bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۰ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
نخستین رویداد رسانه‌ای جنوب استان بوشهر در ایستگاه آخر ایستاد؛
الهام بهروزی: نخستین رویداد رسانه‌ای جنوب استان بوشهر با معرفی برگزیدگان خود در ایستگاه آخر ایستاد.

الهام بهروزی


نخستین رویداد رسانه‌ای جنوب استان بوشهر 19 مردادماه در آیینی با حضور مسوولان استانی، ائمه جمعه و خبرنگاران استان بوشهر با معرفی برگزیدگان خود به ایستگاه آخر رسید. یونس شکرخواه، رضا غبیشاوی و مهرداد خدیر از اساتید روزنامه‌نگاری کشور نیز در بخش جنبی این رویداد به ترتیب به تدریس مقاله‌نویسی، خبرنویسی و یادداشت‌نویسی پرداختند که با استقبال خبرنگاران مواجه شد.


امام‌جمعه شهرستان جم در بخش نخست این مراسم گفت: استان بوشهر، با توجه به ظرفیت‌های فراوانی که دارد، باید توسعه پیدا کند. ‌بی‌شک خبرنگاران بازوهای استان برای رسیدن به توسعه هستند؛ چراکه آن‌ها فقط خبر را منتقل نمی‌کنند، بلکه به‌عنوان یک واسطه در این زمینه تاثیرگذار هستند.


حجت‌الاسلام محمد محمدی در ادامه با بیان اینکه خبرنگار کسی است که معادلاتی را که باعث و عامل بروز رویدادی می‌شوند، استخراج و تولید می‌کند، افزود: خبرنگاران واقعی اهل تجزیه و تحلیل و با دانش هستند و به کمک دانش رسانه‌ای که دارند به تحلیل مسائل مهم روز جامعه می‌پردازند.


وی با اشاره به اینکه امروز خبر در دنیا لحظه‌ای مخابره می‌شود، تصریح کرد: خبرنگاران با دانش و فرصت‌شناس با پردازش و انتشار اخبار صحیح و به‌موقع به توسعه جامعه کمک می‌کنند.


امام جمعه شهرستان جم با بیان اینکه خبرنگار واقعی برای قلم خود ارزش قائل است و هرگز سر قلم خود، با کسی معامله نمی‌کند، افزود: قلم به‌ مفهوم اندیشه است؛ یعنی چیزی که تراوشات ذهنی شما را بروز می‌دهد. خبرنگاران می‌توانند بازوی مسوولان باشند اما بعضی از مسوولان عافیت‌طلب نگران این مساله هستند. قطعا این نگرانی در هر مجموعه مدیریتی باشد، آن مدیر شایسته مدیریت در آن جامعه نیست.


وی با اشاره به اینکه خبرنگار واقعی اهل کپی پیست نیست، گفت: خبرنگاری کار ساده‌ای نیست. دانش رسانه‌ای در جهان به سرعت در حال پیشرفت است. جامعه نیز خبر را می‌شناشند و اظهار نظرها، زیرنویس و بازخوردهای اخبار که زیاد است، به شکل‌های گوناگون از سوی مردم مورد تحلیل قرار می‌گیرد. 


حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه خبرنگاران خوبی در استان بوشهر فعالیت می‌کنند، یادآور شد: اما جایگاه‌هایی که به‌صورت جامع و هدفمند اخبار در آن‌ها منتشر شود، کم هستند.


وی در خصوص رنکینگ سایت‌ها گفت: بازدید سایت‌ها با تبلیغات بالا نمی‌رود، بلکه حضور خبرنگاران خبره، تحلیلگران برجسته و افراد واقع‌نگر، سبب بالا رفتن رنکینگ سایت‌‌ها می‌شوند.


امام جمعه شهرستان جم با اشاره به اینکه خبرنگاران رکن اصلی جهت‌دهی توسعه هستند، بیان کرد: مدیران اطمینان خاطر داشته باشند، خبرنگاران با روحیه مطالبه‌گری منطقی، در قالب وصول و در بستر قوانین می‌توانند شرایطی را فراهم کنند تا مسوولان بتوانند در مرکز بهتر دفاع کنند.


حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه عقیده‌ای در مرکز موفق می‌شود که مطالبه عمومی پشتش باشد، تاکید کرد: مطالبه عمومی با جنجال فرق می‌کند. خبرنگاران با منطق و یادآوری قوانین می‌توانند جهاد تبیین را عملیاتی کنند. خبرنگاران افسران جبهه جهاد تبیین هستند. همان‌طور که در تاریخ، توفیق هر رویدادی با همت خبرنگاران بوده است.


معاون سیاسی امنیتی استاندار بوشهر نیز در این مراسم گفت: رسالت خبرنگاری، در حوزه جهاد تبیین و جنگ ترکیبی است که دشمن در چند سال اخیر به راه انداخته، خطیر و پرارزش است. خوشبختانه خبرنگاران در این مدت به طور کامل، در حوزه جهاد تبیین موفق عمل کرده‌اند.


اکبر پورات سپس به نزدیک شدن سالگرد مهسا امینی، بازگشایی مدارس، انتخابات مجلس شورای اسلامی و پیاده‌روی اربعین اشاره و تصریح کرد: دشمن در حال برنامه‌ریزی است. آن‌ها در تلاش هستند، همبستگی جهانی در کشور عراق رخ ندهد اما این آرزو را به گور خواهند برد؛ زیرا امام حسین (ع) برای یک جریان نیست و متعلق به همه مذاهب و سلایق است. ان‌شاءالله همه مسلمانان با حضور خود در پیاده‌روی اربعین، مشت محکمی بر دهان دشمن خواهند زد.


وی در ادامه با اشاره به مشکلات خبرنگاران بیان کرد: بیمه، اشتغال و مسکن مهم‌ترین دغدغه خبرنگاران است. در این راستا قرار است یک تیم تخصصی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و افراد باتجربه رسانه تشکیل شود.


معاون سیاسی امنیتی استانداری با بیان اینکه ما حامی همه خبرنگاران استان هستیم، تاکید کرد: در بررسی چندماهه اخیر، رسانه‌های این استان، در راستای انعکاس خدمات نظام و دولت از بهترین‌های کشور بوده‌اند.


پورات یادآور شد: متاسفانه برخی از مدیران و کارمندان ادارات برخورد خوبی با مردم ندارند، اگر رسانه‌ها به این موضوع ورود کنند، قطعا ما هم پیگیری می‌کنیم و نتایج آن را به سمع و نظر مردم می‌رسانیم.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر هم گفت: اکنون در مطقعی که جهان معاصر دچار تحولاتی شده است و رویکردهای پسارنسانس با یک تفکر و اندیشه متحول شده‌اند، علم تحقق تمدن در مشرق‌زمین با یک بازیابی، خود را به رخ جهانیان می‌کشد. در این تحول تمدنی و این حرکت متعالی نقش رسانه، به عنوان بیان کننده اولین ایده مهم است.


عبدالرحیم افروغ با بیان اینکه اولین و رساترین نقش رسانه، امیدآفرینی است، افزود: امید، نقطه اتکا و دالان حرکت به سمت تحقق تمدن است. اگر ملتی ناامید باشند، متوقف می‌شود. امیدبخشی رسالت رسانه است که ذهن مخاطب را با یک تیتر و عکس تغییر می‌دهد.


وی با اشاره به اینکه رسانه جای نخبگان است، تصریح کرد: خبرنگاران، کسانی هستند که تیزهوش‌تر، با سرعت عمل بالاتر و با تبیین دقیق‌تر نسبت به سایر افراد جامعه در صحنه حاضر می‌شوند. کسانی که نقش نخبگانی ندارند، باید منتظر تحلیل دیگران باشند و بر اساس مواد عمومی که در جامعه منتشر می‌شود، راه خود را پیدا کنند.


افروغ، خبرنگاران را خواص عرصه آگاهی دانست و تاکید کرد: در ادبیات دینی به این نخبگان، خواص گفته می‌شود؛ کسانی که می‌توانند در جامعه تحول ایجاد کنند.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به نقش و تاثیر خبرنگاران در جامعه بیان کرد: رسانه می‌تواند موج عمومی در جامعه به راه بیندازد. رسانه موج حب آزادی، استقلال‌خواهی و انسانیت را در‌ جامعه ایجاد می‌کند. از این‌رو، نگرش‌بخشی جزئی از کار خبرنگاری به‌شمار می‌رود.


دبیر نخستین رویداد رسانه‌ای جنوب استان بوشهر نیز در بخش دیگر این مراسم گفت: خرسندیم که افتخار میزبانی رویدادی به نام رسانه داشته باشیم تا سهم ناچیزی در بسط بیان، آزادی قلم و توسعه و اندیشه‌ورزی داشته باشیم که بی‌شک ‌رمز و راز توسعه هر جامعه و مصداق واقعی چندبعدی بودن آن، فعالیت گرم و پرشور خبرنگاران و آزادی عمل رسانه‌ها  در چارچوب اخلاق و حرفه‌ای‌گری است تا با زبانی نرم، حرف جامعه را بیان کنند و دردها و پاسخ‌ها را منتقل کنند.


عباس اعتمادی‌فرد در ادامه با بیان اینکه باید جد و جهد کرد تا باری از دوش جامعه و حاکمان برداشت و مسیری نکوتر برای امروز و فردای یکان یکان ترسیم کرد، افزود: رویداد رسانه‌ای جنوب استان بوشهر، آغازی است بر مسیری جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر در مطالبه‌گری، آن هم در استانی زرخیز و جنوب استانی پر از نعمت و فراوانی...


به عقیده وی، بر  این باوریم که همگرایی بیشتر مردم و مسوولان با واسطه‌گری قلم می‌تواند به توسعه همه‌جانبه استان بوشهر و نزدیکی بیشتر نگاه‌های مردم و مسوولان بینجامد و چه بسا برگزاری چنین رویداد یا رویدادهایی در قطب اقتصادی و انرژی ایران، ضرورتی انکارناپذیر است تا بیاموزیم و فارغ از حب و بغض‌های سیاسی و منفعت‌طلبی‌های اقتصادی، از مردم و برای مردم بنویسیم.


در ادامه این آیین، سجاد بهزادی به نمایندگی از هیات داوران (متشکل از علی هوشمند، الهام بهروزی، محمدعلی مقدسی، سجاد بهزادی و عبدالحسین قاسمی)  بیانه این هیات را قرائت کرد. سپس در بخش پایانی این رویداد برگزیدگان این دوره به این شرح اعلام شدند: بخش گزارش صنعت: مقام اول: سعید رضایی: «دردسرهای انتشار بوی از در پارس جنوبی...» از خبرگزاری مهر، مقام دوم: مژده پاینده: «مشعل‌ها در عسلویه همچنان می‌سوزند و می‌سوزانند» از روزنامه بامداد جنوب و مقام سوم: حجت عبداللهی‌پور: «مظلومیت نخبه‌های بوشهری در صنایع نفت و گاز؛ چند درصد مدیران صنعتی بومی هستند؟!» از روزنامه پیام عسلویه. بخش تیتر صنعت: مقام اول: مژده پاینده: «پاچه دومین دارنده گاز جهان را گاز می‌گیرد» از روزنامه «بامداد جنوب»، مقام دوم: مهرداد جشنی‌پور: «دیگی که برای استان بوشهر نمی‌جوشد» از ایرنا.


یادداشت بخش صنعت: مقام اول: حسن محدث‌زاده: «دعوای مسوولانه برای مسوولیت اجتماعی پارس» از خلیج فارس، مقام دوم: حسین دهقان‌زاده: «تولد صنعت یا معلولیت جامعه» از پیام عسلویه، مقام سوم: حسین لاری: «نفت در ایفای مسوولیت‌های اجتماعی در عسلویه مردود شده است» از عسلویه آنلاین.


تیتر بخش عمومی: مقام اول: حدیث شاکرراد: «بهار کشاورزان آبدانی در پاییز/ فصل درو در دشت خدا فرارسید» از خبرگزاری مهر، مقام دوم: یزدان شهیدزاده: «سبقت از سایپا شاید آخرین فرصت حضور رزاقی در اتوبان آزادگان» از آوای بوشهر و مقام سوم: علی‌اکبر قیصری: «بهشت استان بوشهر خشکید...» از خبرگزاری مهر.


یادداشت بخش عمومی: مقام اول: سیف‌الله حسنی‌پور: «نگاهی به یکی از پیرترین پروژه‌های استان بوشهر» از آینه جم، مقام دوم: حجت عبداللهی‌پور:‌ «گریز صنعت از توسعه در منطقه جنوب استان» از روزنامه پیام عسلویه و مقام سوم: حیدر احمدی: «فرهنگ توسعه‌‎ای؛ حلقه مفقوده در توسعه استان بوشهر» از روزنامه پیام عسلویه.


بخش گزارش عمومی: مقام اول: حدیث شاکرراد: «بهار کشاورزان آبدانی در پاییز/ فصل درو در دشت خدا رسید»، از خبرگزاری مهر، مقام دوم: مهرداد جشنی‌پور: «به بهشت سرمایه‌گذاری ایران خوش آمدید» از خبرگزاری ایرنا و مقام سوم: مصطفی صفایی: «واگذاری اردوگاه‌های دانش‌آموزی کنگان تحت هر شرایطی غیرقانونی و ممنوع است» از هفته نامه ثلاث و بخش عکس: مقام اول: محمد صالحی‌نیا از خبرگزاری ایسنا.


در بخش پایانی این آیین هم از 25 سال فعالیت رسانه‌ای علی هوشمند، شاعر و روزنامه‌نگار بوشهری تجلیل به عمل آمد و بعد از آن، از پوستر دومین جشنواره استانی رسانه استان بوشهر با حضور مسوولان رونمایی شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: