bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۵ - ۳۰ آذر ۱۳۹۴
شب گران برای میزبان‌ها؛
بر اساس گزارش‌های میدانی از قیمت‌ اقلام مورد نیاز شب یلدا در بازار‌های استان، با احتساب میانگین ارقام کالاها می‌توان برآوردی از هزینه هر نفر مهمان برای جشن‌های خانوادگی ارائه کرد.


بامداد جنوب: یلدا، شاید کم‌ اهمیت‌ترین بهانه ایرانی‌ها برای برگزاری پرزرق و برق‌ترین جشن خانوادگی باشد. شبی که تنها به‌دلیل یک دقیقه طولانی‌تر بودن به یک نماد با اهمیت در فرهنگ ایران و بسیاری از کشورهای دیگر با اسم‌ها و رسم‌های گوناگون.  تبدیل شده است؛ 
در ایران، بر اساس سنت رایج، مردم برای گرامی داشتن این شب، همه تلاش خود را به خرج می‌دهند، گویی این‌که جشنی مهم‌تر از آن در طول سال وجود ندارد. خرید انواع آجیل و میوه و شب‌نشینی‌های خانوادگی اصلی‌ترین نشانه‌های آمدن شب یلدای ایرانی است. شب‌نشینی‌هایی که بر خلاف گذشته،‌ حالا بیشتر تجملاتی شده و برای میزبانش هزینه‌های زیادی را به همراه دارد. به‌خصوص این‌که همیشه هستند فروشندگانی که بلندترین شب سال را برای خود بهانه‌ای می‌کنند تا اجناس مورد نیاز مردم را گران کرده و از آب گل‌آلود بازار شب یلدا ماهی بگیرند.

شاید اگر وضعیت زندگی و گرانی و سختی تامین هزینه‌های معشیت در ایران باستان نیز مانند ایران امروز بود، شاید اکنون بسیاری از مراسم‌ها ، آداب و رسوم، دیگر وجود خارجی نداشت. شب یلدای امسال هم مانند سال‌های گذشته از یک هفته مانده به آن، با موج گرانی اقلام مصرفی در این شب، همراه شد و نهادهای نظارتی نیز مانند هر سال فقط در جمع خبرنگاران، خبر از اعزام گسترده اکیپ‌های نظارتی می‌دهند.
بر اساس گزارش‌های میدانی از قیمت‌ اقلام مورد نیاز شب یلدا در بازار‌های استان، با احتساب میانگین ارقام کالاها می‌توان برآوردی از هزینه هر نفر مهمان برای جشن‌های خانوادگی ارائه کرد.
با توجه به قیمت متوسط برخی از اقلام همچون انار درجه یک کیلویی پنج هزار تومان، هندوانه کیلویی چهار هزار و 500 تومان، پرتقال درجه یک، کیوی و نارنگی هر کدام کیلویی چهار هزار تومان و موز سه هزار و 500 تومان، به‌نظر می‌رسد برای تهیه میوه برای یک نفر که از هر میوه تنها یک عدد مصرف می‌کند، باید دو کیلوگرم میوه با قیمت متوسط چهار هزار تومان خریداری شود. به‌عبارت دیگر، پذیرایی میوه برای هر نفر بر اساس متوسط قیمت‌های میوه در استان بوشهر، حدود هشت هزار تومان خواهد شد.

از سوی دیگر بنا بر گزارش‌های میدانی بامداد جنوب از قیمت آجیل و خشکبار، قیمت هر کیلوگرم آجیل شب یلدا بدون مغز پسته و فندق به‌طور متوسط 35 هزار تومان است و هر کیلوگرم شیرینی دانمارکی 11 هزار تومان و شیرینی خامه‌ای 15 هزار تومان است. در صورتی که میزان مصرف هر فرد مهمان در شب یلدا از آجیل و شیرینی 200 گرم باشد، هزینه پذیرایی شیرینی و آجیل برای این فرد، تقریبا 10 هزار تومان خواهد بود.
در مجموع می‌توان گفت میزبان‌ها برای برپایی جشن امشب، برای هر نفر حداقل 14 هزار تومان کنار بگذارند که باید به این مبلغ هزینه‌های دیگری مانند چای، شربت و سایر هزینه‌ها را نیز اضافه کند. البته همین عدد و ارقام را می‌توان برای یک خانواده چهار نفره نیز در نظر گرفت که به این‌ ترتیب هزینه حداقلی چنین خانواده‌ای برای شب‌نشینی شب یلدا بیش از 56 هزار تومان خواهد شد.
البته بر اساس روال همیشگی، افراد سودجو به بهانه‌‌های واهی از جمله زیاد شدن تقاضا و کم بودن جنس، قیمت‌ها را به‌خصوص در ساعات آخر امروز بالا می‌برند که در نبود نظارت‌های کافی توصیه می‌شود مردم حتی‌الامکان خریدهای شب یلدا را به ساعت‌های پایانی روز موکول نکنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: