bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۳۴۳
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۶ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
حوزه تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل دارای ظرفیت‌های بالایی است به‌گونه‌ای که سالانه بیش از 550 هزار تن محصول گوجه‌فرنگی از اراضی این استان در فصل سرما برداشت می‌شود.
بامدادجنوب- عبدالله محمدعلیپور: کشاورزی همیشه یکی از پتانسیل‌های اقتصادی استان بوشهر به‌شمار می‌آمده است و کشاورزان این استان سالانه با تولید محصولاتی مانند گوجه‌فرنگی خارج از فصل، خرما، صیفی‌جات و تره‌بار، گندم و لیمو ترش، به بخش مهمی از نیازهای غذایی کشور پاسخ می‌دهند.
سال گذشته نیز با وجود نامناسب بودن بارش‌ها، به‌خصوص در نیمه اول سال، کشاورزان موفق به تولید محصولات متفاوتی شدند که تنها در نیمه دوم سال 94 بیش از 190 هزار تن از تولیداتشان را به کشورهای مختلف صادر کرده‌اند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به توسعه روابط همکاری با کشورهای مختلف و فراهم شدن زمینه فعالیت‌های اقتصادی در سال 94، گفت: در نیمه دوم سال گذشته ۱۶۷ هزار تن محصول گوجه‌فرنگی استان صادر شد.
محمدتقی منوچهری در گفت‌وگو با تسنیم با بیان این‌که این استان ظرفیت بالایی در حوزه کشاورزی دارد، افزود: گوجه‌فرنگی خارج از فصل، خرما، محصولات صیفی و سبزی و مرکبات از جمله لیمو از عمده‌ترین محصولات کشاورزی استان هستند.
وی از افزایش میزان برداشت گوجه‌فرنگی در استان خبر داد و بیان کرد: استان بوشهر در حوزه تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل دارای ظرفیت‌های بالایی است به‌گونه‌ای که سالانه بیش از 550 هزار تن محصول گوجه‌فرنگی از اراضی این استان در فصل سرما برداشت می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به این‌که  بیش از 560 هزار تن گوجه‌فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر برداشت شد، تصریح کرد: در سال زراعی جاری بیش از 560 هزار تن گوجه‌فرنگی خارج از فصل در استان تولید و به بازارهای داخلی و خارجی صادر شد.
منوچهری با اشاره به صادرات دیگر محصولات کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: در مدت یاد شده پنج هزار تن کدو و پنج هزار و 753 تن شوید استان صادر شده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از صادرات خرمای استان بوشهر خبر داد و افزود: استان بوشهر در حوزه تولید خرما دارای ظرفیت بالایی است که نیمه دوم سال قبل 13 هزار و 51 تن این محصول صادر شده است.

منوچهری با اشاره به صادرات محصول بادمجان خاطر‌نشان کرد: دو هزار و 905 تن محصول بادمجان استان بوشهر به کشورهای مختلف صادر شده که با برنامه‌ریزی انجام شده صادرات محصولات کشاورزی استان بوشهر افزایش می‌یابد.
اما آنچه از میزان و مقدار صادرات محصولات کشاورزی استان مهم‌تر است، مبلغ فروش و ارزآوری ایجاد شده از این حجم صادرات است که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در این‌باره به بامداد جنوب گفت: اطلاعات ارزی و ریالی مربوط به صادرات محصولات کشاورزی هنوز به‌طور کامل استخراج نشده است اما با توجه به این‌که وزارتخانه اطلاعات آن را خواسته است، همکاران در حال تهیه و استخراج آن هستند.
منوچهری در خصوص منبع جمع‌آوری آمار صادرات گوجه‌فرنگی استان تصریح کرد: میزان صادرات اعلام شده برای صادرات گوجه‌فرنگی از گمرکات استان بوشهر و شرکت حمل و نقل و پایانه‌ها استخراج شده که محموله‌های حمل شده به مقاصد گمرکات صادراتی کشور مانند دو گمرک صادرات به عراق و یک گمرک صادرات به روسیه استخراج شده است.
با این حال، از طریق داده‌های موجود در سامانه اینترنتی گمرک جمهوری اسلامی ایران، بر آن شدیم تا میزان صادرات محصولات کشاورزی استان را از طریق مبادی گمرکی استان استخراج کنیم. به این ترتیب، در این سامانه در یازده ماهه منتهی به بهمن سال 94، هیچ‌گونه ثبتی برای صادرات محصولاتی مانند بادمجان، شوید و کدو ثبت نشده است که احتمالا مقصد صادراتی آنها کشورهای عراق یا افغانستان بوده‌اند. شاید هم صادرکنندگان ترجیح داده‌اند این محصولات را از بنادر دیگری صادر کنند.
در مورد صادرات گوجه‌فرنگی نیز که بر اساس گفته‌های منوچهری با افزایش 64 درصدی از 102 هزار تن در سال 93 به 168 تن در سال 94 افزایش یافته است، تنها آمار صادرات به دو کشور قطر و جزایر بحرین از مبدا بندر بوشهر در آمار گمرکات استان وجود دارد. بر اساس اطلاعات موجود در سامانه گمرک، صادرکنندگان 10 هزار و 880 کیلوگرم (نزدیک به 11 تن) گوجه فرنگی را با قیمت هرکیلوگرم 49 هزار و 425 ریال (معادل 65/1 دلار) به مقصد جزایر بحرین از این بندر صادر کرده‌اند.
همچنین، نزدیک به 20 تن گوجه‌فرنگی استان در سال 94 به قیمت 17 هزار و 973 ریال به وسیله صادرکنندگان به قطر صادر شده است که این مبلغ معادل 6/0 دلار است و همگی از گمرک بندر بوشهر صورت گرفته است. البته از بندر بوشهر حدود 87 تن رب گوجه‌فرنگی هم به مقصد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صادر شده است که نشان از فعال بودن این بندر مهم در بین سایر گمرکات کشور است. 

به این ترتیب، حدود 137 هزار تن گوجه‌فرنگی استان از گمرک سایر استان‌های کشور به خارج صادر شده‌‌اند که شاید مقصد بیشتر آنها کشور عراق بوده است. 
در مورد خرما نیز بر اساس آمار گمرک ایران، بنادر دیلم و بوشهر بیشترین نقش را در صادرات این محصول حیاتی استان داشته‌اند. خرمای زاهدی و کبکاب بیشترین میزان صادرات از گمرکات استان را داشته‌اند که قیمت فروش آنها به‌ترتیب حدود 40 هزار و 30 هزار ریال بوده است. به‌طور کلی در سال 94 بیش از 118 هزار تن خرما از بندر بوشهر صادر شده است که مربوط به سال زراعی 93 و 94 بوده است.
سال گذشته بر اساس آخرین آمار گمرک ایران، فعالیت‌های تخلیه و بارگیری در 14 بندر مهم کشور از جمله بندر گناوه و بندر بوشهر با کاهش همراه بوده است و کل فعالیت‌های تخلیه و بارگیری در بنادر کشور 10 درصد کاهش را نشان می‌داد.
-------------------------------------------------------------
«فرزاد ب» رسما به هندی‌ها رسید
بامداد جنوب: وزیران نفت ایران و هند سند همكاری‌های دو كشور برای فعالیت در بخش‌های مختلف صنعت نفت و گاز، پالایشگاه و... را امضا كردند.
سند همكاری در زمینه «توسعه میدان گازی فرزاد ب، همكاری‌های پالایشگاهی، صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی ایران به هند و همكاری دو طرف در صنعت پتروشیمی» میان بیژن زنگنه وزیر نفت ایران و دارمندرا پرادهان وزیر نفت هند و منابع طبیعی این کشور امضا شد.
وزیر نفت ظهر روز گذشته پس از دیدار با وزیر نفت هند در جمع خبرنگاران، سطح كنونی خرید نفت هند از كشورمان را حدود ٣٥٠ هزار بشكه در روز عنوان كرد و گفت: امیدواریم این رقم با لغو تحریم‌ها افزایش یابد.
زنگنه، مهم‌ترین بخش مذاكرات امروز در بخش سرمایه‌گذاری را توسعه میدان گازی فرزاد ب اعلام كرد و افزود: قرار است دو طرف ایرانی و هندی بر سر زمان‌بندی اجرای پروژه به توافق برسند كه كاری دشوار و زمانبر است.
وزیر نفت هند روز شنبه برای دیدار با مقام‌های ایران وارد تهران شد و درباره گسترش همكاری‌ها در بخش صنعت نفت با مقام‌های وزارت نفت گفت‌وگو كرد.
از جمله برنامه‌های پرادهان در این سفر به تهران، دیدار با محمدرضا نعمت‌زاده وزیرصنعت، معدن و تجارت، ولی‌الله سیف رئیس كل بانك مركزی و اكبر تركان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی كشورمان است.
وی همچنین قرار است امروز یكشنبه،٢٢ فروردین در سفر به چابهار، از محل ساخت پتروشیمی از سوی شركت‌های هندی برای تولید كود شیمیایی بازدید كند.
برای توسعه میدان گازی فرزاد ب در اواخر دولت دهم با طرف هندی توافقنامه‌ای در قالب قراردادهای مشارکت در تولید حاصل شد و به امضای دو طرف رسید اما با روی کار آمدن دولت یازدهم، بیژن زنگنه دستور به لغو این قرارداد داد. وزیر نفت با این استدلال که سرمایه‌گذاری در این میدان گازی ریسک کمی دارد، امضای قرارداد در قالب قرارداد مشارکت در تولید را به صرفه ندانست.
با توجه به این‌که هندی‌ها خود این میدان را کشف کرده‌اند، تمایل به سرمایه‌گذاری مشترکی در این میدان را داشته‌اند و حالا معلوم نیست زنگنه توسعه این میدان را با چه شرایطی به شرکت هندی واگذار می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: