bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۳۳۱
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۰ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در بازدید از تحریریه بامداد جنوب:
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در بازدید از تحریریه بامداد جنوب تاکید کرد: جامعه رسانه امروز استان به انتقال دانش نیاز دارد.

الهام بهروزی


روزنامه‌نگاری پیشه‌ سخت و پیچیده‌ای است که برای ماندگاری در آن بایستی دائم اطلاعات و دانش خود را به‌روز کرد. بدون‌تردید فردی که در وادی روزنامه‌نگاری گام می‌نهد، باید از جامعه و نیازهایش آگاهی داشته باشد و با توسعه افق نگاه خود نسبت به مسائل و مشکلات آن، با توجه به سلیقه، نیاز و سواد مخاطب به تحلیل و واکاوی مهم‌ترین رویدادها و مسائل روز جامعه بپردازد.


استان بوشهر خوشبختانه در سال‌های اخیر در حوزه رسانه‎های مکتوب با انتشار دو روزنامه استانی و هفته‌نامه‌های متعدد و... گام استواری را برداشته است. این رسانه‌ها از بدو تاسیس خود تا کنون درصدد برآمده‌اند تا با نگاهی کلان، به نقاط کور توسعه استان و چالش‌هایی که زیست مردمان این منطقه را نشانه گرفته‌اند، بپردازند. تولیدات این رسانه‌ها بارها دست‌‎‎مایه مدیران دولتی در شناسایی حفره‌هایی شده که در مسیر توسعه پایدار استان عرض‌اندام می‌کنند. از همین روست که گفته می‌شود رسانه‌ها چشم و گوش مسوولان در جامعه هستند!


طبیعتا روزنامه‌نگاران برای درک و شناسایی مشکلات و مصائب جامعه پیرامونی خود، ضمن اینکه در بطن آن حضور مستمری دارند، در به‌روزرسانی دانش و اطلاعات و مستندات خود در خصوص سوژه‌ها و موضوعات نیز اهتمام ویژه‌ای دارند؛ چه در غیر این صورت از رسالت سترگ خود در حوزه آگاهی‌بخشی و رفع معضلات و مشکلات اجتماعی بازمی‌مانند.


بی‌شک به‌واسطه وجود خبرنگاران و روزنامه‌نگاران خبره در روزنامه‌ها و رسانه‌های دیگر است که امروزه جامعه به سطحی از شناخت سره از ناسره و تشخیص خبر درست از نادرست دست یافته تا به‌راحتی تن به پذیرش هر گمانه یا قول غیر رسمی ندهد! از همین رو، فربه شدن و تقویت جامعه رسانه بومی استان به‌خصوص در این برهه حساس امری لازم و ضروری است تا بتوان در این بزنگاه با روشنگری و تبیین مسائل روز، جامعه را به مسیر درست هدایت کرد.


در این راستا، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در بازدید از تحریریه روزنامه بامداد جنوب، نقش رسانه را در حوزه آگاهی‌بخشی و تبیین مسائل، نقش کلیدی خواند و گفت: وقتی ما به تحولات جهان و تغییرات آن در عصر پسارنسانس می‌نگریم، متوجه می‌شویم که دنیا وارد یک مسیر جدید حرکتی شد و انقلاب اسلامی، عظیم‌ترین تحولی بوده که در این عصر با آن روبه‌رو شده‌ایم، چون با شکل‌گیری انقلاب اسلامی، عناصر تحول‌خواه و تغییردهنده دیده شدند و این‌گونه تحول‌آفرینی کردند.


عبدالرحیم افروغ در ادامه تاکید کرد: در حوزه تفکر اسلامی، خواص جامعه نقش ویژه‌ای برعهده دارند، چون این خواص در تحول جامعه و هدایت آن به مسیر درست بسیار تاثیرگذار هستند و سهم بسزایی در سوق دادن جامه به سوی توسعه و تعالی دارند.


وی سپس با تاکید بر اینکه نشریات، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی دو شق دارند که یک شق آن متعلق به خواص است که چگونه به روشنگری و تبیین یک موضوع می‌پردازند، تصریح کرد: شق دیگر هم این است که آن‌ها با تحلیل و تفسیر صحیح و دقیق مسائل مهم و روشن‌بخشی مسیر، چگونه موج مردمی را به سمت عدالت‌ و واقع‌گرایی هدایت می‌‎کنند. از همین رو است که امروزه بر نقش و جایگاه رسانه‌ها در حوزه جهاد تبیین و روشنگری تاکید می‌شود، چون با گره‌گشایی بسیاری از ابهامات به روشنگری می‌پردازند.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس به عملکرد موفق رسانه‌ها و خبرنگاران بومی در حوزه تبیین اشاره و تصریح کرد: سردبیر بامداد جنوب یکی از روزنامه‌نگارانی است که در حوزه مقاومت عالمانه و مستمر و فراستانی می‌نویسد. بی‌شک نوشته‌های وی در روشنگری و جذب مخاطب و افکارسنجی جامعه اثربخش است. این رسانه این ظرفیت را دارد که با چندوجهی کردن فعالیت‌های خود در گسترش مخاطبان خود تاثیرگذارتر ظاهر شود.


افروغ با اشاره به اینکه برگزاری میزگرد و نشست‌های تخصصی و آسیب‌شناسانه در موضوعات مختلف فرهنگی و اجتماعی با حضور منتقدان، صاحب‌نظران و اساتید دانشگاه و حوزه به همت رسانه‌های بومی، می‌تواند به ارتقای افکار عمومی و توسعه جامعه مخاطب آن‌ها دامن بزند، گفت: در این نشست‌ها مونولوگ جای خود را به گفت‌وگو می‌دهد و بسیاری از ابهامات و نقاط کوری که در حوزه‌های محتلف جامعه وجود دارد، شناسایی و از سوی کارشناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد. راه‌های خروج از این بن‌بست‌ها و مشکلات شناسایی می‌شوند.


وی با تاکید بر اینکه جامعه رسانه امروز استان نیازمند انتقال دانش است، افزود: ما وظیفه داریم که با برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید روزنامه‌نگاری اهالی رسانه را در به‌روزرسانی دانش رسانه همیاری کنیم و در این راستا، امسال همزمان با هفته خبرنگار، نخستین کارگاه رسانه‌ای را با حضور تقی دژاکام برگزار کردیم. همچنین حوزه هنری نیز در این زمینه کارگاه روایت‌نویسی را با حضور محمدعلی جعفری در دست برگزاری دارد.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر تاکید کرد: خوشبختانه استان ما اساتید و روزنامه‌نگاران بومی مستعدی را در خود جای داده که درصدد هستیم با استفاده از این ظرفیت، کارگاه‌های آموزشی برای خبرنگاران تازه‌کار برگزار کنیم تا کیفیت تولیدات رسانه‌ای استان را به تراز ملی نزدیک سازیم. گاه در شبکه‌های اجتماعی با خبرهای مواجه می‌شویم که خام است اما با آموزش خبرنگاران می‌توان خبرها را به پختگی و انسجام لازم رساند.


وی با تاکید بر اینکه خبرنگار در گام نخست باید خبر و چارچوب خبرنویسی را بشناسد، یادآور شد: از همین رو امسال در حوزه رسانه، تمرکزمان را بر این گذاشته‌ایم که با آموزش اصولی خبرنگاری، سیلان دانش را در رسانه‌های بومی تقویت کنیم.


افروغ با بیان اینکه صنعت، موضوع پربسامدی در رسانه‌های بومی است که یا در تقابل با آن یا در حمایت صرف از آن به تولید محتوا می‌پردازند، گفت: این در حالی است که رسانه‌ها در این حوزه باید به‌شکلی بنویسند که نه در تقابل و نه در حمایت مطلق باشد، نوشته‌ها باید واقع‌گرایانه باشد. طبیعی است رسانه در کنار ترسیم پیامدهای مثبت حضور صنعت در استان، باید از مسوولیت‌های اجتماعی آن و همچنین تاثیر آن بر محیط زیست و جامعه هم بنویسند. به عبارت بهتر، رسانه‌ها در پردازش به این موضوع باید منظومه‌ای عمل کنند و همه جوانب آن را از مثبت و منفی در نظر بگیرند.


وی بر واقع‌گرایی رسانه‌های بومی در تولید محتوا تاکید و تصریح کرد: حوزه فرهنگ و سبک زندگی بومی این منطقه باید با دقت نظر در رسانه‌ها منعکس شود تا در هویت‌بخشی و هویت‌سازی جامعه امروز تاثیرگذار باشد. بی‌شک در این زمینه باید بومی‌نویسی در تراز ملی صورت بگیرد، یعنی هم به بوم و هم به ملیت توجه کنند تا خروجی آن به هویت‌بخشی ختم شود.


افروغ با اشاره به اینکه زندگی روزانه ما با اخباری که از سوی رسانه‌های مختلف در فضای مجازی منتشر می‌شود شروع می‌شود، افزود: این اخبار ذهن و افکار ما را درگیر می‌کنند. فکر مبنای حرکت ما و نقطه آغاز آن هم محتوایی می‌شود که این رسانه‌ها در اختیار ما می‌گذارند، بنابراین این اخبار ذهن ما را درگیر افق‌های تازه‌ای می‌کنند که چه بسا با آن‌ها موافق هم نیستیم اما ما را به فکر پیرامون خود وامی‌دارند. اینجاست که نقش رسانه‌ها در افکاربخشی جامعه هویدا می‌شود که با صفحه یک یا تیتر یک خود چطور ذهن جامعه را درگیر می‌کنند. چون به مسائل و دغدغه‌های مردم می‌پردازند و همین موجب جلب توجه مردم می‌شود.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر یادآور شد: شعار دولت سیزدهم «دولت- ملت» است که رسانه‌ها و مدیران با درک این شعار می‌توانند اعتمادسازی و مردم را به نقش‌آفرینی ترغیب کنند. وقتی مردم نقش‌آفرینی کنند، قطعا در جامعه اثرگذار خواهند بود.


مدیرمسوول و سردبیر روزنامه بامداد جنوب نیز در جریان بازدید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر از تحریریه این نشریه با تشریح مشکلات رسانه‌های مکتوب در سال‌های اخیر که اغلب متاثر از تورم و گرانی‌هاست، بیان کرد: مهم‌ترین چالش پیش روی رسانه‌های مکتوب، کمبود کاغذ است که به‌شدت ما را در این سال‌ها تحت فشار قرار داده است.


کریم جعفری در ادامه روزنامه‌داری و انتشار منظم روزنامه را کاری پرمشقت دانست و افزود: در بدو تاسیس روزنامه بامداد جنوب، ما افق نویی را برای روزنامه‌نگاری در بوشهر تعریف کرده بودیم و در سال‌های نخست این نشریه را در 12 صفحه با نگاهی بومی منتشر می‌کردیم ولی شرایط اقتصادی و کمبود کاغذ، دست ما را نه تنها در افزایش صفحات روزنامه بست، بلکه ناچار شدیم که صفحات آن را از 12 به 8 صفحه برسانیم ولی با همه سختی‌ها و هزینه‌ها، به‌طور منظم آن را منتشر کردیم.


وی با اشاره به اینکه در این سال‌ها در حوزه تولید محتوا با نگاهی کلانی به موضوعات بومی استان و توسعه آن پیش رفتیم، تاکید کرد: در این راستا با چهره‌های شاخص و صاحب‌نظران برجسته کشوری درباره موضوعات مختلف گفت‌وگو کردیم که این گفت‌وگوها بازتاب‌های خوبی در سطح جامعه داشت؛ هم از سوی مسوولان و هم از سوی مردم مورد توجه قرار گرفتند.


جعفری در پایان گفت: روزنامه‌ بامداد جنوب یک رسانه هویت‌گرا و مردمی است که در همه صفحات خود برای مردم و از دغدغه‌های آن‌ نوشته و می‌نویسد.

نام:
ایمیل:
* نظر: