bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۲۹۹
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۱ - ۲۶ تير ۱۴۰۲
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر خبر داد:
الهام بهروزی: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر شرط اختصاص اعتبار برای ساخت کتابخانه مرکزی را در گروی اختصاص زمین سنددار معرفی کرد.


الهام بهروزی

«توسعه پایدار» مفهموم و رویایی است که سال‌هاست در استان بوشهر به‌دنبال آن در پستوی زمان می‌گردیم تا شاید بشود با مدیریت صحیح منابع و برنامه‌ریزی جامع و کامل به آن دست پیدا کنیم! بدون شک تحقق آن در گروی توسعه همه حوزه‌ها و در احترام به محیط زیست و زیستمندانش ممکن می‌شود که این اتفاق در این استان تا زمانی که بخشی از پروژه‌های اقتصادی آن در تعارض با محیط زیست است، گاه ناممکن به‌نظر می‌رسد؛ چراکه شاید در حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری توسعه‌ای ایجاد شود اما این توسعه‌ای است که گاه محیط زیست بکر این جغرافیای ثروتمند را تهدید می‌کند. بنابراین انتطار می‌رود که در سند چشم‌انداز توسعه استان، همه مبناها و منابع حیاتی و طبیعی استان در کنار منابع مالی و انسانی جدی گرفته شود تا توسعه‌ای که در پی آن هستیم؛ توسعه‌ای پایدار باشد.


بدیهی برای رسیدن به توسعه پایدار، در کنار حفظ محیط زیست، نباید از توسعه حوزه فرهنگ که نقش کلیدی و تاثیرگذاری را در ارتقاء نگرش و سطح زندگی مردم ایفا می‌کند، غافل شد. طبیعتا وقتی اعتبار لازم برای ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی استان و فضاسازی و توسعه فعالیت‌های فرهنگی به‌ویژه در مقوله پژوهش و فرهنگ‌سازی اختصاص پیدا کند، بسیاری از چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی را که جامعه امروز با آن‌ها در عرصه‌های مختلفی آن دست به گریبان است، با کار اصولی و فرهنگ‌سازی به‌موقع و آگاهی‌بخشی مستند و جامع می‌توان ریشه‌کن یا کم کرد.


با این مقدمه، روشن می‌شود که حوزه فرهنگ باید از محل تملک دارایی‌های استان که سالانه از سوی سازمان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تعیین می‌شود، سهم قابل توجهی داشته باشد؛ چراکه همان‌قدر که رشد اقتصادی این منطقه اهمیت دارد، رشد فرهنگی آن ضروری است، چون بوشهر، یک استان مرزی و یکی از دروازه‌های اصلی ورود و صدور فرهنگ است. از این‌رو همیشه و در همه حال در معرض تهاجم فرهنگی و رویارویی با فرهنگ‌های غیر قرار دارد. بنابراین باید با نگاه جدی به تاریخ و موقعیت استراتژیکی که از دیرباز در منطقه خلیج فارس داشته و دارد، به آن نگاه شود.


اما وقتی به وضعیت فرهنگ و مطالبات و پروژه‌های فرهنگی این استان نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم، اعتباری که سالانه برای این بخش گذاشته می‌شود آنقدر ناچیز است که بسیاری از مطالبات و پروژه‌های مهم آن مشمول زمان شده و ناتمام باقی‌ مانده‌اند که همین گذر زمان خود نیز تهدیدی برای تکمیل آن‌ها شده. مثل مجتمع فرهنگی هنری عسلویه.


در این میان، از دیگر نمونه‌های پروژه‌های مهم فرهنگی استان که دیگر ساخت آن به یک رویا درآمده، می‌توان به سرنوشت نامعلوم کتابخانه مرکزی اشاره کرد که در سال 89 زمین آن در سفر رئیس‌جمهور وقت در شهرک نیایش مصوب شده بود اما این پروژه تا به امروز به بهانه‌های نامشخص اجرایی نشده است. از سویی مسوولان فرهنگی می‌گویند، اعتبار اختصاص پیدا کند، کلنگ کتابخانه مرکزی بوشهر بر زمین می‌نشیند، از سوی دیگر مسوولان اجرایی می‌گویند زمین سندداری برای کتابخانه هنوز تعیین نشده! مشخص نیست که کار این کتابخانه کجا گیر است و کی گره کور آن گشوده خواهد شد؟!


روز گذشته فرصتی دست داد تا در نشست خبری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر که در سالن شماره 1 استانداری برگزار شد، سوالاتی که در حوزه فرهنگ و زیرساخت‌های آن و همچنین میراث فرهنگی و بناهای تاریخی وجود داشت و به دغدغه‌های همیشگی اهالی فرهنگ و رسانه استان از محسن پاپری‌زارعی بپرسم. چون او در این نشست مطرح کرد که توسعه استان از دو مسیر «سرمایه‌گذاری» و «بهره‌وری» دنبال می‌شود که قطعا زمانی این توسعه محقق می‌شود که در همه حوزه‌ها سرمایه‌گذاری صورت بگیرد و بهره‌وری رقم بخورد.


رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر در این خصوص به خبرنگار بامداد جنوب گفت: حوزه فرهنگ حوزه پراهمیت و مهمی است که بایستی با نگاه ویژه‌ای به آن نگریسته شود. بدیهی است کتابخانه‌ها هم یکی از زیرساخت‌های مهم این حوزه به شمار می‌روند که نقش شگرفی را در ارتقاء دانش و فرهنگ جامعه ایفا می‌کنند. بی‌شک توسعه این مراکز نقش سازنده‌ای در توسعه پایدار استان دارد.


محسن پاپری‌زارعی در خصوص وضعیت کتابخانه مرکزی هم توضیح داد: کتابخانه مرکزی یکی از مطالبات بجای جامعه فرهنگی استان است که چند سال پیش زمینی برای ساخت آن در محدوده شهرک نیایش مصوب و جانمایی شد اما به‌دلیل اینکه این پروژه مشمول زمان شده، زمین مذکور به‌طور مستند برای ساخت کتابخانه از سوی اداره‌کل راه و شهرسازی اختصاص نیافته است.


به گفته وی، بنابراین الان لازم است که زمین برای جانمایی این مرکز فرهنگی قطعی و سند آن ارائه شود. ما هم بلافاصله پس از قطعی شدن زمین، اعتبار فاز اول ساخت کتابخانه را که شامل طراحی، نقشه‌کشی، کلنگ‌زنی و پی‌ریزی ساختمان می‌شود، اختصاص خواهیم داد.


رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر همچنین در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار در خصوص اینکه آیا برای مرمت کتابخانه مصلحیان که در عمارت تاریخی واقع شده و نیاز فوری به بازسازی دارد، امسال اعتباری اختصاص یافته، بیان کرد: در سال گذشته از محل تملک دارایی‌های استان، برای مرمت این بنا، 700 میلیون تومان تعیین شد که از این رقم، 500 میلیون تومان تأمین و به حساب اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تزریق شد تا عملیات مرمت آن هر چه سریع‌تر آغاز شود. در سال جاری نیز اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 500 میلیون تومان برای تکمیل بازسازی و مرمت این کتابخانۀ تاریخی مصوب شده که با پیشرفت کار، به این پروژه تزریق خواهد شد.


وی سپس در پاسخ به سوال سوم این خبرنگار دال بر اینکه چرا تکمیل مجتمع فرهنگی هنری عسلویه کند پیش می‌رود، تصریح کرد: این مجتمع یکی از پروژه‌های بزرگ فرهنگی استان است که با وجود پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد، به‌دلیل اینکه متاسفانه در مراحل ساخت این پروژه ملی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌شده و یکی از پروژه‌های مورد حمایت وزارت نفت بوده، نظارت دقیقی صورت نگرفته، ساختمان آن با مشکلات فنی مواجه شده که ما با استخدام مشاور مقاوم‌سازی در پی رفع این مشکلات فنی و خطرساز هستیم.


پاپری‌زارعی در خصوص اینکه این پروژه فرهنگی آیا در سال 1402 به بهره‌برداری خواهد رسید، توضیح داد: با توجه به اعتبار خوبی که برای مقاوم‌سازی و تکمیل مجتمع فرهنگی هنری عسلویه در سال جاری گذاشته‌ایم، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال جاری این پروژه مهم که مشمول زمان هم شده، در پایتخت انرژی ایران به بهره‌برداری برسد.


رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه از محل تملک دارایی‌های استان، یک درصد سهم پژوهش و یک درصد هم سهم فرهنگ‌سازی است، اولویت شما در سال جاری برای اختصاص این بودجه‌ها در حوزه‌های مذکور، کدام موضوعات خواهد بود، گفت: ما برای اختصاص بودجه در این دو حوزه کارگروه پژوهش را در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تشکیل داده‌ایم که این کارگاره در مکاتباتی که با دانشگاه‌ها، مؤسسات، نهادها و دستگاه‌های اداری و فرهنگی استان دارد، موضوعات و اولویت‌های خود را در حوزه‌های پژوهش و فرهنگ‌سازی برای حمایت‌های مالی در طول سال تعیین می‌کند.


وی در پاسخ به این سوال خبرنگار بامداد جنوب در خصوص اینکه زمستان سال گذشته در بازدیدی که از بافت تاریخی بوشهر داشتید، آنجا خبر از اختصاص 20 میلیارد تومان برای بازسازی و مرمت بافت و بناهای تاریخی بوشهر دادید، چه مقدار از این رقم تاکنون اختصاص یافته است، توضیح داد: با توجه به اینکه بافت تاریخی بوشهر حافظ هویتی فرهنگی شهر است و در جذب گردشگران ظرفیت بالایی دارد، اهتمام ویژه‌ای به حفظ و مرمت آن داریم که تا کنون از رقم مذکور، 13 میلیارد تومان آن به اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اختصاص یافته است و در سال جاری نیز، 22 میلیارد تومان اعتبار برای این اداره‌کل تخصیص داده شده که به پروژه‌های مختلفی که در حال اجرا هستند، تزریق خواهد شد.


پاپری‌زارعی در پایان یادآور شد: اتفاق خوبی که در سال 1402 برای استان بوشهر افتاده، تزریق منابع مالی چشمگیر از ردیف‌های گوناگون به استان است که این منابع به پروژه‌های ناتمام و مشمول زمان شدۀ استان تزریق خواهند شد. این اعتبارات غیر از اعتباراتی است که از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت تامین میشود.

نام:
ایمیل:
* نظر: