bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۹۸
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۳ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
واکنش رئیس جمهور وقت نیز به قطعنامه‌‌هایی که علیه ایران صادر می‌شد، این بود «آنقدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامه‌دانتان پاره شود!» تحریم‌ها موهبت الهی خوانده می‌شدند و اگر کسی در این زمینه دیدگاه و نظر دیگری داشت، با او برخورد می‌شد اما امروز نگاه‌ها به قطعنامه‌ها و تحریم‌ها عوض شده است.
بامداد۲۴: قطعنامه‌ها و تحریم‌هایی که در دولت گذشته علیه ایران صادر می‌شد، زمانی کاغذپاره خوانده می‌شدند. واکنش رئیس جمهور وقت نیز به قطعنامه‌‌هایی که علیه ایران صادر می‌شد، این بود که «آنقدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامه‌دانتان پاره شود!» تحریم‌ها موهبت الهی خوانده می‌شدند و اگر کسی در این زمینه دیدگاه و نظر دیگری داشت، با او برخورد می‌شد اما امروز نگاه‌ها به قطعنامه‌ها و تحریم‌ها عوض شده است. ویرگول و نقطه‌های خط به خط قطعنامه مهم و موجب دلواپسی شده است. 

حجت‌الاسلام حسن روحانی که برخواسته از رای مردم است، در این‌باره می‌گوید: به‌خاطر تحریم‌ها هر جنسی که از خارج به دست شما می‌رسد، حداقل 10 تا 15 درصد گران‌تر است. یعنی این پول از جیب شما داده شده است. آنها که می‌گویند تحریم مهم نیست‌، گویی از جیب مردم بی‌خبر هستند. آنهایی که می‌گویند ما در برابر بیگانگان نباید حرف بزنیم و نباید با آنها مذاکره کنیم، گویی از زندگی مردم بی‌خبرند اما ما با هدایت‌های رهبری و حمایت مردم، هم در داخل کشور غنی‌سازی می‌کنیم، هم چرخ اقتصاد را به حرکت در می‌آوریم.

چندی پیش رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این‌باره می‌گوید: عده‌ای حرف‌های عجیب و غریب می‌زنند که ما می‌‌خواهیم خودمان به دانش دست پیدا کنیم و این در حالی است که تحریم‌ها پدر مردم را در آورده است، بیشتر مردمی که مزدبگیر هستند. تحریم‌ها استخوان‌های آنها را خرد کرده است.‌

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به صحبت‌های رئیس‌جمهور نیز اشاره می‌کند و ادامه می دهد:‌ روحانی تعبیری کرده‌اند که شما اگر از جیب مردم خبر داشتید، هر هر حرفی را نمی‌زدید. عده‌ای تحریم و غیر تحریم در زندگی‌شان اثر ندارد اما خب در کارهایشان تاثیر می‌گذارد. تحریم استخوان طبقه مزد‌بگیر کشور را که اکثریت کشور هستند، می‌پوساند و زندگی‌ها سخت شده است.

 هاشمی رفسنجانی با تاکید بر این‌که عده‌ای حرف‌های عجیب و غریب می‌زنند که ما می‌‌خواهیم خودمان به دانش دست پیدا کنیم و این در حالی است که تحریم‌ها پدر مردم را در آورده است، می‌گوید: شاهدیم که خیلی از کارهای مهم ما خوابیده است. در برنامه‌های مصوب، طرح‌های بسیار بزرگی داریم که ناقص مانده‌اند. دلیل شرعی هم ندارد که نتوانیم صحبت کنیم.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی که همچنان بر عقیده قبلی خود پا برجاست، به صحبت‌های هاشمی رفسنجانی واکنش نشان داد و گفت: اگر امروز می‌گوییم حل مشکلات ما به رفع تحریم‌ها وابسته است و یا آن آقایی که می‌گوید استخوان مردم زیر بار تحریم‌ها خرد شده که البته حرفی بی‌ربط است، اگر این استخوان‌ها خرد شود ما باز هم پیرو این شهدا هستیم.

علم‌الهدی با نگاهی به گذشته ادامه می‌دهد: آن زمان زمزمه‌هایی وجود داشت که مشکلات ما زیر سر امریکا است پس باید برویم و مشکلاتمان را با آنها حل کنیم! سپس به سفر نمایندگان مجلس آن دوره به اجلاس بین‌المجالس در رم، اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: نمایندگان مجلس آن زمان می‌خواستند به رم بروند، روحانی رئیس‌جمهور کنونی نیز در بین این نمایندگان بود. آنها پیش از سفر به رم تصمیم گرفتند دیداری با امام (ره) داشته باشند. در آن دیدار امام (ره) گفته بود؛ «ملت ایران اگر می‌خواست صلح امریکایی کند، از همان ابتدا از امریکا جدا نمی‌شد». اگر تسلیم می‌شدیم شاید وضع ظاهری ما درست می‌شد ولی استقلال، آزادی و شرافت ما از بین می‌رفت. آیا ما باید تسلیم دولت‌های استکبار شویم تا کشته ندهیم. ملت ایران پیروز است.

هر چند تحریم‌ها برای برخی واقعا موهبت بود و توانستند از کنار این تحریم‌ها ثروت هنگفتی به دست بیاورند، همان‌طور که شاهد هستیم آمار اختلاس‌ها و سوء استفاده‌های اقتصادی که در دو دولت گذشته صورت گرفت، بی‌سابقه است. با وجود این صحبت‌های علم‌الهدی و نگاه‌های این‌چنینی نشان می‌دهد که دلواپسان هسته‌ای با هر نوع توافقی مخالف هستند، چه توافق خوب و چه توافق بد، برای آنها مهم این است که ما هیچ‌گونه مذاکره و نشستی با امریکا نداشته باشیم.

این در حالی است که تیم مذاکره کننده کشورمان با در نظر گرفتن حق و حقوق مردم و حمایت رهبر معظم انقلاب مذاکرات را پیش برده‌اند.حال باید منتظر ماند و دید که گذر زمان آبستن چه تغییر و تحولاتی در خصوص مذاکرات هسته‌ا‌‌ی و تاثیر آن بر تحریم‌ها خواهد بود.

مریم خوئینی
برچسب ها: بامداد جنوب
نام:
ایمیل:
* نظر: