bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۲۴۸
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۰ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر:
بامداد جنوب: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، ثبت روز بوشهر را در تقویم رسمی کشور، اتفاق مهمی در حوزه فرهنگ این خطه دانست و تاکید کرد: این اتفاق، فرصت مغتنمی برای نمایش سلحشوری و پایداری اسوه‌های ثبت مقاومت استان در برابر استعمار و استکبار جهانی است.

عبدالرحیم افروغ در این باره گفت: ثبت روز بوشهر در تقویم رسمی کشور در تازه‌ترین نشست شورای فرهنگ عمومی که به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، تصویب شد و در این زمینه، آیت‌الله صفایی‌بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با بیانات خود در تحقق این مصوبه نقش موثری ایفا کرد.

 

وی ادامه داد: قرار گرفتن روز بوشهر در تقویم رسمی کشور، بهانه‌ای است تا از این پس با نگاه ویژه‌تری به زیست‌بوم و میراث ناملموس فرهنگی استان که از گذشتگان خردگرا و باورمندمان برای‌ ما به یادگار مانده‌است، توجه کنیم و در راستای احیاء، بازشناسی و انتقال آن‌ها به نسل امروز بیش از پیش تلاش کنیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر افزود: ثبت روز بوشهر در تقویم رسمی کشور اتفاق بسیار مهم و بزرگی است؛ چراکه این مصوبه در دل خود نمایه‌ها و عوامل هویت‌ساز و هویت‌بخش را جای داده که با انتقال آن‌ها به نسل آینده، ارتباط بین نسلی مطلوبی در حوزه مسائل فرهنگی و هویتی شکل خواهد گرفت.

 

وی تاکید کرد: پیش از این اتفاقات مهمی با تاسی از تاریخ و جغرافیای بوشهر در تقویم رسمی کشور سرمنشآ نامگذاری روزهای ملی قرار گرفته است که در این زمینه می‌توان به روز ملی مبارزه با استعمار اشاره کرد که با مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ۱۲ شهریور، سالروز شهادت رئیسعلی دلواری؛ مبارز نستوه جنوبی  مبنایی برای نامگذاری این روز بزرگ قرار گرفت.

 

افروغ همچنین روز ملی خیلج فارس را دیگر روز مهم ملی دانست که بوشهر در آن نقش پرررنگی را ایفا می‌کند و در این باره گفت: این روز برای مردمان بوشهر بسیار شوق‌انگیز است؛ چراکه این خلیج زیبا از دیرباز در زیست و معاش و شکل‌گیری خرده‌فرهنگ‌ها، آداب و رسوم اهالی این منطقه بسیار تاثیرگذار بوده است و بوشهر نیز به‌عنوان یکی از دروازه‌های بزرگ فرهنگ ایران در آن شناخته می‌شود.

 

 

وی سپس به اهمیت و جایگاه مدرسه سعادت در ارتقای فرهنگ و دانایی‌افزایی بوشهر اشاره و تصریح کرد: مدرسه سعادت که در روزگاران نه‌چندان دور پایگاه مهمی در تربیت نسلی خلاق، فرهیخته، دانشمند، عالم و ادیب شناخته می‌شود، نسلی که آغازگر جریان‌ها و حرکت‌های علمی نوین و تحول‌آفرین در منطقه جنوب بوده و هستند،  اهمیت بسزایی در ارتقای فرهنگ و علم این منطقه دارد. بنابراین ضروری بود که جایگاه این مرکز فرهنگی و علمی در سطح کشور پاس داشته شود.

 

افروغ تاکید کرد: ثبت روز بوشهر در تقویم رسمی کشور ضمن اینکه افتخار بزرگی برای پیشکسوتان و مشاهیر و مفاخر فرهنگی، هنری و علمی و مردمان بوشهر است، فرصت مغتنمی برای نمایش سلحشوری و پایداری اسوه‌های مقاومت استان در برابر استعمار و استکبار جهانی است. باید از این فرصت برای بازشناسی شهدای مقاومت و ایثار یعنی شهید مهدوی‌ها و... به نسل امروز بهره گرفت و همه نمایه‌ها و المان‌های سلحشوری و مقاومت را در استان به‌نحو احسن معرفی کرد و پاس داشت.

 

وی قرار گرفتن روز بوشهر را در 18 اسفند که استان از آب و هوای مطلوبی برخوردار است، فرصت بی‌نظیری برای جذب گردشگران معرفی کرد و گفت: این روز در بهترین فصل قرار گرفته است. در این فرصت می‌توان همزمان با بزرگداشت روز بوشهر، غنای فرهنگی و تاریخی و نقش تاثیرگذار آن را در مقاومت در برابر استعمار پیر به نمایش گذاشت. همچنین در این روز می‌شود آداب و رسوم و فرهنگ و هنر بومی این شهر حماسه‌ساز را به همگان شناساند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر یادآور شد: «مقاومت»، «فرهنگ» و «علم» سه کلیدواژه اصلی روز بوشهر را تشکیل می‌دهند که به کمک این کلیدواژه‌ها پیش از این توانسته‌ایم نام بوشهر را در روایت‌های ملی پررنگ کنیم. اینک وقت آن رسیده که با گام‌های استوار به سمت جهانی شدن این شهر تاریخی پیش برویم.

 

به گزارش ایبنا، سالروز تاسیس مدرسه سعادت که از نظر تاریخی مادر مدارس جنوب ایران به‌شمار می‌رود، به‌عنوان مبنای نامگذاری روز بوشهر قرار گرفت. مدرسه‌ای که در سال ۱۲۷۸ شمسی به سبک نوین آموزشی در بوشهر تاسیس شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: