bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۳ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
در شرایط سخت بی‌آبی؛
این روزها که همه‌جا سخن از بی‌آبی و کمبود آب است و مردم استان‌های مختلف از جمله بوشهر با مشکلات آب دست و پنجه نرم می‌کنند، شنیدن برخی حرف‌ها جای تامل بسیاری دارد. در حالی که مسوولان همگی متفق‌القول بر این باورند و در رسانه ملی اعلام کرده‌اند که تا 20 سال آینده کشور با مشکل آب مواجه خواهد شد.
بامداد۲۴: این روزها که همه‌جا سخن از بی‌آبی و کمبود آب است و مردم استان‌های مختلف از جمله بوشهر با مشکلات آب دست و پنجه نرم می‌کنند، شنیدن برخی حرف‌ها جای تامل بسیاری دارد. در حالی که مسوولان همگی متفق‌القول بر این باورند و در رسانه ملی اعلام کرده‌اند که تا 20 سال آینده کشور با مشکل آب مواجه خواهد شد و باید به فکر مصرف بهینه بود، برخی دیگر سخنانی مطرح می‌کنند که هر کسی با شنیدنش تعجب خواهد کرد.

استان بوشهر این روزها با مشکلات شدید بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند و این موضوع اصلا خوشایند نیست. به هر محله که نگاه کنید یک روز در میان از مشکل بی‌آبی رنج می‌برند یا در برخی از محله‌ها فقط در چند ساعت از شبانه روز می‌توانند از آب استفاده کنند. به نظر می‌رسد که بی‌آبی کم‌کم به درون خانه‌ها رخنه کرده و مسوولان از خواب غفلت بیدار شده‌اند اما... .

رئیس سازمان فضای سبز شهرداری بوشهر در اظهار نظری عجیب در یک محفل غیر رسمی تمام صحبت‌ها را زیر سوال برد و با جدیت اعلام کرد که مشکل بی‌آبی بوشهر کذب محض است! این در حالی است که این روزها مقام‌های ارشد استانی به مردم در مورد بی‌آبی خبر می‌دهند و تقاضا دارند که شهروندان در خصوص مصرف آب تامل بیشتری داشته باشند و مصرف خود را به حداقل برسانند.

رضا آماره در این نشست غیر رسمی گفت: موضوع بحران آب و کمبود سفره‌های زیر‌زمینی آب در بوشهر کذب محض و دلیل رد موضوع بحران آب که مسوولان بارها در چند وقت اخیر آن را مطرح کرده‌اند بررسی دقیق، علمی و میدانی در همین خصوص است.

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری بندر بوشهر در این زمینه گفت: برای بررسی این موضوع کارشناسی خبره از شهر آباده فارس به بوشهر آمده و با یک نوع دستگاه پیشرفته ردیاب آب به‌صورت تصادفی نقاط مختلف بوشهر را مورد آزمایش قرار داده است. آماره در این ابراز نظر غیر رسمی افزود: با این بررسی دقیق و علمی در کمال تعجب متوجه شده‌ایم که بوشهر هیچ مشکل و کمبود آبی از بابت سفره‌های زیرزمینی ندارد.

وی با قاطعیت عنوان کرد: کارشناس مربوط بعد از بررسی‌های خود متوجه شده که به‌طور میانگین در سفره‌های زیر‌زمینی آب بوشهر ۸۳ درصد آب و ۱۷ درصد هوا وجود دارد.

وی همچنین به صراحت بیان داشته است: گذرگاه امام‌علی (ع) را با این دستگاه ردیاب آب مورد آزمایش قرار داده‌ایم و در عمق ۴۰ متری به یک سفره آب زیر‌زمینی برخورد کرده‌ایم که از نظر اقتصادی در حال حاضر استحصال آب از این ناحیه توجیه ندارد. تمام این صحبت‌ها در حالی رخ داد که چندی پیش در بلوار خیابان فرودگاه با فاصله‌ای کم درخت موز کاشته شد. از یک طرف هر گیاه موز رقم کاوندیش پاکوتاه روزانه به‌طور ماکزیمم 25 لیتر آب مصرف می‌کند و میانگین آن 18 لیتر در روز است و در روزهای ابری از نیاز آبی آن کاسته شده و به 9/5 لیتر در روز می‌رسد و از طرف دیگر آبی که به پای این درختان ریخته می‌شود آب شیرین است. 

هیچ‌کس دوست ندارد شهری نازیبا و بدون فضای سبز داشته باشد اما به نظر می‌رسد در این شرایط بحرانی بی‌آبی، کاشتن درختی که این‌گونه آب مصرف می‌کند جایز نبوده و مسوولان باید تا دیر نشده به فکر چاره‌ای باشند.

لازم به ذکر است بحث بحران آب در سال‌های اخیر موضوع داغ رسانه‌های کشور بوده و مسوولان استانی بوشهر نیز بارها در این رابطه هشدار داده و از شهروندان خواستار مصرف صحیح و بهینه آب شده بودند.

فریبا کرمی
نام:
ایمیل:
* نظر: