bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۰ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
آمار سال گذشته مرکز آمار و بانک مرکزی از اجاره نشینی حدود 46 درصد مردم کشور خبر داد.این بدان معناست که سهم اجاره در سبد خانوار در ایران به خصوص در کلان شهرها بسیار زیاد است
آمار سال گذشته مرکز آمار و بانک مرکزی  از اجاره نشینی حدود 46 درصد مردم کشور خبر داد.این بدان معناست که سهم اجاره در سبد خانوار در ایران به خصوص در کلان شهرها بسیار زیاد است .در واقع سهم اجاره بها در این بازار نسبت به درآمد سرانه ملی بسیار زیاد است. شاید در کشورهای دیگر هم مسکن نقش قابل توجهی در سبد خانوار داشته باشد اما درآمد مردم با این هزینه ها تناسب معقولی دارد. اما در کشور ما این گونه نیست.
محمد وطن پور کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری عصر ساختمان در خصوص بازار رهن و اجاره  در سال جاری گفت: از آن جا که هنوز آمار و ارقام سال جدید بیرون نیامده است؛ نمی توان اظهار نظر دقیقی در این باره ارایه داد اما با توجه به کاهش نرخ سود بانکی می توان گفت که تقاضا برای بازار رهن  افزایش خواهد یافت.قطعا مالکان هم از اجاره ملک خود به دنبال ارزش افزوده هستند؛ در حالی که اجاره مسکن در کلان شهرها زیاد است اما نسبت به قیمت ملک، ارزش افزوده چندانی ندارد.
وی در این خصوص ادامه داد: البته باید دید میزان عرضه و تقاضا بازار را به کدام سمت می برد.نفع اقتصادی مالکان یک طرف قضیه است و قدرت خرید مردم یک موضوع دیگر.موجری که از توانایی مالی خوبی برخوردار است قطعا تمایل به رهن کامل دارد. در نقطه مقابل، مالک ترجیح می دهد اجاره بیشتری بگیرد.
این کارشناس بازار مسکن در ادامه به بررسی عوامل تاثیر گذار در قیمت رهن و اجاره پرداخت و گفت: دلایل  سرمایه گذاری در بازار برای اشخاص متفاوت، مختلف است. کسانی که به شکل حرفه ایی به عرضه واحد های مسکونی می پردازند هیچ وقت بازار را ترک نمی کنند؛ این افراد خود را با شرایط بازار وفق می دهند و نقش بسزایی در این بازار دارند.
وطن پور یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار را قدرت خرید مردم دانست و اظهار داشت: زمانی که  مردم قدرت خرید نداشته باشند تصمیم می گیرند در همان خانه های استیجاری قبلی و با افزایش اندک میزان اجاره بها باقی بمانند. همچنین در بازار راکد خرید و فروش، مالکان ترجیح می دهند واحدهای خود را برای رهن  قرار دهند تا از این طریق بخشی از هزینه های خود را تامین کنند.
وی درپاسخ به این که آیا امسال قیمت رهن و اجاره افزایش می یابد یا خیر؛ تصریح کرد: به اعتقاد من امسال، افزایش قیمت رهن و اجاره و حتی خرید  نخواهیم داشت.
برچسب ها: اقتصاد ، مسکن ، اجاره
نام:
ایمیل:
* نظر: