bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۹۰۹
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۴ - ۲۵ آبان ۱۳۹۴
در جشنواره امسال در بخش مسابقه، 338 شرکت کننده در 31 گروه حضور داشتند، که در نهایت پس از انتخاب برندگان هرگروه، مجتمع مسکونی اینترلیس در صدر برترین ساختمان سال 2015 قرار گرفت.
در فستیوال جهانی معماری امسال که در سنگاپور برگزار شد، مجتمع مسکونی اینترلیس‌Interlace‌ از دفتر OMA توانست، با کنار زدن رقیبان خود، به‌عنوان بهترین ساختمان سال 2015 انتخاب شود. فستیوال جهانی معماری (WAF)  جشنواره‌ای است که از سال ٢٠٠٨، همه ‌ساله در گروه‌های مختلف ساختمانی برگزار می‌شود. در این رویداد، حدود 200 پروژه معماری از سراسر جهان شرکت دارند و برای برنده شدن جوایز در 20 تا 30 بخش مختلف با هم رقابت می‌کنند. یکی از این جوایز، «ساختمان جهانیِ سال» نام دارد. صدها موسسه از بیش از 50 کشور دنیا در 27 حوزه مختلف معماری در این رویداد شرکت دارند. 


در این فستیوال که به مدت سه روز برگزار می‌‍شود، طی یک رقابت زنده شرکت‌کنندگان مورد داوری قرار می‌گیرند که پس از آن در میان هر گروه ساختمانی برنده‌ای انتخاب می‌شود و سپس از میان برندگان گروه‌ها، یک اثر به عنوان بهترین ساختمان سال انتخاب می‌شود. در جشنواره امسال در بخش مسابقه، 338 شرکت کننده در 31 گروه حضور داشتند، که در نهایت پس از انتخاب برندگان هرگروه، مجتمع مسکونی اینترلیس در صدر برترین ساختمان سال 2015 قرار گرفت.
طراح مجتمع مسکونی اینترلیس شرکت هلندی OMA است، این شرکت در سال 1975 به همت «رم کولهاس»، زویی زنگلیس، الیا زنگلیس و مدلون وریسندرپ تاسیس شد و تا‌کنون در زمینه‌های مختلفی از قبیل معماری، شهرسازی، پژوهش، طراحی و امور فرهنگی مشغول فعالیت می‌شود. از اواخر دهه 90 میلادی، تیم مدیریت OMA  تغییر می‌کند و جز رم کولهاس که اکنون از ستارگان معماری جهان به حساب می‌آید، بقیه بنیانگذاران اولیه دیگر در آن حضور ندارند.


دفتری مرکزی این شرکت در رتردام هلند قرار دارد و در سراسر دنیا و در قاره‌های مختلف دارای دفاتری متعددی است. در طول این سال‌ها، OMA یا «‌Office for Metropolitan Architecture‌» پروژه‌هایی در مقیاس‌های متفاوت با گونه‌ها و عملکردهای متنوع را در بسیاری از کشورهای جهان و در همه قاره‌ها به انجام رسانده است. این دفتر همواره از دفاتر پیشرو در معماری بوده و از آثار آنان به‌خوبی مشهود است که تجربه‌های جدید ترسی نداشته و به‌دنبال موضوعات و مباحث جدید بوده‌اند. OMA که یکی از حرفه‌ترین دفاتر و شرکت‌های معماری در جهان است، اکنون بیش از سیصد کارمند دارد و در پروژه‌های مختلف نیرو‌های جدید نیز با توجه به نیاز به آن اضافه می‌شود.

دفتر مرکزی شرکت واقع در رتردام هلند یک دفتر کلی است که شامل بخش‌های مختلفی نظیر روابط عمومی، حسابداری، نیروی انسانی، بازاریابی، آرشیو، قراردادها، تجهیزات و ... می‌شود و بقیه دفاتر بیشتر به شکل آتلیه‌های طراحی هستند که پروژه‌ها بر اساس موقعیت جغرافیایی بین این دفاتر تقسیم می‌شود و در مواقع نیاز از بقیه دفاتر نیروی انسانی به دفتر دیگر اضافه می‌شود که از این میان دفتری که در نیورک قرار دارد، مسوول پروژه‌های قاره امریکا، دفتر هنگ‌کنگ و پکن مسوول پروژه‌های شرق آسیا و دفتر رتردام مسوول انجام پروژه‌های خاورمیانه و اروپا است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شرکت OMA در مقایسه با سایر دفاتر معماری، وجود یک اتاق فکر و دفتر پژوهشی فعال به‌نام AMO است که در قلمرویی فراتر از معماری مشغول به کار است و در زمینه رسانه، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی شهری، زیرساخت، انرژی، برنامه‌ریزی آموزشی، تکنولوژی، مد لباس و مطالعات فرهنگی و هنری فعالیت و ایده‌پردازی می‌کند.

پروژه اینترلیس که محل آن در سنگاپور است، وسعتی برابر ۱۷۰ هزار متر مربع داشته و ۱۰۴۰ واحد مسکونی در خود خواهد داشت. این مجتمع مسکونی، متشکل از بلوک‌های مکعب مستطیلی غول‌پیکر است که به‌صورت افقی روی یکدیگر قرار گرفته‌اند و مجموعه‌ای عظیم با ساختار شش ضلعی به‌وجود آورده‌اند. در دنیای معماری شش ضلعی یکی از پایدارترین الگو‌ها در طراحی به حساب می‌آید، همان‌طور که در طبیعت نیز این ساختار پایدار به‌وضوح قابل مشاهده است.


این ساختار شش ضلعی در جای‌جای این طرح قابل مشاهده است و در زیر بلوک‌های افقی نیز در جهت نمای زیر سقف از آن استفاده شده است. گرچه برای دیدن هندسه عظیم شش ضلعی که در سایت مجموعه وجود دارد، نیاز است مخاطب عکس‌های هوایی را مشاهده کند و در خود دید انسانی قابل رویت نیست اما ساختار آن به همراه انواع هندسه‌ها و خطوط مختلفی که در این طرح استفاده شده بسیار برای مخاطب دارای جذابیت است و همه اینها به گونه‌ای شکل گرفته که فضای سبز و طبیعی به دل فضاهای ساختمانی و در ساختار طبقات نیز کشیده شده است.
باغ‌های سبز وسیع، بام‌های سبز، بالکن‌هایی دارای آبنما و حیاط‌های وسیع مشترک از ویژگی‌های این طرح برگزیده هستند. در مجتمع اینترلیس توجه ویژه‌ای به اقلیم شده است که طراحان با کنار هم قرار دادن این ویژگی‌ها و ترکیب هوشمندانه آن با سازه غول‌پیکر طبقاتی مجموعه پاسخی قابل توجه به آن داده‌اند. در این میان، فضاها و محیط‌های اجتماعی بسیار جلوه می‌کند که در جهت تعامل افراد بسیار موثر بود و مخاطبان را به ایجاد ارتباط با یکدیگر دعوت می‌کند.
 

نام:
ایمیل:
* نظر: