bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۹۱۸
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۴ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
عبدالله محمدعلی‌پور: مالیات در نظام اقتصادی جهان کنونی نقشی سرنوشت‌ساز ایفا می‌کند و بر اساس اصول توسعه پایدار، درآمدهای مالیاتی جزء پاک‌ترین درآمدهای دولت‌ها هستند که پایه و اساس ثبات و دوام حکومت‌هاست.
عبدالله محمدعلی‌پور: مالیات در نظام اقتصادی جهان کنونی نقشی سرنوشت‌ساز ایفا می‌کند و بر اساس اصول توسعه پایدار، درآمدهای مالیاتی جزء پاک‌ترین درآمدهای دولت‌ها هستند که پایه و اساس ثبات و دوام حکومت‌هاست.
کشور ما نیز که در گذشته به‌واسطه وجود درآمدهای سرشار نفت، دولت‌ها برای مالیات نقش کمی قائل بوده‌اند، حالا افزایش درآمدهای مالیاتی و کم کردن از میزان وابستگی به درآمدهای نفتی مورد توجه قرار گرفته و کم کردن از رقم درآمدهای نفتی و افزودن بر درصد درآمدهای مالیاتی به یکی از افتخارات دولت‌ و مجلس تبدیل شده است.
افزایش سهم مالیات در بودجه سالیانه دولت، نه‌تنها از جنبه اقتصادی برای کشور اهمیت دارد، بلکه دولت‌ها به‌دلیل استفاده مستقیم از پول‌های مردم در اداره کشور، پاسخگویی و دقت بیشتری برای خرج کردن ریال به ریال بودجه خواهند داشت و حساسیت‌های مردم را در مقابل حیف و میل سرمایه‌های ملی بیشتر درک خواهند کرد.

بر اساس گفته‌های رئیس سازمان امور اقتصاد و دارایی استان، استان بوشهر تنها در بخش پرداخت مالیات، دو هزار و 300 میلیارد تومان برای کشور درآمدزایی دارد که اگر درآمدهای حاصل از عملکرد گمرکات، درآمد معادن و مخازن باارزش و... را به این رقم اضافه کنیم، به مبلغی بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان خواهیم رسید که با توجه به 251 هزار میلیارد تومان منابع درآمدی غیرنفتی بودجه سال 95، می‌توان گفت که این استان حداقل دو درصد از منابع درآمدی غیرنفتی کشور را ایجاد می‌کند.
در کنار این مبلغ، درآمد حاصل از فروش نفت در پایانه نفتی خارگ که بخشی از آن نیز از چاه‌های نفتی استان استخراج می‌شود، وجود دارد که این ارقام نشان دهنده نقش‌آفرینی بی‌بدیل استان بوشهر در تامین منابع مالی کشور است.
حالا با توجه به این‌که سهم پیش‌بینی درآمدهای مالیاتی در بودجه سال 95 با رشد 14 درصدی و سهم استان بوشهر در این درآمدها رشد 10 درصدی داشته است، انتظار مردم بوشهر هم این است که سهم آنها از درآمدهایی که مستقیما به خزانه دولت واریز می‌کنند بیشتر شود تا حداقل زمانی‌که بخش زیادی از درآمدها تخصیص نمی‌یابد، چیزی هم برای توسعه استان بوشهر باقی بماند.

بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که در بودجه 95 حدود 29 درصد منابع بودجه عمومی بودجه منابع استانی است اما در طرف مصارف، از کل اعتبارات بودجه کمتر از پنج درصد، بودجه استانی است. البته باقیمانده بودجه در اختیار شورای برنامه‌ریزی توسعه استان‌ها (شورایی متشکل از استاندار و معاون برنامه‌ریزی وی و روسای ادارات کل استان‌ها) قرار می‌گیرد تا در قالب نظام برنامه‌ریزی استانی هزینه شود. 
بر اساس این گزارش، همچنین در بودجه سال 1395 نسبت مجموع اعتبارات استان‌ها (جاری و عمرانی) به درآمدهای استانی حدود 19 درصد بوده است. به‌عبارت دیگر، به‌طور متوسط 19 درصد از درآمدهایی که هر استان ایجاد می‌کند در قالب بودجه‌های عمرانی و جاری به خودشان بر می‌گردد که ایکاش این رقم به استان ما می‌رسید. این در حالی است که امسال رشد اعتبارات استانی به‌طور متوسط حدود 35 درصد بوده است.
همان‌طور که گفته شد استان بوشهر سالانه حدود پنج هزار میلیارد تومان درآمد ایجاد می‌کند که 19 درصد آن عددی معادل 950 میلیارد تومان می‌شود. این در حالی است که بودجه سالانه استان بوشهر به زحمت به 400 میلیارد تومان می‌رسد و معمولا این عدد هم هیچ وقت محقق نمی‌شود.
بنابراین، با توجه به اهمیت اعتماد عمومی به نظام مالیاتی و بودجه‌ریزی کشور، مسوولان اقتصادی استان باید برای جلب اعتماد مردم بوشهر و حتی وصول درآمدهای مالیاتی بیشتر، پیگیری‌های جدی‌تری را برای افزایش سهم استان بوشهر در مصارف بودجه کشور انجام دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر: