bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۸۸۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۵ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۵
ما از مدت‌ها قبل به این نتیجه رسیده بودیم که بیماری عمده اقتصاد ما، وابستگی به درآمدهای نفتی است که به اشکال مختلف اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
کریم جعفری: وزیر اقتصاد روز گذشته در سخنانی مهم از تک رقمی شدن نرخ تورم در کشور در طول 40 سال اخیر گفت، خبری که می‌تواند ابعاد بسیار خوبی داشته باشد. علی طیب‌نیا که در نشست مدیران مالیاتی سراسر کشور در سازمان امور مالیاتی سخن می‌گفت، با اشاره به تحریم‌‌های اقتصادی ناجوانمردانه دشمنان علیه کشورمان گفت: ما از مدت‌ها قبل به این نتیجه رسیده بودیم که بیماری عمده اقتصاد ما، وابستگی به درآمدهای نفتی است که به اشکال مختلف اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی با تاکید بر این‌که سال ۱۳۹۵ بسیار تعیین‌کننده در آینده اقتصاد کشور است، افزود: در سی و چند سال گذشته، میانگین رشد اقتصادی ما حدود 2/3 درصد و در ۱۰ سال اخیر، با وجود برخورداری از درآمدهای بالای نفتی در ایام قبل از تحریم، زیر سه درصد بوده و این در حالی است که در دهه ۴۰ شمسی، ما در ایران رشدهای اقتصادی بالای ۱۸ و تا ۲۰ درصد را نیز تجربه کرده بودیم.

علی طیب‌نیا البته سخنان دیگری هم در این نشست بر زبان راند، که شاید مهم‌ترین آن وضع ویژه کشور در شرایط فعلی است. به گفته او «این اتفاقات در شرایطی است که دشمنان به انحاء مختلف اعلام کردند که هدف آنها از کاهش قیمت نفت، درهم شکستن اقتصاد ایران است و این در حالی بود که تحت همین شرایط روند نزولی تورم در ایران ادامه یافت و البته روند رونق اقتصای قدری کاهش یافت و بنا بر آمار اعلامی مرکز آمار ایران، از سه درصد در سال ۱۳۹۳ به حدود یک درصد در سال ۱۳۹۴ رسید.»
البته این سخنان نویدبخش روزهای خوبی است، همه می‌دانند که وزیر اقتصاد که استاد دانشگاه تهران است، فردی سالم و خوش‌فکر به‌خصوص در حوزه اقتصادی کشور و در مباحث تورمی است. رساندن تورم 40درصدی به زیر 10درصد و تک‌رقم کردن آن‌که از جمله درخواست‌های مقامات ارشد کشور، به‌ویژه رهبر کشور است در سایه تدابیر ویژه‌ای که می‌تواند رونق اقتصادی را در پی داشته باشد، قادر خواهد بود که کشور را از رکود فعلی نجات دهد.
این امیدواری البته در ابعاد دیگری هم وجود دارد که در شش ماهه دوم سال و به عبارت دقیق‌تر در زمستانی که به بهار 96 منتهی می‌شود، شاهد گشایش‌های خوب اقتصادی باشیم. میزان تفاهم‌هایی که با کشورهای مختلف در طول یک سال گذشته در حوزه‌های اقتصادی امضا شده، در صورت تبدیل شدن به توافق‌های اجرائی و در نهایت عملیاتی شدن آنها در زمین، علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار، ثبات ویژه اقتصادی را هم به همراه داشته باشد.
کشور پس از یک دهه رکود خالص، اکنون نیاز به یک حرکت معقولانه، مدبرانه و صحیح در چارچوب اقتصاد مقاومتی و تکیه بر ظرفیت‌های درون‌زای اقتصادی دارد که در صورت تکیه بر عنصر مدیریت و تجربه می‌تواند مرزهای رشد بالای هشت درصدی را شکسته و عقب افتادگی مزمن این سال‌ها را جبران کند.
ما امیدواریم که آقای طیب‌نیا و تیم اقتصادی او در دولت با کنار رفتن پاره‌ای موانع که ناشی از چندگانگی تیم اقتصادی دولت است، پس از تک‌رقمی کردن تورم، رشد اقتصادی کشور را دو رقمی کنند که این شاید خوش‌ترین خبر در پایان سال جاری خورشیدی خواهد بود. 

نام:
ایمیل:
* نظر: