bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۴۲۹
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۱ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
نمی‌دانم تا چه اندازه پارسی را در شبه‌قاره پیگیری کرده‌اید، اما شک ندارم هم‌زبانان افغانستانی را که صدها هزار نفر از آنها در گوشه کنار کشور زندگی می‌کنند را از نزدیک دیده‌اید و پای حرف‌های آنها نیز نشسته‌اید. فارسی را به سیاقی شیرین سخن می‌گویند و به‌عنوان مثال، «اشتباهی گرفتن» را «غلط کردن» می‌گویند و...
کریم جعفری: نمی‌دانم تا چه اندازه پارسی را در شبه‌قاره پیگیری کرده‌اید، اما شک ندارم هم‌زبانان افغانستانی را که صدها هزار نفر از آنها در گوشه کنار کشور زندگی می‌کنند را از نزدیک دیده‌اید و پای حرف‌های آنها نیز نشسته‌اید. فارسی را به سیاقی شیرین سخن می‌گویند و به‌عنوان مثال، «اشتباهی گرفتن» را «غلط کردن» می‌گویند و...
در هند اما هنوز واژه‌های پارسی به اصالتی قدیمی‌تر بر می‌گردند و هویتی دیگر دارند. یکی از این واژه‌ها «مزدور» است. واژه‌ای که این روزها ما به‌عنوان خائن، عامل بیگانه و نفوذی و یا هر برداشت نامسمای دیگری در ادبیات روزمره ما به‌کار می‌رود. در هر حال، برداشتی که از «مزدور» می‌شود، خوب نیست، اما در این نوشته قصد دارم بار معنایی و حقیقی «مزدور» را بیان کنم تا با کارکرد آن بیشتر آشنا شوید.
همانگونه که گفته شد، «مزدور» در شبه‌قاره این روزها معنی اصلی خود را می‌دهد. واقعیت آن است که «مزدور» همان «روزمزد» خودمان است. در شبه‌قاره به کسی که به‌صورت روزمزد پول دریافت می‌کند، «مزدور» می‌گویند و به هیچ عنوان هم معنای بدی ندارد. قشر «مزدور» در هند بسیار است و بسیاری از مردم این کشور روزانه به «مزدوری» می‌روند تا نان شب زن و بچه خود را فراهم کنند.

اما از آنجایی که بار معنایی بسیاری از واژه‌ها و اصطلاحات در کشور ما جابجا شده، «مزدور» هم معنای واقعی‌اش را از دست داده و متاسفانه نمی‌شود آن را به جماعتی به‌جز خائن نسبت داد، با این وجود، گروهی هم هستند که در عرصه سیاسی و اجتماعی سرگرم فعالیت خستگی‌ناپذیر و شبانه‌روزی هستند و هر چه گشتم که برای آنها اصطلاحی به‌کار برده که بتواند به‌صورت کامل آنها را پوشش دهد، راه به جایی نبردم و بالاخره به واژه «مزدور» رسیدم.
این قشر که در طول تاریخ فراوان بوده و هستند و بدون شک هم خواهند بود و نسل‌شان به دلیل ماهیت رفتاری به هیچ عنوان منقرض نخواهد شد، همچنان سرگرم جولان دادن هستند. این افراد در چند شکل سرگرم فعالیت هستند، یا پول می‌گیرند، یا در منافع شریک می‌شوند یا آنکه شریک سود نهایی هستند. جالب است که بدانید این نوع بشر که واقعاً نمی‌شود اسمی برای آنها انتخاب کرد، چگونه زندگی می‌کنند. «مزدور»ها معمولاً همه خواسته‌های ارباب خود را بدون کم و کاست اجرا می‌کنند و هویت، ماهیت، شرف و انسانیت خود را به متاع دنیوی می‌فروشند تا شاید از این رهگذر، نانی به کف آورند و به غفلت بخورند.
البته به دلیل ماهیت قدرت در جهان امروز، مزدورها خیلی زود منافعشان به خطر می‌افتد و یکی از خاصیت‌های اصلی آنها هم رنگ عوض کردن است. کسی که تا همین دو سه سال پیش مدح فلانی را می‌گفت و در برابرش خم و راست می‌شد، اکنون «مزدوری» آن یکی دیگر در قدرت را می‌کند. چون «مزدور»ها اصولاً کار و شغل دیگری بلد نیستند و به‌سرعت رنگ عوض می‌کنند.
ما امیدواریم که خداوند این «مزدور»ها را در همه جا استان ما، کشور و جهان به راه راست هدایت کند و اصحاب قدرتی که انسان‌ها را وادار به چنین رفتار رذیلانه‌ای می‌کند نیز به صراط مستقیم هدایت کند شاید شَرِّ آنها از سَرِ ملت کم شود. 

نام:
ایمیل:
* نظر: