bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۶۷۴
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۵ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران روز گذشته با دعوت رسمی، «ماتئو رنتزی»، نخست‌وزیر ایتالیا به رم سفر کرد تا پس از یک دهه نخستین رئیس جمهوری باشد که با دعوت رسمی یک مقام اروپایی به قاره سبز سفر می‌کند. ده سال پیش، یعنی در فروردین‌ماه 1384، سید محمد خاتمی به اروپا سفر کرد تا آخرین باری باشد که یک مقام ارشد ایرانی با دعوت رسمی عازم اروپا می‌شود، سفری که در منتهای آداب دیپلماتیک انجام شد و توانست چهره کاملا متفاوتی از ایران را به نمایش بگذارد و این پیام را بدهد که ایران در حال تبدیل شدن به بازیگری بین‌المللی است.

 رئیس دولت اصلاحات در آن سفر راهی اتریش، فرانسه و واتیکان شد و پس از آن به قصد شركت در اجلاس گفت‌وگوی تمدن‌ها در پاریس، عازم این شهر مهم اروپایی شد و در آنجا دیداری رسمی با ژاک شیراک در "کاخ الیزه" داشت تا رابطه ایران و اروپا را به بالاترین سطح همکاری پس از انقلاب اسلامی برساند. پس از این هر چند محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم در دوره ریاست 8 ساله‌اش توانست به دو کشور اروپایی سفر کند اما نه تنها هیچ یک از این دو سفر به دعوت مقامات اروپایی نبود بلکه هیچ دیدار رسمی نیز انجام نگرفت. حال پس از 10 سال حسن روحانی روز گذشته در صدر هیات بلند پایه اقتصادی و سیاسی وارد رم شد، او چهارشنبه نیز وارد پاریس خواهد شد تا برای توسعه روابط با جهان، در دوره ریاست جمهوری‌اش آغازی قدرتمندانه داشته باشد. اهمیت سفر روحانی وجوه متعددی دارد که جنبه سیاسی  و اقتصادی آن حائز اهمیت ویژه‌ای است. 

روحانی با این سفرها می‌خواهد ایران پسا‌برجام را آن‌گونه که باید در اذهان جهانیان تصویرگری کند و آن تصویر سیاه و در خوشبینانه‌ترین حالت خاکستری ایجاد شده طی یک دهه گذشته را از اذهان بزداید. ما برای اثر‌گذاری بیشتر در عرصه بین‌المللی نیاز به گفتگوی بیشتر با مردم و دولت‌های مختلف جهان داریم این رویکرد و راهبرد برای ارتقائ نقش و جایگاه بین‌المللی ایران اسلامی اجتناب‌ناپذیر است، اتفاقی که با سفرهایی از این دست و حضور فعال‌تر در مجامع بین‌المللی محقق خواهد شد. هر چند ما معتقدیم اروپا و حتی غرب همه جهان نیست و برای اثرگذاری بیشتر نباید تنها به توسعه روابط با غرب روی آورد اما بر این باور هستیم که غرب و اروپا جزء مهمی از جهان هستند و برای رسیدن به آنچه در سند چشم‌انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران هدفگذاری کرده‌ایم یکی از پیش نیازهای اصلی الهام بخش در نظام بین‌الملل و تبدیل شدن به قطب برتر منطقه جنوب غرب آسیا، داشتن روابط سازنده‌تر و وسیع‌تر با همه کشورهایی است که به رسمیت می‌شناسیم اما از سوی دیگر جنبه اقتصادی این سفر را نیز نباید از نظر دور داشت.

 روحانی در این سفر و در اقدامی قابل تحسین افراد موثری از بخش خصوصی را نیز با خود همراه کرده است تا زمینه همکاری‌های متقابل را از حالت مذاکره و تفاهمات کلی به قراردادهای ملموس و تاثیرگذار تبدیل کند، به‌ویژه در حوزه جذب سرمایه‌گذاری و همچنین انتقال دانش و فناوری. رئیس دولت یازدهم به خوبی می‌داند یکی از اساسی‌ترین راه‌های محقق ساختن جذب سالانه بیش از 90 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری  خارجی و به صحنه آوردن غول‌های صنعتی و فناوری غرب است. برای همین اگر او بتواند بر اساس پیش‌بینی‌هایی که می‌شود در این دو سفر زمینه ورود رقمی بیش از 25 میلیارد دلار سرمایه خارجی را به ایران فراهم کند، گام بلندی برای رسیدن به رشد بیش از 5 درصد در سال آتی و در واقع سال نخست اجرای برنامه ششم توسعه بر خواهد داشت. گفته می‌شود در سفر به ایتالیا و فرانسه، قراردادهایی در حوزه‌های نفت و گاز، صنایع خودروسازی، همکاری‌های بانکی و بیمه‌ای به امضا خواهد رسید که می‌تواند آثار اولیه رفع تحریم‌ها و اجرای برجام را به خوبی برای مردم کشورمان ملموس سازد.

 
 

نام:
ایمیل:
* نظر: