bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۱۰۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۴ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴
قیمت مرغ در بوشهر 7500 تومان شد؛
آنچه در بازار بوشهر مشهود است، این است که قیمت برخی محصولات پروتئینی از جمله گوشت قرمز و گوشت مرغ در روز‌ها و هفته‌های اخیر و با نزدیک شدن به آخرین روز‌های سال روند افزایشی پیدا کرده است.
بامدادجنوب- جواد شکریان: ایرانیان از دیرباز عید نوروز را گرامی داشته و مراسمات مخصوصی هم برای آن تدارک دیده‌اند و همه ساله این رسوم اجرا می‌شود؛ از جمله چیدن سفره هفت‌سین، دید و بازدید اقوام، خرید نیاز‌های زندگی‌، پوشیدن لباس‌های نو، خانه تکانی، عیدی دادن بزرگ‌ترها و... . 
اما موضوعی که همه‌ساله و با فرارسیدن سال جدید گریبانگیر مردم می‌شود، گرانی است. موضوع افزایش قیمت‌ها پدیده نامطلوبی است که شیرینی ایام عید را به کام همه مردم به جز اقشار مرفه تلخ می‌کند و این یکی از رسوم ناپسندی است که کم‌کم در حال تبدیل شدن به سنت است چرا که تا صحبت شب عید می‌شود گرانی اجناس به ذهن متبادر می‌شده و آثار نگرانی در چهره بسیاری از خانواده‌ها ظاهر می‌شود.
به‌همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این واپسین روزهای سال 94 به تحلیلی از وضعیت بازار و اجناسی بپردازیم که بیشترین مصرف را داشته و قشر متوسط و ضعیف جامعه با آن سر و کار دارند. در همین راستا سری به بازار گوشت و پروتئین زدیم تا از آخرین افزایش‌های آن مطلع شویم.

افزایش قیمت مرغ تا کیلویی 7500 تومان 
آنچه در بازار بوشهر مشهود است، این است که قیمت برخی محصولات پروتئینی از جمله گوشت قرمز و گوشت مرغ در روز‌ها و هفته‌های اخیر و با نزدیک شدن به آخرین روز‌های سال روند افزایشی پیدا کرده است.
بر اساس گزارش میدانی خبرنگار بامداد جنوب، قیمت انواع گوشت قرمز تقریبا از یک ماه پیش به سمت افزایش حرکت کرده است، به‌گونه‌ای که در برخی مغازه‌های پروتئینی به‌طور متوسط هر کیلوگرم گوشت گوساله در مغازه‌های سطح شهر 36 هزار تومان، هر کیلوگرم ماهیچه گوسفندی 40 هزار تومان و گوشت چرخ کرده گوساله 35 هزار تومان عرضه می‌شود.
البته گوشت منجمد نیز در بازار بوشهر پیدا می‌شود که هر کیلوگرم از آن به قیمت 21 هزار و 500 تومان رقم خورده است.
همچنین گوشت مرغ در روزهای اخیر با افزایش قیمت همراه شده است و در حال حاضر در سطح شهر بوشهر، به‌طور متوسط کیلویی هفت هزار و 500 تومان عرضه می‌شود که نشان‌دهنده افزایش قیمت در مقایسه با هفته‌های گذشته است.
به گفته برخی فروشندگان، نزدیک شدن به آخر سال و بالا‌رفتن تقاضا مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت گوشت مرغ و گوشت قرمز است.
در میان سایر اقلام پروتئینی هر کیلوگرم گوشت بوقلمون که مشتریان خاص خود را دارد 13 هزار و 500 تومان قیمت دارد.
از دیگر اقلام پروتئینی، می‌توان به تخم مرغ اشاره کرد که در حال حاضر هر دانه آن 400 تومان و هر شانه 30 تایی آن به قیمت 12 هزار تومان در مغازه‌های سطح شهر فروخته می‌شود.

مجموع قیمت‌ها از بازار محصولات پروتئینی از چند هفته گذشته تا به امروز نشان‌دهنده روند افزایشی قیمت‌هاست. اتفاقی که به‌طور معمول و با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال به‌دلیل افزایش تقاضا و نبود نظارت کافی رخ می‌دهد و زمینه را برای سوء‌استفاده برخی افراد فراهم می‌آورد.
این موضوع در سال گذشته باعث شد قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ به 9 هزار تومان هم برسد. از این رو به‌نظر می‌رسد نیاز به کنترل و نظارت بر بازار و عرضه به‌موقع و به اندازه محصولات در روز‌های پایانی سال بیش از پیش احساس می‌شود.
عرضه گوشت و مرغ منجمد برای تعدیل بازار
البته دولت هم در این راستا اقداماتی را برای تعدیل بازار انجام داده است. برای مثال، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام از تدارک و عرضه کنسرو مرغ برای مسافران نورزی خبر داد و گفت: از امروز هر کیلوگرم مرغ منجمد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار کشور حداکثر با قیمت 51 هزار ریال عرضه می‌شود.
علیرضا ولی درگفت‌و‌گو با ایرنا گفت: این شرکت برای تنظیم بازار شب عید و برای حمایت از مصرف‌کنندگان به کاهش قیمت هرکیلوگرم مرغ منجمد به 45 هزار ریال برای فروشندگان و قیمت حداکثر 51 هزار ریال برای مصرف‌کنندگان اقدام کرده است، این درحالی است که چندی پیش این شرکت قیمت هر کیلوگرم مرغ منجد را 55 هزار ریال اعلام کرده بود.
به گفته وی، در حال حاضر ذخایر مرغ و گوشت قرمز در همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار سراسر کشور به اندازه کافی موجود است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام درباره عرضه گوشت قرمز برای ایام نوروز گفت: هم‌اکنون توزیع گوشت قرمز بر عهده بخش خصوصی است و به میزان کافی در بازار موجود است اما شرکت پشتیبانی امور دام در صورت هر گونه کمبود گوشت قرمز و یا نوسان قیمت، وارد بازار خواهد شد.
ولی، از تدارک و عرضه کنسرو مرغ برای مسافران نوروزی خبر داد و گفت: کنسرو مرغ به میزان زیادی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تدارک و عرضه شده است که می‌توانند هر کنسرو مرغ را با قیمت 40 تا 45 هزار ریال به مصرف‌کنندگان عرضه کنند.
گفتنی است امسال بیش از 100 هزار تن گوشت مرغ و میزان قابل توجهی گوشت قرمز وارداتی برزیلی برای تنظیم بازار شب عید تدارک دیده شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: