bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۴ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
کریم جعفری: سنت‌ها، باورها و آئین‌های ما ایرانی‌ها کم نیست، اما این بسیاری در میان دغدغه‌های عجیب و غریب و مشکلات بسیار روزانه در حال گم شدن است اما خوشبختانه چند سالی است که با کمک فضای مجازی و آسان شدن دسترسی‌ها، تلاش‌های خوبی به وسیله دوستداران فرهنگ ایرانی برای پاسداشت، حفظ و کرامت این آیین‌ها به شکل گرفته است که جای تقدیر دارد.
جایگزینی داشته‌های ملی، مذهبی و باورهای فرهنگی خود به جای فرهنگ وارداتی غربی و شرقی، می‌تواند باعث تقویت، تعمیق و تصدیق ایرانی بودن ما در سطح جهان شود. اگر دولتی‌ها به کمک اهالی فرهنگ بیایند و مغرضانی که تاریخ ایران را بسیار کوتاه می‌کنند و منافع خودشان را چسپید‌ه‌اند، اجازه دهند، همانگونه که این روزها فرهنگ مقاومت در میان جوانان ایرانی گسترده شده و آنها فارغ از هر نگاهی برای دفاع از آرمان‌های کشور در دفاع از حرمت اهل بیت (س) جان می‌دهند، می‌توان با فرهنگ ایرانی هم به افق‌های جدیدی دست پیدا کرد. 

در آستانه نوروز قرار داریم و هفته آینده نیز آیین چهارشنبه سوری در پیش است. آئینی که بر عکس آنچه بسیاری آن را به دلیل عناد با فرهنگ ایرانی، چهارشنبه سوزی معرفی می‌کنند، محملی جدی برای معرفی داشته‌های ملی کشور در بهترین روزهای سال به جهانیان است. امروزه کشورهای مختلف در حال شکل‌دهی برنامه‌های جدید برای جذب گردشگر هستند، در حالی که در کشور ما سنت‌های بسیاری وجود دارد که در صورت تامل می‌توان از آنها به‌عنوان فرصتی بدیع‌ برای جذب گردشگر، درآمدزایی و معرفی ایران به‌عنوان منادی صلح، آرامش و دوستی در جهان بهره گرفت.
آنچه مشخص است، ما در کشورمان نیاز به یک بازتعریف عمیق از داشته‌های خود داریم، این بازتعریف می‌تواند قدرت دوباره‌ای به کشور برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن دهد. مشکل عمده ما در سال‌های اخیر، ناتوانی در زایش فرهنگ جدید و دستکم جایگزین برای جوانان بوده و مدام آنها را نهی از منکر می‌کنیم در حالی که جایگزین کردن آنها بسیار سخت است.
با این وجود، آنچه در آستانه نوروز طلب می‌کند، یک تجدیدنظر اساسی در برنامه‌های فرهنگی کشور است تا از این فرصت تاریخی جهت معرفی کشور به جهانیان استفاده کنیم. قرار نیست که مردم ما فقط سفر داخلی بروند، باید جهانیان را به ایران بیاوریم تا از فرهنگ‌مان دیدن کرده و باور کنند که مردم این کشور اهل صلح هستند و منادی آن به شمار می‌روند.
در این میان اما اوضاع استان ما چندان مناسب نیست. هر چند بوشهر به دلیل دارا بودن ساحلی زیبا و طولانی با خلیج همیشه فارس همواره برای گردشگران جذاب بوده است، اما به دلیل بی‌برنامگی‌ در ساختار گردشگری استان و حضور افراد غیر متخصص در این حوزه، انتظار شکوفایی از آن را نداریم و باید منتظر روزهای بهتر در آینده نشست شاید اینجا هم مانند دیگر حوزه‌ها دستخوش تحولی جدی شود و از رکود خارج گردد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: