bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۱ - ۳۱ تير ۱۴۰۲
در جریان بازدید اهالی رسانه از پروژه «بوشهرمال» مطرح شد:
الهام بهروزی: «بوشهر مال» یک پروژه چندمنظوره با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در جوار منطقه ویژه اقتصادی بوشهر در اتوبان بوشهر- برازجان است. این طرح، بسیاری از خلأهایی را که در حوزه فرهنگی، تجاری و گردشگری استان دیده می‌شود، با ایجاد زیرساخت‌های شکیل با الهام از معماری و بافتار فرهنگی بوشهر رفع خواهد کرد.

الهام بهروزی

پروژه‌های اقتصادی متعددی در سال‌های اخیر به بهانه توسعه استان و رشد آن در حوزه‌های اقتصادی و گردشگری در گوشه و کنار آن سربرآوردند تا به گمان مسوولان و سرمایه‌گذاران این پروژه‌ها که اغلب در سطح کلانی پیش‌بینی شده‌اند، این منطقه هم به ارکان توسعه در عرصه‌های مختلف مجهز شود.


بخشی از این پروژه‌ها، در حوزه اقتصاد و گردشگری استان خلاصه شده‌اند که بیشتر در قالب هتل، هتل- رستوران دریایی، مجتمع‌های تفریحی- گردشگری، مگامال‌ها و... تعریف شده‌اند که بسیاری از این پروژه‌ها در سال‌های اخیر تحت تاثیر تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران و تورم و گرانی‌های بی‌سابقه در کشور با چالش‌های جدی برای ادامه فرایند ساخت مواجه شده‌اند؛ اما در این میان، برخی از این پروژه‌ها که با سرمایه بخش خصوصی کنلگ آن‌ها بر زمین نشسته، در روزهای پساتحریم و تورم‌های سرسام‌آور، از حرکت نایستاده و افتان و خیزان به سمت تکمیل شدن پیش رفته‌اند.


«بوشهر مال» یکی از پروژه‌های کلان اقتصادی در استان است که ساخت آن متوقف نشده! هرچند مسیر تکیمل آن کند پیش رفته؛ سرمایه‌گذاران آن با توجه به شرایط موجود تلاش کرده‌اند تا این پروژه بزرگ را که نخست اغلب مردم با دیده نقد و تردید به آن می‌نگریستند، در فاز‌های مختلف جلو ببرند و با نظم در کار اعتمادسازی کنند و با مشارکت مردم و سرمایه‌گذارهای خرد و کلان، این طرح کلان را به چرخه بهره‌برداری نزدیک بسازند.


«بوشهر مال» یک پروژه چندمنظوره با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در جوار منطقه ویژه اقتصادی بوشهر در اتوبان بوشهر- برازجان است. این طرح، بسیاری از خلأهایی را که در حوزه فرهنگی، تجاری و گردشگری استان دیده می‌شود، با ایجاد زیرساخت‌های شکیل با الهام از معماری و بافتار فرهنگی بوشهر رفع خواهد کرد.


اتکای بخش‌هایی از این طرح تجاری مدرن بر فرهنگ و معماری سنتی بوشهر تا حدودی نگرانی‌ها را در حوزه از بین رفتن هویت مکانی و جمعی کاهش داده، چراکه در این فضای مدرن، طراحی‌های سنتی تعادل میان هویت و مکان را حفظ کرده است. یکی از مدیران این پروژه در این باره می‌گوید: «همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا وقتی در آینده بخشی از بوشهرمال در تصویری یا فیلمی دیده شود، آنقدر المان‌های معماری بوشهری در آن پررنگ باشد که خیلی سریع مخاطب متوجه شود که این مکان در بوشهر قرار دارد!»


بوشهر مال همان‌طور که اشاره شد، یک پروژه اقتصادی بزرگ چندمنظوره است که در حوزه‌های تجاری، فرهنگی، اقتصادی، گردشگری، اقامتی، تفریحی و ورزشی تعریف شده است که تمام نیاز گردشگران و مسافرانی را که از آن بازدید می‌کنند، پاسخ خواهد داد؛ چون در فضای بزرگ خود که در بیش از 100 هزار مترمربع احداث شده، همه حلقه‌های گردشگری را جای داده است.


این پروژه که از دید برخی از کارشناسان اقتصادی و سرمایه‌گذاری باتجربه کشور، یکی از جذاب‌ترین و استانداردترین پروژه‌های چندمنظوره کشور دانسته می‌شود، قرار است فاز یک و بخشی از فاز دو آن تا پایان سال به بهره‌برداری برسد، روز پنجشنبه، 29 تیرماه اهالی رسانه برای حضور در نشست خبری مدیرعامل بوشهرمال و سرمایه‌گذاران آن به محل ساخت این پروژه رفتند تا از نزدیک روند پیشرفت فیزیکی آن را رصد کنند؛ پروژه‌های که با همه نظرهای موافق و مخالف، راه خود را رفته تا به گمان سازندگان آن، بتواند توسعه را در این بندر تاریخی شتاب بیشتری بدهد.


از دید کارشناسان اقتصادی استان، تکمیل این پروژه با توجه به نقشی که در آینده و توسعه استان دارد و اینکه مردم و جوانان بوشهری سهم قابل توجهی از دارایی خود را در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، باید به مطالبه مردمی مبدل شود و مسوولان ارشد و اقتصادی استان نیز با نگاه ویژه‌ای به این پروژه بنگرند.


مدیر پروژه «بوشهرمال» در جریان بازدید خبرنگاران از فاز یک این پروژه در حال ساخت گفت: فاز یک این پروژه شامل واحدهای تجاری می‌شود که پیش‌بینی می‌شود با توجه به تامین همه منابع و مصالح آن تا پایان مهرماه امسال تکمیل شده و تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.


صدرالله سالاری در ادامه با اشاره به اینکه در ساخت این مجموعه از مصالح باکیفیت استفاده شده است، افزود: ما تنها به بزرگ بودن مال فکر نکردیم، بلکه در طراحی و کیفیت و فضاسازی تلاش کردیم تا همه بخش‌های آن به یکدیگر مرتبط و در دسترس باشند.


وی با تشریح مراحل ساخت و تکمیل فاز یک بوشهرمال که اکنون با پیشرفتی بالای 80 درصد همراه است، به فاز دو که بخش فرهنگی، تفریحی و ورزشی این پروژه را در مساحتی بالغ بر 17 هزار متر مربع در برمی‌گیرد، اشاره و تصریح کرد: این بخش هم‌اینک با رشد 45 تا 50 درصد همراه است؛ اما با توجه به اینکه تمام تجهیزات این بخش نیز خریداری شده و به‌زودی به استان منتقل می‌شوند، پیش‌بینی می‌شود که بخشی از این فاز نیز تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.


به گفته مدیر پروژه بوشهرمال، در بخش فرهنگی، اولین پردیس سینمایی استان بوشهر طراحی و اجرایی شده است که این بخش مجهز به چندین سالن سینمایی با ظرفیت‌ها و طراحی‌های ویژه‌است که برخی از آن‌ها از طرح‌های مدرن الهام گرفته و برخی بر اساس معماری سنتی بوشهر طراحی شده‌اند.


وی در تشریح این سالن‌ها توضیح داد: در این بخش یک سالن 238 نفری با دیوارهای آکوستیک و نورپردازی و صندلی‌های راحتی تعبیه شده که نه تنها برای سینما، بلکه برای همایش و کنسرت‌های با ظرفیت محدود نیز مناسب است. همچنین در این پردیس یک سینمای 45 نفره وی‌آی پی و یک سالن 24 نفری سی‌آی‌پی طراحی و جانمایی شده است. این سالن‌ها هم با طراحی ویژه مناسب نشست‌های اداری و اقتصادی و ... هستند.


سالاری در ادامه از وجود یک سالن بزرگ در این مجموعه مدرن خبر داد و گفت: در بخش فرهنگی بوشهرمال یک سالن منحصربه‌فرد با ظرفیت 1163 نفری وجود دارد که از طراحی بسیار خاص و ویژه‌ای که برگرفته از معماری سنتی بوشهر است؛ برخوردار است. طراحی این سالن در چندین مرحله مورد بازنگری قرار گرفته ولی در نهایت طرح آن نهایی شده که در دکور آن سازه‌های چوبی و شناشیر نمود پررنگی دارد. این سالن برای کنسرت‌های بزرگی که در استان برگزار می‌شود، طراحی شده است.


وی به هزینه بالای ساخت این سالن اشاره و تصریح کرد: طرح اولیه این سالن برای ما هزینه کمتری داشت ولی بنا به پیشنهاد یکی از افراد تیم اجرایی طراحی این سالن دستخوش تغییر شد و بر مبنای معماری سنتی خانه‌های بوشهری دوباره طراحی شد، با اینکه هزینه ساخت آن چند برابر شد ولی به‌خاطر اینکه این سالن به یک المان شاخص بوشهرشناسی در این مجموعه درآید که به محض دیدن آن، ناخودآگاه نام بوشهر در ذهن‌ها متبادر شود، ما طرح آخر آن را نهایی کردیم که تمام تلاش‌مان این است که این سالن را هم تا پایان سال به بهره‌برداری برسانیم.


سالاری سپس به بخش تفریحی و ورزشی این پروژه اشاره کرد و گفت: در بخش فرهنگی، بزرگ‌ترین شهربازی بوشهر در مساحتی بالع بر 2000 متر مربع راه‌اندازی خواهد شد. در کنار آن سالن‌های ورزشی آقایان و بانوان در بخش‌های جداگانه و بسیاری از ظرفیت‌های ورزشی دیگر که در استان تاکنون نداشته‌ایم، احداث خواهد شد.


وی همچنین با بیان اینکه در این بخش، موزه مردم‌شناسی، گالری، سالن مطالعه، کتابخانه و کتابفروشی احداث خواهد شد، توضیح داد: افزون بر این‌ها، در فاز دو، پلاتوهای تئاتر در فضایی کاملا مدرن و استاندارد ایجاد خواهند شد که یکی از این پلاتوها متحرک است.


سالاری در ادامه به بخش گردشگری این مجموعه و راه‌اندازی رستوران‌ها و فودکورت با حضور برندهای ملی و بین‌المللی در آن خبر داد و افزود: در این بخش تمام حلقه‌های صنعت گردشگری را تعبیه کرده‌ایم که قطعا برای گردشگران جذابیت خواهد داشت. احداث بازارچه سنتی با الهام از معماری قدیم بوشهر، رستوران‌ غذاهای بومی بوشهر و ... در بخش صورت خواهد گرفت ولی هتل این مجموعه در جوار آن ساخته خواهد شد. برای رفت و آمد به بوشهرمال هم با تاکسی‌های اینترنتی، اسنپ و... قرارداد خواهیم بست تا با تخفیف ویژه نسبت به جابه‌جایی شهروندان و گردشگران اقدام کنند. همچنین با خریداری اتوبوس‌های مدرن و استاندارد، با همکاری شهرداری بوشهر در خطوط مختلف دسترسی مردم را به بوشهر مال تسهیل خواهیم کرد.


مدیر پروژه بوشهرمال زمان تکمیل کل این پروژه را سه سال دیگر اعلام کرد و یادآور شد: با توجه به تورم‌ها و گرانی‌های اخیر تحت تاثیر تورم‌ها، پیش‌بینی می‌شود که بیش از 2 هزار میلیارد تومان هزینه کل ساخت پروژه بوشهر مال شود. این پروژه بیش از 2500 فرصت شغلی در زمینه‌ها مختلف از تجاری و فرهنگی گرفته تا خدماتی و حراست برای استان ایجاد خواهد کرد.


وی در پایان بوشهرمال را یک پروژه کاملا مردمی دانست و گفت: این پروژه با مشارکت و سرمایه‌‌گذاری مردم دارد تکمیل می‌شود؛ ولی جا دارد از نگاه مثبت احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر و مسوولان اقتصادی استان به‌ویژه مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر قدردانی کنم که اهتمام ویژه‌ای برای ایجاد تعامل میان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران بومی با بخش دولتی در راستای پیشبرد طرح‌های اقتصادی استان دارند.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: