bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۵ - ۱۶ دی ۱۳۹۴
خبر تایید صلاحیت همه کاندیداهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی در هیات‌های اجرایی، در همه حوزه‌های استان اتفاق افتاد.
بامدادجنوب- مریم خوئینی: خبر تایید صلاحیت همه کاندیداهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی در هیات‌های اجرایی، در همه حوزه‌های استان اتفاق افتاد. البته این رویداد تنها شامل حوزه‌های انتخابیه استان ما نمی‌شود در استان‌های دیگر نیز غریب به نود درصد کاندیداها صلاحیت‌شان تایید شده است. هر چند این اقدام در مرحله نخست صورت گرفته است و میدان بزرگ‌تری همچنان پیشِ روی داوطلبان ورود به مجلس شورای اسلامی است تا رقابت را سخت‌تر از آنچه که هست کند، اما به‌نظر می‌رسد که در این وادی آنچه بیشتر از همه مبرهن است، دور ماندن هیات اجرایی از تیغ انتقادات درون‌ استانی و منطقه‌ای است. از سوی دیگر هر چند می‌توان این رویکرد را به فال نیک گرفت اما طیف‌ها و گروه‌های سیاسی و احزاب خوب می‌دانند که رقابت در این دوره می‌تواند پیچیده و با دوره‌های گذشته تفاوت‌های فراوانی داشته باشد.
شنیدن نقطه‌نظرات داوطلبان انتخابات به‌نوبه خود جالب است، روز گذشته بامدادجنوب از سه نفر از این افراد در مورد عملکرد هیات‌های اجرایی پرسید و امروز هم از سه نفر دیگر از این داوطلبان سوال کرده است، یکی از حوزه دشتستان و دو نفر دیگر هم از حوزه جنوب استان. 

عدالت: بیانات رهبری گره‌گشا است
حمیده عدالت کاندیدای مطرح حوزه انتخابیه دشتستان در گفت‌وگو با بامدادجنوب پیرامون این رویکرد هیات‌های اجرایی گفت: تایید صلاحیت همه کاندیداها در مرحله اول جای خوشحالی دارد و می‌توان گفت در اولین مرحله  انتخابات حق به حق‌دار رسیده است.
نماینده مردم دشتستان در دوره ششم مجلس شورای اسلامی سپس به سخنان اخیر رهبری اشاره کرد و گفت: همانطور که در جریان هستید مقام معظم رهبری نیز در بیانات خود به حق‌الناس بودن رای مردم تاکید ویژه داشتند و اعلام کردند یکی از جنبه‌های حق‌الناس این است که اگر شخصی واقعا از همه معیار مطلوب برخودار است را رد نکنید این نکته که رهبری متذکر شدند، جای بسی خوشبختی است و می‌توانیم امیدوار باشیم در این دوره همه سلایق و افکار حضوری پر‌رنگ خواهند داشت.

عدالت که با گرایش اصلاح‌طلبانه وارد عرصه مبارزات انتخاباتی شده است در ادامه تاکید کرد: امیدوارم کاندیداهایی که در این مرحله و با توجه به استعلام مراجع چهارگانه توانستد تایید صلاحیت اولیه را کسب کنند، در مراحل بعدی نیز بتوانند تایید صلاحیت خود را دریافت کنند.
استاد دانشگاه تهران با بیان این‌که طبیعی است که همه بخواهیم کسانی از استعلام نهادهای چهارگانه عبور کردند در مراحل بعدی نیز حضور داشته باشند، یادآور شد: مسوولان مربوطه اگر می‌دانند کاندیداها مشکلی ندارند اجازه دهند همه طیف‌ها با سلایق مختلف در این عرصه حساس شرکت داشته باشند.

وی تاکید کرد: حضور همه سلایق می‌تواند حضور پررنگ مردم که پشتوانه نظام است را به دنبال داشته باشد چرا که مردم تا به اینجای کار نشان دادند نسبت به جمهوری اسلامی احساس مسوولیت دارند.
وی در پاسخ به این سوال که چه انتظاری از شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها دارد، گفت: تا به اینجای کار که ما به‌عنوان کاندیدا در این عرصه حضور پیدا کرده و فرمی را در این زمینه پر کرده‌ایم یعنی پیش خودمان دو دو تا کرده و حساب همه جای کار را کرده‌ایم و با همه مسائل مربوطه وارد این عرصه و رقابت شده‌ایم اگر  چنین نبود اصلا نمی‌آمدیم. تنها انتظاری که در حال حاضر از شواری نگهبان داریم این است که به استعلام‌های نهادهای چهارگانه اعتماد کند و نگذارد خدای ناکرده حقی از کسی ضایع شود و باز تاکید می‌کنم، حضور همه کاندیداها از طیف‌های گوناگون مشارکت بالای مردم را به دنبال خواهد داشت.

کنگانی: راه برای حضور پرشور فراهم است
سیدمجید حسینی کنگانی از داوطلبان حوزه جنوب استان نیز در گفت‌وگو با بامدادجنوب با تشکر از همه عواملی که به‌نوعی درگیر مسائل انتخاباتی هستند و تداراکات لازم را اتخاذ می‌کنند، گفت: با این رویکرد مثبتی که در مرحله اول شاهدش بودیم می‌توان امیدوار بود که مردم نیز در هفتم اسفند با مشارکت جدی نشان بدهند که چقدر کشورشان را دوست دارند و پایند نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و قطعا در همه احوال به اعتلاء و سربلندی کشورشان فکر می‌کنند.
حسینی کنگانی با تاکید بر این‌که این اقدام یکی از مراحل انتخابات پیش‌رو است، گفت: با توجه به فضای موجود، مسوولان برگزاری انتخابات با درایتی که اندیشه خواهند کرد که شاهد حضور همه جانبه مردم باشیم.

وی ادامه داد: در نظرسنجی و ارزیابی که در یک مقطعی در وزارت کشور برگزار شد، استان بوشهر جزء استان‌های بود که اکثر عوامل مخصوصا فرمانداران تجربه برگزاری انتخابات را داشته‌اند. این امر می‌تواند نقطه قوت و دلگرمی برای همه کسانی که می‌خواهند در این عرصه به‌عنوان کاندیدا خودشان را در معرض رای و تایید مردم قرار دهند، باشد.
کنگانی با اشاره به مرحله بعد تصریح کرد: در شورای نگهبان نیز مجموع دوستانی باتجربه و باتقوا حضور دارند که حتما فرمایشات مقام معظم رهبری‌شان بر صیانت از حق‌الناس را سرلوحه خود قرار خواهند داد. این رویکرد کمک می‌کند شاهد یک انتخابات پر شور باشیم بدون‌شک به‌همین دلیل در اولین گام شاهد یک رویکرد مثبت بودیم.

کنگانی یادآوری کرد: ما در سال همدلی و همزبانی است شاهد نگاه و رویکرد مثبت به این رویداد مهم سیاسی هستیم تا این مساله مصداق این همدلی و همزبانی باشد.
وی تاکید کرد: کاندیداهای که در مراجع چهارگانه قانونی صلاحیتشان احراز شد، انتظار دارند مجموعه شورای نگهبان هم همین رویکرد را پیش بگیرد تردیدی ندارم که آنها نیز به هرحال موارد استعلام نهادهای چهارگانه برایشان ملاک بوده و بدون‌شک اگر لازم باشد از جاهایی دیگر نیز استعلام بگیرند و تحقیقاتی انجام شود قطعا به‌سراغ آدم‌های باتقوا و متعهد خواهند رفت و خدای نکرده نظر کسانی که حب و بغض دارند اعمال نمی‌شود.
وی تصریح کرد: شورای نگهبان خوب می‌دانند کسانی که در این عرصه قدم گذاشته‌اند، همه این قاعده‌ها را برای حضور در انتخابات پذیرفته‌اند و آمدند، بنابراین هیچ دغدغه‌ای نباید وجود داشته باشد.

فولادی: اعتراض قانونی می‌کنم
حسین فولادی یکی دیگر از کاندیداهای حوزه انتخابیه جنوب استان نیز در گفت‌وگو با بامدادجنوب با بیان اینکه من به شخصه خیلی خوشحالم چرا که این رویکرد نویدبخش یک اتفاق خیلی خوب خواهد بود و امیدوارم که ادامه داشته باشد، تصریح کرد: مردم این آزادی را دارند و می‌توانند با آگاهی و شعوری که دارند بین افراد مختلف با تفکرات و سلایق مختلف و کارکردهای مختلف یک نفر را انتخاب کنند و چه در سطح استان و چه در سطح ملی انشالله که یک انتخاب خوب صورت بگیرد.

وی با اشاره به مرحله بعدی و اعلام نظر شورای نگهبان نیز گفت: امیدوارم که در مرحله بعدی رویکردی مثبت اتخاذ شود و با نگاه منصانه و فارغ از هیاهوی که درکنار افراد به وجود می‌آید پیش برود.
وی تاکید کرد: اگر بنا باشد شخصی بنا بر هر دلیلی در مراحل بعدی صلاحیتش احراز نشود، با دلیل و مدرک این اتفاق رخ دهد. دوستان نیز خوشیتنداری کنند، من خود یک حقوقدان هستم بدون شک اگر رد صلاحیت شوم، طبق قانون بدون هیچ هیاهویی پیش می‌روم و اعتراض قانونی خواهم کرد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: