bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
نگاهی به عملکرد مجلس نهم؛
متاسفانه این مجلس نتوانست در کارنامه خود یک نتیجه قابل قبولی و مورد عنایت و تائید مردم به همراه داشته باشد. من سال گذشته پیش‌بینی کردم که مجلس نهم رکورددار ریزش آرا خواهد بود این اتفاق نیز رخ داد و در این انتخابات شاهد بودیم حدود 80 درصد نمایندگان مجلس، از حضور در مجلس آینده بازماندند از این بابت نیز می‌توان گفت که در وضعیتی بدون رقیب به سر می‌برند.
بامدادجنوب- مریم خوئینی: «نه» قاطع مردم به برخی از نمایندگان تندرو حاضر در مجلس شورای اسلامی در انتخابات هفتم اسفندماه، حکایت از آن دارد که مجلس نهم نتوانست نمره قابل قبولی را از مردم کسب کند. کسانی که به حضور در اصولگراترین مجلس جمهوری اسلامی افتخار می‌کردند، نتوانستند اعتماد مردم را جلب کنند مساله‌ای که در تاریخ سیاسیشان ثبت خواهد شد.
در این میان آنچه باعث تعجب بسیاری شد، رای نیاوردن یک‌ جای لیست اصولگرایان در تهران بود، این مساله با وجود آن صورت گرفت که آنها یار کمکی بسیار مهمی داشتند و بسیاری از اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شدند. برای بررسی بیشتر این مساله با محمدجواد حق‌شناس گفت‌وگو کردیم.

وی با بیان این مطلب که مجلس نهم یکی از ضعیف‌ترین مجالس تاریخ جمهوری اسلامی بود و در کسب این عنوان هیچ رقیبی هم ندارند؛ گفت: متاسفانه این مجلس نتوانست در کارنامه خود یک نتیجه قابل قبولی و مورد عنایت و تائید مردم به همراه داشته باشد. من سال گذشته پیش‌بینی کردم که مجلس نهم رکورددار ریزش آرا خواهد بود این اتفاق نیز رخ داد و در این انتخابات شاهد بودیم حدود 80 درصد نمایندگان مجلس، از حضور در مجلس آینده بازماندند از این بابت نیز می‌توان گفت که در وضعیتی بدون رقیب به سر می‌برند.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به این‌که یکی از فاکتورهای جدی در انتخاب مردم، توجه به سابقه، توانایی و کارآمدی است، گفت: معمولا حضور در قوه مقننه یک فرصت است، برای کسی که حضور را تجربه کرده است و همین‌طور برای رای‌دهندگان که به این فرصت توجه کنند اما نتیجه انتخابات نشان می‌دهد مردم چقدر از دست مجلس عصبانی و ناراحت هستند، به‌گونه‌ای که چهره‌های شاخصی که سالیان سال است در مجلس حضور داشتند، نظیر محمدرضا باهنر که از پرسابقه‌ترین نمایندگان مجلس است این‌بار در اقدام تعجب‌آور خود تصمیم می‌گیرد در این عرصه حضور پیدا نکند. روح‌الله حسینیان نیز یکی دیگر از چهره‌های سرشناس و شناخته شده جریان اصولگرایی هم تصمیم می‌گیرد خود را در معرض رای مردم نگذارد. برخی هم از سوی شورای نگهبان صلاحیتشان تائید نشد در این خصوص می‌توان به رد صلاحیت 50 نفر از نمایندگان مجلس اشاره کرد که از ادامه حضور در رقابت انتخاباتی بازماندند با این‌که عموما اصولگرا بودند، چراکه مجلس نهم اصولگراترین مجلس تاریخ کشور محسوب می‌شود.

از سوی دیگر در ماه‌های پایانی مذاکرات هسته‌ای که به توافق مشترکی تحت عنوان «برجام» منجر شد، نمایندگان مجلس ده‌ها بار مسوولان تیم مذاکره‌کننده را به مجلس فرا خواندند. در کمیسیون ویژه بررسی برجام، ذره‌بینی بر توافق هسته‌ای و اجرای برجام بگذارند. رویکردی که مورد پسند مردم نبود چراکه نمایندگانی مخالف اجرای برجام بودند نتواستند آرای لازم برای حضور در مجلس بعدی را کسب کنند. حق‌شناس در این‌باره گفت: اجرای برجام تصمیمی بود که کلیت نظام با آن موافق بود. دولت یازدهم که آمد همین رای را گرفت. 
وی با بیان این‌که در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری، حجت الاسلام روحانی یکی از شاخص‌های که ارائه کرد، رویکرد جدید در سیاست خارجه و مهم‌ترین محور آن نیز حل پرونده هسته‌ای بود. مردم نیز رای دادند تا دولت این سیاست را دنبال کند. از سوی دیگر رکن دوم ماجرا نیزکه بر می‌گشت به تائید رهبری، پشتوانه دولت مردان بود، طبیعی است که مجلس نیز که برخواسته از آرای مردم است، همین رویکرد را در پیش گیرد. یعنی مجلسیان یا باید به مردم و یا به رهبری نگاه می‌کردند که هم مردم و هم رهبری در این نگاه لحاظ شد. با این حال دلواپسان به تقابل با برنامه‌های دولت برخواستند. در نهایت با حمایت رهبری از تیم مذاکره کنند، تصمیم دولت مبنی بر اجرای برجام شد، همان مسیری که باید در پیش می‌گرفت، طی کرد. با این حال اگرچه باید قدردان عملکرد علی لاریجانی باشیم ولی در کل مجلس نهم کار خاصی انجام نداده است.

یکی دیگر از رویدادهای مرتبط با مجلس که می‌توان به آن اشاره کرد، راه پیدا نکردن هر چهار نماینده فعلی استان به مجلس آینده است. اتفاقی که کمتر شاهد آن بوده‌ایم. از یک سو شورای نگهبان مانع حضور دو نماینده استان شد، از سوی دیگر مردم نیز مانع از ورود دو نمایند دیگر به مجلس آینده شدند تا اعتدال‌گرایانی که رویکردی اصلاح‌طلبانه دارند، راهی بهارستان شوند. حق‌شناس در این‌باره هم گفت: مردم بوشهر نشان دادند که گرایشی اصلاح‌طلبانه دارند. این گرایش را در انتخابات سال 76 و همچنین در سال 92 نیز نشان داده بودند.
حق‌شناس ادامه داد: مردم استان ثابت کردند که همان‌طور که به مسائل ملی نگاه می‌کنند به مسائل استانی نیز توجه دارند. بر همین اساس این بار رای خود را در سبد اشخاصی که رویکرد اعتدالی و اصلاح‌طلبی دارند ریختند به نظر من آن نماینده اصولگرایی هم که در استان بوشهر رای آورده است، صاحب چهره‌ای روشن در حوزه است و فاصله مشخصی با تندروها دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: