخ جهان اسلام، هجرت امام رضا (ع) از مدینه به مرو بود، از دید کاوشگران دینی و تاریخی، این حرکت و تاثیر فرهنگی، سیاسی، اجتماعی آن، فراز بسیار مهمی در تاریخ ادیان الهی به‌شمار می‌رود.


غلامعلی صفایی‌بوشهری ادامه داد: حکومت عباسی درصدد بود تا اهل بیت (ع) و امام رضا (ع) را در مرو بیمراند؛ ولی امام رضا (ع) در مرو مکتب اهل بیت (ع) و اسلام ناب محمدی را احیاء و جهانی کرد. این کار بزرگی بود که حضرت انجام داد. ایشان با مناظره و نشست‌های بسیار بزرگ و فراملی مکتب اهل بیت (ع) را اثبات کرد.


وی با تاکید بر اینکه یکی از کارهای که ساحت امام رضا (ع) آن را تاکید می‌کرد و ترویج می‌داد، هنر بود، تصریح کرد: یکی از مباحث هدایت، هدایت داستانی است؛ یعنی با کمک قصه‌گویی، مخاطب را هدایت و به تفکر دعوت کن. داستان از ارزش بالای هدایتی برخوردار است. از همین روی است که تاکید می‌شود که آموزه‌ها را از طریق قصه به کودکان بیاموزید و در سنین نوجوانی و جوانی با داستان.


صفایی‌بوشهری با بیان اینکه ارسال 214 اثر از استان بوشهر به دبیرخانه چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی یک افتخار است که این استان، این همه نویسنده در سنین مختلف دارد که در حوزه ادبیات آیینی آثار عالیه تولید می‌کنند یادآور شد: استان بوشهر با توجه به سابقه درخشانی در عرصه فرهنگ و هنر دارد، این قابلیت را دارد که با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ترغیب نوقلمان نوجوان به مطالعه پیرامون سیره اهل بیت (ع) و فرهنگی رضوی به قطب کودکان و نوجوانان نویسنده آیینی تبدیل شود. بی‌شک این خدمتی راهبردی و استراتژیک برای ادبیات آینده کشور است.


استاندار بوشهر نیز در این آیین ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد مهم فرهنگی در استان بوشهر گفت: از هفتاد سال پیش؛ یعنی بعد از جنگ جهانی دوم، فرهنگ غرب بر ترویج ابتذال و فساد در جوامع بشری متمرکز شد. این فرهنگ فاسد همه گروه‌های سنی را تحت تاثیر قرار داد و ابتذال بدون هیچ مانعی در همه جوامع ترویج یافت. این در حالی بود که در بسیاری از این کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای جهان، زنان پوشیده بودند ولی امروز تحت تاثیر ابتذال دیگر پوشیدگی برای آن‌ها معناباخته شده است.


احمد محمدی‌زاده با بیان اینکه انقلاب اسلامی که برگرفته از مبانی دینی است، تنها مرجعی است که با ترویج فرهنگی الهی در مقابل رویکرد فرهنگی ابتذال غرب ایستاده است، افزود: این ایستادگی یکی از دلایل مخالفت و دشمنی غرب و امریکا با ایران شده است؛ چون آن‌ها به دنبال ترویج ابتذال فرهنگی هستند؛ ولی نظام جمهوری اسلامی در پی حاکمیت احکام الهی است و حتما نتیجه این تقابل پیروزی جبهه حق خواهد بود. این وعده خداست.


وی سپس برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی را در بوشهر اتفاق بزرگی دانست و تصریح کرد: این جشنواره در پی توسعه فرهنگ رضوی و ترویج اندیشه امامت و معارف امام رضا (ع) است. بی‌شک این رویداد مردان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در آینده را پرورش خواهد داد تا بتوانند در آینده بشریت را ابتذال فرهنگی و فرهنگ ابتذال نجات بدهند.


مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) نیز در بخش بعدی این آیین که با استقبال و حضور چشمگیر مردم بوشهر مواجه شده بود، گفت: بوشهر شهر رئیسعلی دلواری و شهیدمهدوی است و خرسندیم که چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی به میزبانی این استان ولایتمدار برگزار شد.


مرتضی سعیدی‌زاده ادامه داد: رسالت فرهنگی دستگاه‌های فرهنگی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی تببین اندیشه‌ای و تمدنی است که موجب محکم‌تر شدن اراده مردمی در تقابل با غرب می‌شود. ما در بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) اهتمام ویژه‌ای به تبیین اندیشه امامت و گسترش نظام ولایت با محوریت امام رضا (ع) داریم.


به گفته وی، شخصیت امام رضا (ع) دارای لایه‌های مختلفی است که باید به این لایه‌ها به‌‌شکل مبسوطی پرداخته شود، این لایه‌های وجودی شامل سیره فردی و اعتقادی امام رضا (ع)، سیره اجتماعی، سیره تربیتی، سیره علمی و... می‌شود.


مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) تاکید کرد: جریان داستان و روایت برای پرداختن به محبوبیت امام رضا (ع)، جریان مهمی است. بدیهی است قرآن کریم مملو از داستان است؛ داستان آدم و هوا، داستان حضرت یوسف، موسی و فرعون و...؛ خداوند با داستان، معارف الهی و سیر تربیتی بشر را حرکت می‌دهد.


سعیدی‌زاده با اشاره به اینکه پیامبر اسلام و اهل بیت (ع) برای هدایت بشر بر اساس فطرت الهی آن‌ها عمل می‌کنند، افزود: چون هر جا که دست روی فطرت الهی گذاشته شده، جریان هدایت رشد داده شده‌است. فطرت بشر ممکن است که زنگار بگیرد و به مشکل بربخورد ولی از بین نمی‌رود؛ باید این فطرت پیامبرگونه غبارزدایی شود.


وی با تاکید بر اینکه جریان داستان، جریان غبارزدایی از فطرت زنگارگرفته است. از این‌رو، شعر و داستان به‌عنوان اولین پایه جریان فرهنگ باید تقویت شود و محوریت امام رضا (ع) و اهل بیت (ع) می‌تواند دستاویز خوبی برای تقویت این جریان شود، تصریح کرد: بوشهر به خوبی از مسوولیت برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی برآمد و ما را سربلند کرد. این استان با اهتمام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، پایه‌های این رویداد را محکم گذاشت. آثار رسیده به دبیرخانه این رویداد، هم از نظر کیفی و هم از لحاظ کمی در این دوره با رشد قابل‌تاملی همراه بود. از این‌رو، در نظر داریم که برگزاری جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان در این استان پابرجا بماند و به جشنواره بین‌المللی و جریان پرفروغی تبدیل شود.


دبیر علمی چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی نیز در آیین پایانی این رویداد در بوشهر گفت: این رویداد به میزبانی استانی برگزار شد که در اسطوره‌سازی و استعمارستیزی آوازه بلندی دارد و مظهر مقاومت و ایستادگی است.


حمیدرضا نویدی‌مهر با اشاره به اینکه خوشبختانه از آذر که فراخوان چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی به دبیری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر منتشر شد تا 20 اردیبهشت که آخرین مهلت ارسال آثار به این رویداد بود، با انبوهی از آثار ارسالی مواجه شدیم، تاکید کرد: دریافت 736 اثر در این رویداد بیانگر رویکرد خوب اهل قلم به این جشنواره بود. همان‌طور که می‌دانید اهل قلم سرمایه‌های کشور هستند که رسالت فرهنگی کشور بر شانه‌های آن‌هاست. در این راستا، مقام معظم رهبری در بازدید از نمایشگاه کتاب 1402 بر توجه جدی به حوزه کودک و نوجوان تاکید کردند، چون ایشان بر این عقیده هستند که هنوز ترجمه در جریان داستان کودک و نوجوان چیرگی دارد و از نوسندگان بومی خواستند که به‌طور جدی به حوزه کودک و نوجوان بپردازند.


وی در خصوص اینکه بیشترین آثار ارسال شده از کدام استان‌ها بوده، توضیح داد: استان بوشهر، تهران، مرکزی و قم بیشتری شرکت‌کننده را در این رویداد ملی داشتند که این آثار از سوی هیئت داوری با دقت نظر بالا مورد بررسی و داوری قرار گرفتند.


دبیر چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی و مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین گفت: داستان پله آغازین هر کار فرهنگی است، چون در آن با دقت واژه‌ها کنار هم چیده می‌شوند و داستان برای مخاطب آفریده می‌شود. این آغاز، مقدمه‌ای می‌شود برای خلق هنرهای دیگری مثل شعر، تئاتر و ...


عبدالرحیم افروغ افزود: داستان زیربنای تحقق دیگر عرصه‌های فرهنگی است. خوشبختانه استان بوشهر پس از تجربه‌اندوزی در حوزه جشنواره مشاعره رضوی و سفرنامه‌نویسی رضوی، امسال بر اساس نگاه کارشناسی، میزبانی جشنواره داستان کودک و نوجوان رضوی را عهده‌دار شد تا فرایند جریان‌سازی را در این حوزه آغاز کند؛ حوزه‌ای که مقام معظم رهبری در بازدید از نمایشگاه کتاب امسال در روزهای گذشته بر رشد و توسعه آن تاکید کردند.


به گفته وی، در این جشنواره با اینکه با سه تخصیص مواجه بودیم اما خوشبختانه در نهایت دبیرخانه 736 اثر را دریافت کرد که به قول هیات داوری این دوره شامل مجید ملامحمدی، محمود پوروهات و سیدسعید هاشمی، هم از نظر کمی و هم از لحاظ کیفی در سطح قابل قبولی قرار دارند.


افروغ با بیان اینکه با همکاری معاونت فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و موسسه «نجوای متقیان» بیش از 20 کارگاه داستان‌نویسی در بخش جانبی این رویداد برگزار شد، تصریح کرد: همکاری دستگاه‌های فرهنگی نظیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش استان و... موجب فراگیری این رویداد در سطح کشور شد و آثار رسیده این اعتماد به نفس را در ما تقویت کرد که به کانونی برای فرداهای بهتر برای کودکان و نوجوانان تبدیل شویم. امیدواریم این برنامه، نقطه آغازی برای تداوم فرایند داستان‌نویسی کودک و نوجوان در این استان شود.


در بخش پایانی این برنامه پس از قرائت بیانیه هیات داوری از سوی محمود پوروهاب، برگزیدگان نهایی چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی به این شرح اعلام شد:


بخش داستان کودک: مقام اول: «سرزمین بی‌هیس‌هیس» نوشته سیده‌نرگس میرفیضی از استان قم، مقام دوم: «بهار و انتظار طلوع» نوشته مریم مهربانخو از استان گلستان و مقام سوم: «چادر مادرم» نوشته فاطمه مباهات از استان بوشهر


بخش داستان نوجوان: مقام اول: «دنیای پشت‌کوه‌ها» نوشته منیره هاشمی از استان خراسان رضوی، مقام دوم: «گنگ خوابدیده» نوشته عابدین زارع از استان فارس و مقام سوم: «پنج نامه پشت پنجره فولاد» نوشته مهدی زارع از استان فارس


بخش طرح رمان: طرح اول: «دلاوران گروه هشت» نوشته مهدی اکبری‌شهپر از استان قم، طرح دوم: «برادر گفته» نوشته نوید ظریف‌کریمی از استان خراسان رضوی.

نام:
ایمیل:
* نظر: