bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۲۶۰
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۴ - ۰۵ تير ۱۳۹۵
روز پنجشنبه ساکنان جزیره انگلیس پای صندوق‌های رای رفتند تا در مورد ماندن یا نماندن در اتحادیه اروپا دیدگاه خود را اعلام کنند. پیش از انتخابات و با وجود آنکه رسانه‌های جمعی انگلیس، به‌خصوص بی.بی.سی که نقشی مهم در جهت دادن به افکار عمومی این کشور دارد تبلیغات بسیاری برای ماندن در اتحادیه اروپا کردند و

کریم جعفری:
روز پنجشنبه ساکنان جزیره انگلیس پای صندوق‌های رای رفتند تا در مورد ماندن یا نماندن در اتحادیه اروپا دیدگاه خود را اعلام کنند. پیش از انتخابات و با وجود آنکه رسانه‌های جمعی انگلیس، به‌خصوص بی.بی.سی که نقشی مهم در جهت دادن به افکار عمومی این کشور دارد تبلیغات بسیاری برای ماندن در اتحادیه اروپا کردند و سعی کردند مردم را راضی به این مساله کرده و حتی سیاسیون حزب کارگر و لیبرال دمکرات نیز شخصا وارد گود شدند اما رای انگلیسی‌ها، خروج از اتحادیه اروپا بود.
انگلیسی‌ها با رای 52درصدی به خروج از اتحادیه رای دادند و در این میان به‌جز ولزی‌ها، ایرلند شمالی و اسکاتلندی‌ها خواستار باقی ماندن در اتحادیه اروپایی بودند، ولی جمعیت انگلیسی‌ها آن اندازه بود که رای مثبت دو بخش دیگر را خراب کند و به این ترتیب اتحادیه اروپا از هم‌اکنون دچار شکافی عمیق شد. 
در این این‌که انگلیس وصله ناجوری به تن اتحادیه اروپا بود، شکی نیست، حتی اروپای خشک هم با ساکنان جزیره میانه‌ای نداشتند و عمده دلیل آنها هم غرور بی‌جا و رفتار غیرمنطقی در برابر اتحادیه‌ای بود که بسیار برای انگلیسی‌ها سودمند بود. انگلیسی‌ها امتیازات فراوانی از اتحادیه اروپا گرفتند و هنوز هم امتیاز می‌خواستند‌ اما سران اروپا حاضر نبودند بیش از این امتیاز بدهند. آنها نه تنها پول واحد اروپایی را نپذیرفتند، بلکه همانند خودروهایشان که فرمان راست است، در همه مسائل قوانین خاص خود را داشتند و اکنون جدا شدن از اتحادیه بیش از آنکه به ضرر اروپای خشک باشد، برای انگلیسی‌ها دردسرآفرین خواهد بود که در این مورد نوشته و خواهند نوشت.

اما این‌که چرا خروج از انگلیسی‌ها از اتحادیه اروپا به نفع ایران است، دلایل متعددی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد: نخست آنکه انگلیسی‌ها یکی از اصلی‌ترین عوامل دوری اتحادیه اروپا از ایران و اعمال تحریم علیه کشورمان در طول سال‌های گذشته بودند. خروج انگلیسی‌ها از این اتحادیه باعث خواهد شد تا سیاست‌های لندن دیگر در بروکسل خریداری نداشته باشد و کشورهای قدرتمند اروپایی مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا و کشورهای اروپای مرکزی به‌خاطر منافع اقتصادی تن به سیاست‌های درخواستی خانه شماره10 و کاخ باکینگهام ندهند.
دوم آن‌که، پیوندهای ناگسستنی لندن و واشنگتن باعث شد تا انگلیسی‌ها همواره دنباله‌رو سیاست‌های امریکایی‌ها باشند. در واقع، کاخ سفید از طریق خانه شماره 10 سیاست‌های ضدایرانی خود در اتحادیه اروپا را پی‌گیری می‌کرد. رفتن انگلیسی‌ها باعث خواهد شد دیگر سایه سنگین آنها علیه ایران وجود نداشته باشد.
نکته بعدی هم به دشمنی تاریخی انگلیسی‌ها با مردم ایران باز می‌گردد. چه کسی می‌تواند تاریخ را بخواند و متوجه خیانت‌های کاخ باکینگهام علیه ملت ایران نشود؟ هر چه انگلیسی‌ها از مراکز تصمیم‌گیری جمعی دورتر باشند باعث خواهد شد تا سیاست‌های ضدایرانی آنها کمتر اثرگذار باشد. 
آنچه مشخص است، شوک وارده به اتحادیه اروپا و لندن، بیشتر در کاخ سفید شنیده خواهد شد. اوباما چندی پیش در سفر به لندن از مردم انگلیس خواسته بود تا به ماندن در اتحادیه اروپا رای دهند، چرا که او و حاضران در اتاق‌های تاریک تصمیم‌گیری در جهان امپریالیسم هستند که می‌دانند تا چه اندازه حضور سنگین لندنی‌ها در بروکسل تاثیرگذار است و می‌تواند منافع آنها را تامین کند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: