bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۷ - ۲۵ آبان ۱۳۹۴
با وجود 20درصد ظرفیت خالی؛
تولید گوشت سفید و پرطرفدار مرغ در روزهایی که صنعت و معدن در نهایت رکود خود به ‌سر می‌برند، از مزیت‌های مهم کشاورزی استان بوشهر محسوب می‌شود.
عبدالله محمدعلی پور: تولید گوشت سفید و پرطرفدار مرغ در روزهایی که صنعت و معدن در نهایت رکود خود به ‌سر می‌برند، از مزیت‌های مهم کشاورزی استان بوشهر محسوب می‌شود. این رشته تولیدی اما در یکی دو سال گذشته دچار تغییر و تحولاتی شده است که سرمایه‌گذاران این بخش را با مشکلات چندی مواجه کرد.

حدود یک سال پیش بود که قیمت مرغ در بازه زمانی کوتاهی دچار تغییرات شدیدی شد و حتی کار به تعطیلی تعدادی از مرغداری‌های استان شد. در همان زمان بامداد جنوب گزارشی را با موضوع بررسی دلایل این نوسان قیمت و تاثیرات آن بر واحدهای تولیدی استان منتشر کرد.
در نهایت با همکاری اتحادیه مرغداران استان، همه واحدها تصمیم گرفتند تا تولید مرغ را به‌صورت نوبتی انجام دهند و پس از هر نوبت 45 روزه پرورش مرغ، 90 روز را استراحت کنند تا از عرضه بیش از حد در بازار جلوگیری شود و قیمت‌ها کمتر دچار تغییر شود. مرغداران همواره از این گلایه داشته‌‌اند که دولت حمایت‌های لازم را از آنها انجام نمی‌دهد و برای واردات مواد خوراکی و همچنین فروش محصولات تولیدی با مشکلات زیادی مواجه هستند. اما در حالی که 218 واحد تولید گوشت مرغ در استان وجود دارد، مشاهده می‌شود که مرغ‌های گرم موجود در بازار استان در بسته‌بندی‌هایی قرار دارند که نام و نشان استان همجوار را دارد. هرچند در این زمینه مسوولان اعتقاد دارند استان بوشهر صادرکننده مرغ به استان‌های همجوار به‌خصوص استان فارس است.
حال با توجه به این‌که واحدهای تولید مرغ گرم استان  ظرفیت تولید سالانه 40 هزار تن مرغ را دارند که علاوه بر تامین نیاز استان، قابلیت صادراتی بالایی نیز دارد، باید برای علاوه بر حمایت از افزایش تولید، از ورود مرغ از خارج استان جلوگیری شود.

البته در زمینه حمایت از این بخش نیز ذکر این نکته مهم است که به‌دلیل حساسیتی که مردم نسبت به قیمت مرغ دارند، دولت امکان رهاسازی قیمت را ندارد و بنابر‌این بهترین راهکارها برای این منظور، ایجاد زمینه مناسب برای صادرات گوشت مرغ در استان، حمایت از ایجاد و توسعه واحدهای تولید خوراک یا تسهیل فرایند واردات و همچنین جلوگیری از واردات مرغ از دیگر نقاط به‌ویژه استان‌های همجوار خواهد بود.
در حال حاضر نیز مرغداری‌های استان همانند سایر بخش‌های اقتصادی استان با مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه هستند که باید برای رفع این مشکلات اقدامات اساسی صورت گیرد.

مشکلاتی نیز در زمینه تامین سوخت و انرژی مورد نیاز و به‌ویژه گازرسانی به مرغداری‌های استان وجود دارد که در سال‌های اخیر اقدامات زیادی برای این منظور صورت گرفته ولی هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیاد است.
سرمایه‌گذاری 250 میلیارد تومانی برای تولید مرغ در استان
در همین زمینه مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان بوشهر با بیان این‌که برای تامین گوشت سفید و مرغ مورد نیاز استان 250 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است، گفت: در حال حاضر از همه ظرفیت مرغد‌اری‌های استان در تولید گوشت سفید استفاده نمی‌شود و تنها از 80 درصد ظرفیت مرغداری‌های استان استفاده می‌شود که به‌سبب نداشتن بازار 20 درصد ظرفیت باقیمانده متروک مانده است.

 به گزارش تسنیم، وهیب حاجی‌دشتی با تاکید بر توجه به صادرات گوشت مرغ استان بوشهر به کشورهای همسایه خلیج فارس گفت: در صورت ارائه راهکارهای لازم برای صدور گوشت مرغ استان ظرفیت تولید گوشت مرغ بوشهر تا 40 هزار تن در سال افزایش می‌یابد.
وی با تاکید بر جلوگیری از واردات گوشت مرغ از استان‌های همجوار افزود: جلوگیری از واردات گوشت مرغ از استان‌های همجوار سبب می‌شود مرغ‌داری‌های استان بوشهر با شرکت‌های بزرگ وارد قرارداد شوند تا زمینه افزایش انگیزه آنان در فعالیت پرورش و تولید مرغ افزایش یابد.

حاجی‌دشتی با اشاره به تامین نقدینگی مرغداری‌های استان بیان کرد: اکنون برخی از مرغ‌داری‌های استان بوشهر با مشکل تامین سرمایه در گردش مواجه هستند که لازم است در این زمینه راهکارهای مناسب ارائه شود. مدیرعامل اتحادیه مرغ‌داران استان بوشهر با اشاره به وضعیت گازرسانی به واحدهای مرغ‌داری استان بوشهر خاطرنشان کرد: در راستای بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های تولید و به‌منظور استفاده از سوخت پاک و ارزان گاز برنامه‌ریزی لازم برای گاز‌رسانی به مراغداران دارای پروانه بهره‌برداری انجام شود.
حاجی‌دشتی با اشاره به توزیع نامناسب سوخت واحدهای مرغداری استان بوشهر افزود: سوخت مرغداری‌ها در تمام استان‌ها برای یک‌سال تامین می‌شود که در استان بوشهر این سوخت هشت ماهه تحویل مرغداری‌ها داده می‌شود.

وی با بیان این‌که برای توسعه صادرات گوشت مرغ استان بوشهر چاره‌اندیشی شود، افزود: در 218 واحد مرغداری استان بوشهر هر ماه یک‌میلیون و 400 هزار قطعه جوجه‌ریزی می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان بوشهر با اشاره به وضعیت اشتغال در واحدهای مرغداری استان بوشهر گفت: چهار هزار نفر در تولید  و توزیع مرغ در استان بوشهر به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به ‌کار هستند که ‌هزار و 500 نفرشان به‌صورت مستقیم در امر پرورش و تولید مرغ فعالیت می‌کنند.

افزایش تولید مرغ در استان
روز گذشته نیز مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان با تاکید بر لزوم حمایت از واحدهای مرغداری استان گفت: مرغداری‌های استان بوشهر از تکنولوژی‌های نوین در تولید استفاده می‌کنند و این تکنولوژی‌ها به‌عنوان یک ظرفیت مهم محسوب می‌شوند.
عبدالمحمد عوض‌زاده به برخی از راهکارهای حمایت از مرغداری‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: در صورتی که مراکز پرمصرف در استان از تولیدات مرغ‌داری‌های استان بوشهر بهره‌برداری کنند، ۸۰ درصد مشکلات واحدهای مرغداری استان کاهش می‌یابد.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به این‌که مرغداران استان بوشهر بر‌اساس میزان درخواستی نسبت به تولید مرغ اقدام می‌کنند، ادامه داد: ظرفیت تولید گوشت مرغ در استان ۴۱ هزار تن گوشت در سال است. وی افزود: سال گذشته 8/28 هزار تن مرغ در مرغداری‌های استان بوشهر تولید شد که امسال میزان تولید مرغ افزایش یافته و با برنامه‌ریزی صورت گرفته به ۳۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.
صنایع بزرگی‌ در بخش‌های مختلف استان وجود دارد که استفاده این صنایع از ظرفیت‌ها و تولیدات استان می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت تولیدکنندگان داخلی و از جمله تولیدکنندگان گوشت مرغ داشته باشد.

برچسب ها: اقتصاد ، واردات ، مرغ ، گوشت
نام:
ایمیل:
* نظر: