bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۴۷۶
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۰ - ۰۶ تير ۱۴۰۳
اهالی رسانه استان بوشهر از اهمیت انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گویند؛
الهام بهروزی: برخی از اهالی رسانه استان بوشهر، حضور مردم را در چهاردهمین دوره انتخابات رئیس‌جمهوری امیدبخش دانستند اما با این‌حال، برای داشتن ایرانی پرامید از مردم خواستند که حضوری پرشورتر در انتخابات این دوره داشته باشند تا فرد اصلح را با آرای حداکثری راهی پاستور کنند.

الهام بهروزی

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با پرشور شدن ستادهای نامزدها و کنشمندی رسانه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا به یک انتخابات کاملا رقابتی نزدیک شده است. انتخاباتی که در واپسین روزهای تبلیغات حساس‌تر شده است. از یک سو، طیف اصلاح‌طلبان کم و بیش کنار هم قرار گرفته‌اند و خواهان بازپس‌گیری قدرت هستند و از سوی دیگر، اصول‌گرایان نیز تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا همچنان در مسند قدرت باقی بمانند.

در این میان، رسانه‌های هر دو طیف با اختصاص دادن تیترها و عکس‌های روی جلد خود، در تلاش برای تهیج و شورآفرینی برای آمدن مردم و گروه‌های هم‌فکر خود به پای صندوق رای در هشتم تیرماه هستند. بدیهی است، این دوره هم بخشی از اصلاح‌طلبان قهرکرده و هم اصول‌گرایان سنتی و هم اعتدالیون و نواصولگراها عزم خود را برای رای دادن به نامزد منسوب به جناح فکری و سیاسی خود جزم کرده‌اند. طیف اصلاح‌طلب با داشتن یک نماینده تقریبا تکلیفش مشخص است و همه بسیج شده‌اند تا یکپارچه به مسعود پزشکیان، وزیر بهداشت دولت خاتمی رای بدهند. نامزدی که با شعار «برای ایران» به کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ورود کرده و در تلاش‌است تا صدای مردم باشد و در این روزهای پایانی تبلیغات موفق شده تا اندازه‌ای نگاه مردم را به خود جذب کند.

اما جناح اصولگرا با داشتن چندین نامزد، اکنون دچار تشتت آرا شده‌ و این احتمال وجود دارد که برای اینکه قدرتمندتر ظاهر شوند یا محمدباقر قالیباف یا سعید جلیلی به نفع دیگری کنار برود و همچنین این‌گونه که از ابتدای تبلیغات ریاست‌جمهوری این شائبه به‌وجود آمده که زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی نیز نامزدهای پوششی هستند، به نفع گزینه اصلی طیف اصولگرا عرصه رقابت را خالی کنند. حال باید دید که در دو روز پایانی تبلیغات چه اتفاقی می‌افتد. در صورتی که ائتلاف میان نامزد اصولگرا صورت نگیرد، پیش‌بینی می‌شود که انتخابات چهاردهمین رئیس‌جمهور ایران دو مرحله‌ای شود.

اما آنچه مشهود است این دوره از انتخابات با استقبال بیشتر مردم مواجه خواهد شد که در این میان سخنرانی‌ها و مناظره‌ها و محتوای مطبوعات و کنش‌های اهالی رسانه برای ایجاد این شور انتخاباتی بی‌تاثیر نبوده است. در ادامه این نوشتار از جمعی از جامعه خبرنگاری استان بوشهر در خصوص اهمیت و چرایی حضور در انتخابات این دوره نگرخواهی شده که هر کدام با توجه به طیف فکری و سیاسی خود به اظهارنظر در این زمینه پرداخته‌اند.

صندوق رای مهم‌ترین ابزار کم‌هزینه برای اعلام نظر است

در این رابطه، عبدالحسین قاسمی، خبرنگار باتجربه و خوش‌آوازه بوشهری به بامداد جنوب گفت: صندوق رای مهم‌ترین ابزار کم‌هزینه برای اعلام نظر است. قطعا کنار گرفتن از آن، به حاکم شدن اقلیت مدعی بر اکثریت خاموش منجر می‌شود و ماندگاری این طیف هزینه‌های زیادی برای زندگی و سفره مردم خواهد داشت. به هر حال در این دوره شاهد حضور فردی در بین نامزدها هستیم که اصلاح‌طلب و مدعی ارجحیت دیدگاه کارشناسی بر مدیریت کشور است. انتظار می‌رود با حضور این دیدگاه، شاهد بر صدرنشستن نخبگان و عاقلان بر امور کشور باشیم.

باید رئیس‌جمهوری با کارنامه درخشان انتخاب شود

ایمان شجاعی‌مقدم، خبرنگار جوان بوشهری هم در گفت‌وگو با بامداد جنوب بیان کرد: انتخابات فرایندی است تا مردم فردی مدیر و مدبر را به‌عنوان رئیس‌جمهور یا نماینده مجلس و ... را انتخاب کنند. انتخابات در جمهوری اسلامی هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه قطعا پشتوانه اصلی هر حکومتی مردم است، افزود: طبیعی است مشارکت آن‌ها در انتخابات می‌تواند باعث تقویت کشور و افزایش مشروعیت و مقبولیت نظام شود. ضمن اینکه توان رایزنی‌های بین‌المللی و سیاست خارجی را در راستای تحقق منافع ملی کشور به‌طور چشمگیری افزون‌تر می‌کند.

شجاعی‌مقدم یادآور شد: به لحاظ اهمیتی که جایگاه ریاست‏‌جمهور دارد، باید فردی که برای این منصب انتخاب می‌شود، دارای کارنامه‌ای درخشان باشد تا بتواند آینده‌ای روشن را برای کشور تضمین کند.

مشارکت مردم در انتخابات اساسی‌ترین حق شهروندی است

سهیلا شعبانی، بانوی خبرنگار بوشهری با تاکید بر اینکه مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری اساسی‌ترین حق شهروندی است، گفت: این مشارکت نشان‌دهنده تعهد و تأثیرگذاری مردم در تصمیم‌گیری‌های سیاسی از طریق انتخابات آزاد و عادلانه، احترام به حقوق انسانی، حاکمیت قانون و حفظ آزادی‌ است، مشارکت بالا باعث قدرت و اعتباربخشی بیشتر به نتایج انتخابات و اجازه ندادن به حاکمیت اقلیت بر سرنوشت اکثریت است.

به گفته وی، مشارکت نداشتن در انتخابات به کاهش نمایش قدرت مردم، کاهش نظرات مختلف و کاهش اعتماد به سیستم سیاسی منجر خواهدشد. پس پیش به سوی ترغیب به مشارکت فعال مردم در امر انتخابات ریاست‌جمهوری و تحقق اهداف دموکراسی.

مردم بیشتری در این دوره از انتخابات شرکت خواهند کرد

یزدان شهیدزاده، خبرنگار و فعال رسانه در جنوب استان نیز مشارکت مردم در این دوره از انتخابات را روبه رشد توصیف و تصریح کرد: فضايى مشاركتى كه براى انتخابات بايد رقم ميخورد، خوشبختانه در حال رقم خوردن است. وجه متفاوت اين انتخابات این دوره با دوره‌های گذشته در اين است كه بخش زيادى از مردم با پذيرفتن اينكه اگر حتى مشكلات اقتصادى هم حل نشود، باز در انتخابات شرکت خواهند کرد.

انتخابات یک حق سرنوشت‌ساز است

راضیه عقیلی‌مهر، روزنامه‌نگار و مدیرمسوول سایت خبری «دادورزی» نیز در این باره گفت: انتخابات یک حق سرنوشت‌ساز به ویژه در این برهه حساس اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برای مردم ایران است تا در مسیر پرفراز و نشیب توسعه و رشد جامعه و سیاست بین‏‌الملل مشارکت داشته باشند.

این عضو هیات‌مدیره خانه مطبوعات در خصوص اهمیت حضور در این انتخابات توضیح داد: بی‌شک حضور حداکثری مردم پای صندوقهای رای به‏دلیل شرایط معیشتی و بد اقتصادی کشور مورد توجه است. به رسمیت شناختن جامعه‏ای که طی چند سال اخیر حذف شد و اهمیت معاشرت و مماشات جامعه ایران با سیاست بین‏المللی برای عبور از تنگناها و خواسته‌های فرهنگی جامعه امروز همه نشان از پذیرش تغییرات مطلوب در کشور دارد. بنابراین نباید آن را به قول تئورسین‌های سیاسی یک بازی کثیف سیاسی برای حضور حداکثری مردم پای صندوق رای قلمداد کرد.

به عقیده عقیلی‌مهر، با وجود اینکه نمی‌دانیم به طور حتم آینده چه خواهد شد اما اهمیت مشارکت مردم در این دوره انتخاباتی می‌تواند فرصت یک انتخاب آگاهانه را برای کشور رقم بزند، بنابراین نرفتن یا بی‏تفاوتی نسبت به این انتخابات می‌تواند این امید و ظرفیت را از بین ببرد. خوشبختانه بطن حاکمیت، متوجه شد که با یک دست‌سازی ساختار نمی‌توان مشکلات جامعه را حل کرد و برعکس عمل خواهد کرد. حال که مسیر مسالمت‏‌آمیزی برای تصمیمات متحولانه برای اقتصاد کشور با یک رای و انتخاب یک فرد اصلح فراهم است، دریغ نکنیم.

رای دادن یک وظیفه نیست که یک مسوولیت است

حجت عبداللهی‌پور، خبرنگار و یادداشت‌نویس جنوبی نیز بر ضرورت آمدن مردم پای صندوق رای تاکید کرد و گفت: این دوره از انتخابات موجب شده که مردم از طیف‌های مختلف به رای دادن اقبال نشان بدهند. آن‌ها درصدد هستند که فردی با روحیه مردمی و امیدآفرین برگزینند.

وی رای دادن را صرفا یک وظیفه ندانست و تاکید کرد: رای دادن یک مسوولیت است که نقش مهمی در رشد و پیشرفت کشور و گشایش فضای سیاسی ایفا می‌کند. از این‌رو، مردم با مشارکت حداکثری و انتخاب نامزدی که در حرف‌هایش صادق و روراست است، می‌تواند تحولی را در شرایط کنونی جامعه ایجاد کند. خوشبختانه در این دوره مردم کم کم دارند به رای دادن روی خوش نشان می‌دهند و با دوری از تحریم، در ساختن سرنوشت و آینده پرامید کشور نقش‌آفرینی می‌کنند.

نقش مردم در تصمیم‌سازی و تصمیم‏گیری نقشی بی‌بدیل است

صدیقه اندخش، فعال رسانه و عضو خانه مطبوعات استان بوشهر نیز در این باره به بامداد جنوب گفت: پس از روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی در ایران، همواره از سوی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری به نقش مردم در اداره کشور و مشارکت مردم بهعنوان ولی‌نعتمان جامعه در تصمیم‌گیری‏ها تاکید شده است.

وی یادآور شد: برگزاری انتخابات متعدد در همه شرایط کشور حتی در شرایط بروز جنگ تحمیلی و پس از آن تحریم‏ها و توطئه‏های متعدد دشمنان علیه ایران خود گواه این مهم است که نقش مردم در اداره کشور و تصمیم‌سازی و تصمیم‏گیری نقشی بی‌بدیل است.

به گفته اندخش، این روزها در حالی در تب و تاب انتخابات ریاست‌جمهوری در دوره چهاردهم هستیم که دولت سیزدهم به‌دلیل حادثه‏ای که برای دولتمردان و شهدای خدمت خصوصا شهید آیت‌الله رئیسی رخ داد، این دولت ناتمام ماند و نظام مطابق قانون اساسی تصمیم گرفت در مدت قانونی مشخص‌شده ساز و کار انتخاب ئیس‌جمهور جدید با اطلاعیه‏های وزارت کشور در نام‌نویسی و اعلام نامزدهای نهایی، کار انتخابات دور چهاردهم ریاست جمهوری ایران آغاز شود.

وی با بیان اینکه اکنون مردم فرصت انتخاب یک نفر از بین شش نامزد مورد تائید شورای نگهبان را به‌عنوان رئیس‌جمهور دور چهاردهم را پیش رو دارند و هشتم تیر با حضور در پای صندوق‌های رای، ئیس جمهور منتخب خود را انتخاب خواهند کرد، افزود: قطعا اولویت بعدی رئیس‌جمهور چهاردهم اجرای عدالت، تلاش برای توسعه همه‌جانبه ایران و رفع مشکلات اقتصادی مردم باید باشد و مردم کشور ما با این امید با حضور چشمگیر خود در انتخابات، بار دیگر حماسه‌ای برای کشورمان رقم خواهند زد.

این فعال رسانه یادآور شد: هر چه مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد، دشمن را برای اجرای نقشه‌ها، توطئه‌ها و تحریم‌ها با مشکلات جدی مواجه خواهد ساخت، از این رو می‏طلبد مردم ایران بار دیگر با حضوری چشمگیر، دشمنان را ناامید و با انتخابی آگاهانه فضا را برای رشد و توسعه کشور فراهم سازند.

برای ایران پای صندوق رای می‌آییم

محمد کنگانی، سیراف‌پژوه و فعال رسانه در جنوب استان نیز به بامداد جنوب گفت: در روزهایی هستیم که واقعه غدیر اتفاق افتاده واگر بصیرتی در غدیر انجام می‏شد، رویداد تاریخ‏ساز کربلا با آن فجایع رقت‌بار را در صحنه گیتی نداشتیم. بعد از غدیر فعل نخواستن صرف شد و آن واقعه جانگداز رخ داد.

وی با تاکید بر اینکه اگر ما هم در این برهه از تاریخ درس نگیریم و عبرتی برای خود نپنداریم، با شرکت نکردن در انتخابات، مسیرهای متوهمی را برای خود فراهم خواهیم ساخت، افزود: امروز ایران عزیز نیاز به حضور سبز و اندیشمندانه کسانی دارد که دل در گرو این آب و خاک دارند. شاید بعضی سوءبرداشت‌ها از حضور مردم، منجر به بازی‌های سیاسی شود ولی به‌خاطر ایران و برای ایران می‌آییم تا ناجی فرهنگ و تمدن ایران بزرگ باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: