bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵
مدیرکل فرهنگ ارشاد اسلامی در حاشیه تماشای نمایش «گربه و موش»
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به‌همراه آنیتا مظفری، معاون امور فرهنگی این اداره‌کل به‌منظور حمایت از هنر نمایش سرزده به تئاتر شهر آمد و تصمیم گرفت که اثر جدید شیما جوادپور کارگردان مطرح هم‌استانی را به تماشا بنشیند.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به‌همراه آنیتا مظفری، معاون امور فرهنگی این اداره‌کل به‌منظور حمایت از هنر نمایش سرزده به تئاتر شهر آمد و تصمیم گرفت که اثر جدید شیما جوادپور کارگردان مطرح هم‌استانی را به تماشا بنشیند. حضور حمیده ماحوزی در پلاتو استاد امیری شوری را در میان بازیگران جوان نمایش موزیکال «گربه و موش» ایجاد کرد که تاثیر این هیجان و شادی را در اجرای خوب آنها مشاهده کردیم. در گزارش قبلی، از این نمایش و اجرای موفق آن نوشتیم. نمایش «گربه و موش» به نویسندگی فرشید تربیت و کارگردانی شیما جوادپور و تهیه‌کنندگی موسسه حامی هنر نارنجی است و استقبال خوب مخاطبان از این اثر موجب شد که این نمایش تا سوم خردادماه به‌روی صحنه برود و لحظات شاد و هیجان‌انگیزی را برای مخاطبان رقم بزند.
اما این نمایش میهمان دیگری هم داشت، بانویی که همواره با وجود مشغله‌های زیاد کاری، در بیشتر برنامه‌های فرهنگی و هنری حضور دارد، او کسی نبود جز ندا عبدالله‌زاده. وی به‌همراه حمیده ماحوزی تا پایان نمایش نشستند و در پایان از اجرای خوب این نمایش تقدیر کردند. کارگردان «گربه و موش» هم به‌ پاس حضور مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای تماشای این نمایش ضمن تشکر از ندا عبدالله‌زاده و دیگر افراد حاضر، آخرین اجرای این نمایش را به حمیده ماحوزی تقدیم کرد و از وی به‌دلیل این اقدام شایسته تشکر کرد.

تئاتر بوشهر آرام اما پرانرژی و هدفدار پیش می‌رود. در این سال‌ها هنرمندان این عرصه کوشیده‌اند تا با تولید آثار مخاطب‌پسند مردم را به تماشای کارهای فاخر خود جذب کنند. البته تئاتر بوشهر تا حدود زیادی مدیون ایرج صغیری‌ها و احمد آرام‌ها است که با اثبات توانمندی‌های خویش نگاه‌ها را به بوشهر دوختند و اما بعد از این بزرگان هنرمندانی در این عرصه قد کشیدند که با سختکوشی و خلاقیت در این هنر نه‌تنها بالنده شدند بلکه تئاتر را زندگی کردند و برای نشان دادن قابلیت‌های این هنر و عناصر آن در این اقلیم پژوهش‌ها کردند و موفق شدند بسیاری از پیام‌ها و زیبایی‌های عناصر نمایشی و افسانه‌های این دیار را شناسایی و معرفی کنند. جهانشیر یاراحمدی هم در این سال‌ها برای ترقی این هنر تلاش زیادی کرده و در دوره جدید هم با همراهی هیات‌رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استان می‌کوشد تا با اتخاذ تصمیمات سازنده و تاثیر‌گذار و پاره‌ای تغییرات در ساختار اداری این انجمن به بالندگی و پیشرفت این هنر کمک کند. 
اما بعد از پایان نمایش «گربه و موش» گفت‌وگویی را با مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ندا عبدالله‌زاده و ... صورت دادیم که در ادامه می‌آید.
حمیده ماحوزی در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: دیدن تئاتر برایم بسیار لذت‌بخش است و با توجه به این‌که شیما جوادپور تاکنون کارهای خوبی تولید کرده، مایل بودم کار وی و تیم جوانش را ببینم. با وجود تازه‌کار بودن بازیگران این نمایش، در اجرای نقش‌هایشان تسلط خوبی داشتند و کار بسیار زیبایی را اجرا کردند. در کل هر زمان فرصت داشته باشم، تماشای تئاتر را بر دیگر کارها ترجیح می‌دهم.

وی در خصوص کیفیت نمایش «گربه و موش» بیان کرد: کار بسیار خوبی بود و از این‌که توانسته در 11 اجرا مخاطب را به این خوبی جذب کند، نشان از ارزش بالای این تئاتر دارد. در مجموع تئاتر در میان مردم بوشهر جایگاه خاصی دارد و با توجه به زحمات جهانشیر یاراحمدی در این دو سال و به‌دلیل بالا بودن کیفیت کارهای تولید شده در این سال‌های اخیر، مردم تمایل بیشتری به تئاتر پیدا کرده‌اند.
ماحوزی با بیان این‌که در حال حاضر تئاتر بوشهر جزء برترین‌های کشور است، افزود: اطمینان دارم در سال 95 تئاتر بوشهر همچنان در صدر جدول تئاتر کشور قرار خواهد داشت. ما ان‌شاءالله با برگزاری جشنواره‌های متفاوت تئاتری نظیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در استان و... و افزایش ظرفیت‌های مورد نیاز جامعه تئاتر بوشهر سال خوبی را پیش رو خواهیم داشت. هنرمندان عزیز مطمئن باشند از هر فرصتی برای پیشرفت آنان استفاده خواهیم کرد تا همواره سرآمد باشند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به این‌که جهانشیر یاراحمدی معلمی هنرمند، توانمند، دلسوز و پرکار است که از سال‌ها پیش وی را به‌عنوان یک هنرمند واقعی قبول داشته‌ام، خاطرنشان کرد: حضور وی در راس تئاتر بوشهر باعث رضایت علاقه‌مندان به تئاتر شده و فضای آرامی را در انجمن نمایش برقرار کرده است.
حمیده ماحوزی در پایان در مورد هنر تئاتر بوشهر گفت: تئاتر هنری زنده و ملموس است که به‌دلیل اجرای زنده و بی‌پرده بودن آن، این هنر نسبت به دیگر هنرها جذاب‌تراست اما از هنرمندان خوب تئاتر بوشهر می‌خواهم که برای موفقیت بیشتر به هم کمک کنند و برای بالا بردن ارزش کار خود از هر گونه حاشیه بپرهيزند تا هنر آنان بهتر از پیش جلوه‌گر شود. بوشهر در دو سال پیاپی افتخارات خوبی را در تئاتر کسب کرده که این نشانه تلاش و همت والای هنرمندان ماست و همین جا به همه هنرمندان عزیز قول می‌دهم که برای پیشرفت آنان آنچه در توان دارم، انجام دهم و همیشه پذیرای حضور هنرمندان هستم و علاقه‌مندم که هر صحبت و نقدی دارند، بدون‌واسطه به ما مراجعه کرده و انتظارات و مشکلات خود را به ما انتقال بدهند. در همین جا لازم می‌دانم از زحمات شبانه‌روزی جهانشیر یاراحمدی و شیما جوادپور که نقش تاثیرگذاری را در این عرصه ایفا می‌کنند، قدردانی کنم.

در ادامه به سراغ ندا عبدالله‌زاده رفتم و نظرش را در مورد این نمایش جویا شدم. وی که از اجرای این نمایش خرسند بود، به بامداد جنوب گفت: از طریق تبلیغات محیطی این نمایش ترغیب شدم که برای دیدن این کار بیایم البته تعدادی از بازیگران این نمایش شاگردان من بودند که بر خودم واجب دیدم نه به‌عنوان عضو شورا بلکه به‌عنوان یک شهروند بیایم و کار این جوانان را ببینم و بدون اغراق می‌گویم از اجرایشان لذت بردم و خستگی این یک ماهه اخیرم از تنم بیرون رفت و از مردم می‌خواهم که همواره با حضور خود مایه قوت قلب و افزایش انگیزه در هنرمندانمان شوند، هرچند بیشتر هنرمندان این نمایش تازه ابتدای راه هستند اما اجرای موفقشان بیانگر توانمندی آنهاست.
این عضو شورا ادامه داد: وقتی به این نمایش از بیرون نگاه می‌کنم البته نه به عنوان یک کارشناس تئاتر بلکه به‌عنوان یک شهروند علاقه‌مند به تئاتر، این کار را دوست داشتم. وی افزود: واقعا به شیما جوادپور دست مریزاد می‌گویم با این‌که بیشتر هنرمندان این نمایش مبتدی بودند، اجرای موفقی داشتند و فکر می‌کنم این بانوی هنرمند با راهی که در پیش گرفته به‌طور قطع در آینده نزدیک شاهد درخشش وی خواهیم بود.
عبدالله‌زاده با تاکید بر این‌که حضور ما در تئاتر شهر و تماشای نمایش‌های تولید شده هنرمندان هم‌استانی بدون شک در افزایش انگیزه و ترغیب آنها به ادامه این هنر بسیار تاثیرگذار است، یادآور شد: بدون شک وقتی هنرمندان با حمایت ما روبه‌رو شوند، بهتر پیش می‌روند. من یک عضو از یازده عضو شورای شهر هستم و به تنهایی برای حمایت این هنر نمی‌توانم قولی بدهم اما بر اساس شناختی که از اعضای محترم شورا دارم تا به امروز هنرمندانی که به ما مراجعه کرده و درخواستی داشتند، تمام تلاش خود را کرده‌ایم که به نوعی مشکلات آنها را مرتفع کنیم و با وجود این‌که شورای شهر متولی حوزه فرهنگی نیست اما همیشه به سهم خودمان به این حوزه کمک خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که امیدوارم تئاتر بوشهر به روزهای طلایی خود برگردد، چون پتانسیل‌های خوبی در سطح استان داریم و استقبال مردم از این نمایش چشمگیر بود و به‌خاطر این اتفاق بسیار خوشحال هستم، افزود: چون پیش از این برای تماشای تئاتری آمده بودم که متاسفانه چندان از آن استقبال نشد و اما امسال شاهد استقبال خوب مردم از این هنر هستیم. 
ندا عبدالله‌زاده در پایان در مورد تلاش‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: از دیدگاه خودم، خانم ماحوزی را مدیری دلسوز و تلاشگر می‌دانم، عملکرد وی در سال‌های حضورشان در شورای شهر هم ستودنی و رضایت‌بخش بوده، بانویی که دلسوزانه دارد برای فرهنگ و هنر استان تلاش می‌کند و باید بپذیریم برخی از مشکلاتی که در ادراه‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان وجود دارد، واقعا از دست خانم ماحوزی خارج است و باید واقع‌بینانه به مدیریت وی نگاه کنیم و انتظاراتمان را با توجه به توانایی‌های این اداره‌کل تعریف کنیم و در مجموع وی مدیری دلسوز و فعال است. آرزو می‌کنم وی را در مدارج بالاتر ببینم.
آنیتا مظفری، معاون امور فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در خصوص کیفیت اجرای نمایش موزیکال «گربه و موش» گفت: هرچند شناخت ذائقه مخاطب پیچیده و سخت است اما این نمایش به‌دلیل داشتن ویژگی‌های خاص همچون نقش مهم موسیقی و سایر ویژگی‌ها توانست پاسخگوی ذائقه بسیاری از مخاطبان خود باشد و ارتباط خوبی را با آنها برقرار کند.

شیما جوادپور هم ضمن تقدیر از حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و ... برای تماشای نمایش «گربه و موش» به بامداد جنوب گفت: بدون‌شک حضور حمیده ماحوزی و معاونانش و همچنین ندا عبدالله‌زاده در اینجا به‌نوعی حمایت از هنرمندانی است که در آغاز راه قرار دارند و مایه دلگرمی آنها می‌شود و این حرکت شایسته خانم ماحوزی از حافظه تاریخی تئاتر ما پاک نخواهد شد، چراکه هنرمندانی که در نخستین تجربه‌شان مورد حمایت مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می‌گیرند، این حمایت در حافظه‌شان باقی می‌ماند و باعث انگیزه بیشتر در آنها می‌شود.
کارگردان «گربه و موش» با بیان این‌که چون خودم هم در جامعه در حیطه اجرائی مشغول به فعالیت هستم، با مشکلات و فشارهای کاری حمیده ماحوزی آشنایی دارم، افزود: فعالیت یک زن در سطح بالا در جامعه کنونی ما کار سختی است اما تلاش‌های وی قابل تحسین است و وی تاکنون توانسته‌ موفق پیش برود و در عرصه فرهنگی این دیار ماندگار شود. حضور امروز وی در اینجا گویای این است که تا چه میزان تئاتر و هنرمندان برای وی دارای اهمیت هستند. به‌طور ویژه از حضورشان قدردانی می‌کنیم.
سیدمحمد گلافان که سرپرست موسسه حامی هنر نارنجی است، نیز در خصوص انگیزه‌‌اش از ورود به حوزه تهیه‌کنندگی تئاتر به بامداد جنوب گفت: به‌دلیل علاقه‌شخصی وارد این حوزه شدم و طی چندین جلسه که با جهانشیر یاراحمدی داشتم، از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همکاری خودم را با هنرمندان تئاتری آغاز کردم و با فعال کردن سامانه بلیت‌باکس و تبلیغات محیطی سعی کردیم که مردم را با تئاتر آشتی بدهیم، هر چند باید در این راه صبور بود اما خوشبختانه استقبال از هنر تئاتر در این مدت چشمگیر است و امیدواریم که هنرمندان تئاتری هم با خودباوری به تولید آثار مخاطب‌پسند بپردازند و ما هم آمادگی خود را برای حمایت از کارهای خوب اعلام می‌کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: