bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۷ - ۰۴ دی ۱۳۹۴

تنها امروز و فردا داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی فرصت دارند که برای حضور در این کورس انتخابی ثبت‌نام کنند. این انتخابات به هر لحاظ مهم است و به‌نظر می‌رسد که مردم نیز به اهمیت آن پی برده‌اند و از این‌رو اخبار آن را از نزدیک دنبال می‌کنند. مجلس دهم به واسطه چرایی‌های بسیاری که در عرصه‌های مختلف زندگی مردم ایران وجود دارد مهم است، تجربه‌های تلخ مجالس هفتم و هشتم و عرض‌ اندام ضعیف نمایندگان در مجلس نهم باعث شد تا در صورت تایید صلاحیت افراد قدرتمند، این مجلس شاهد حضور برخی چهره‌های تاثیرگذار باشد.

واقعیت آن است که این سه مجلس روی هم نتوانسته‌اند یک قانون درست و درمان را بنویسند و به‌تصویب برسانند که نیاز به اصلاحیه نداشته باشد. سیاسی شدن بیش از پیش این مجالس و همچنین تلاش آنها برای حذف رقبا تا جایی پیش رفت که نه تنها نمایندگان از وظیفه قانونی خود پس افتادند، بلکه در جایی که خانه ملت و عصاره مردم بود، شاهد شعار مرگ بر این انسان و آن شهروند ایرانی بودیم که در نوع خود در جهان بی‌سابقه است.

به دلیل حضور پنج ساله در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از نزدیک به مسائل و مشکلات این مجالس و نمایندگان آشنا بودم. تقریبا از 290 نماینده مجلس، 250 نفر از آنها فقط نام نماینده داشتند و امورات مجلس بر عهده همان 40 نفر بود که همه نیز آنها را می‌شناسند. نمایندگانی در مجلس حضور داشتند که بزرگ‌ترین خواسته آنها از مرکز پژوهش‌ها نوشتن یک متن سخنرانی برای شرکت در فلان سخنرانی بود، اما در مقابل افرادی هم حضور داشتند که با حضور موثر در کمیسیون‌ها و همچنین مرکز پژوهش‌ها طرح‌های بسیار دقیقی را ارائه می‌کردند که البته با مخالفت آن 250 نفر مواجه می‌شد.

حال که به مرحله حساس‌تر این انتخابات نزدیک می‌شویم به‌نظر می‌رسد مردم نیز باید در انتخاب خود دقت کنند، اگر فردی را به مجلس بفرستند که از قانون‌گذاری فقط دست بالا کردن و از مشارکت سیاسی تنها امضای پای بیانیه این گروه و آن گروه و از فعالیت عمرانی سالی دو کلمه حرف بزنند، بلد باشد پس وای به حال این مجلس. به‌نظر نگارنده باید قبل از تایید نهایی هر داوطلبی از او امتحان گرفته شود که تا چه اندازه به مسائل قانون‌گذاری و قانون‌نویسی آشنایی دارد نه این که دو سال در صحن بهارستان حضور داشته باشد و تازه راه بیفتد و چونکه راه افتاد باید در حوزه انتخابیه دنبال جذب رای باشد.

این مساله در مورد استان ما بیشتر صدق می‌کند. از چهار نماینده سه نفر از آنها در کمیسیون انرژی بوده‌اند و یکی هم در کمیسیون اجتماعی. باید این چهار نفر بیایند و توضیح دهند که در کمیسیون‌هایی که حضور داشته‌اند به‌جز چند سفر خارجی و بازدید از طرح‌های این کشورها چه گلی بر سر کشور زده‌اند و اصولاً چرا در کمیسیون‌های خود نتوانسته‌اند در جایگاه هیات رئیسه حضور داشته باشند؟
از این دست سوالات بسیار است و مردم فهیم بوشهر بدون شک ثابت خواهند کرد که دیگر کلاه گشاد جریان‌های سیاسی اقتدارگرا سرشان نخواهد رفت و عاقلانه‌ترین تصمیم را در بهترین زمان خواهند گرفت تا مجلس دهم عصاره واقعی ملت باشد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: