bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۵
رئیس کل بانک مرکزی گفت: با انتشار اوراق رهنی مسکن که از نرخ سود مناسب 18.5 درصدی برخوردار است امکان تامین مالی ارزان‌ قیمت در بخش مسکن فراهم شده است.

علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی از انتشار اوراق رهنی مسکن اظهار داشت:  اصلاحیه قانون بودجه 95‌، 40 هزار میلیارد تومان اوراق جدید پیش‌بینی شده و تصمیم جدی گرفتیم سود اوراق دولتی را در زمان‌های مقرر به صورت دقیق پرداخت کنیم.

وی در خصوص بدهی های دولت نیز گفت:نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی رقم بالایی نیست اما نابسامان بوده و طلبکاران دولت نمی‌توانند از آن سود ببرند .

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: حجم بی‌سابقه بدهی دولت نسبت به دوران‌های سابق وجود دارد و برنامه جامعی برای ابعاد آن طراحی شده است.

طیب‌نیا با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی در دستور کار است،گفت: یکی از برنامه‌هایی که تنظیم شده برنامه جامع علمیاتی زمان‌بندی در این خصوص بوده که بدون حل و فصل آن نمی‌توان بازارهای را توسعه داد.

**خروج مسکن از رکود

عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی نیز اظهار داشت: بانک مسکن 21 هزار تسهیلات خرید مسکن و 15 هزار و 600 فقره تسهیلات ساخت پرداخت کرده است که تسهیلات خرید مسکن نسبت به سال گذشته 14 درصد و نیز تسهیلات ساخت بیش از 24 درصد رشد داشته که این مباحث نشان از خروج مسکن از رکود است .

آخوندی با بیان اینکه پس از کاهش نرخ سود تسهیلات بانک مسکن، روزانه بالغ بر 400 نفر برای حساب پس‌انداز صندوق یکم ثبت نام کردند، ادامه داد: این موضوع می‌تواند منجر تحریک بیشتر تقاضا و رونق بازار شود.
 

**انتشار اوراق رهنی با سود سالانه18.5 درصد

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه توسعه بازار پولی و بانکی در کنار بازار سرمایه باید فراهم شود، افزود: امکان تامین مالی ارزان قیمت برای بانک‌ها از طریق بازار سرمایه می‌تواند به سررسیدهای بلندمدت در سبد دارایی‌های بانک‌ها و به تبع آن نسبت کفایت سرمایه آنها تاثیرگذار باشد.
 
وی تصریح کرد:ضامن موفقیت ابزارهای بدهی از جمله اوراق رهنی واقعی شدن نرخ سود در بازار پول است.

سیف گفت: باید نرخ سود در بازار پول همواره به سمت متعادل شدن حرکت کنند و عدم تعادل بازارها نرخ نامناسب و نامتعادل سود را در پی می تواند داشته باشد و به افزایش ریسک سرمایه‌گذاران در بازارها منجر شود.

وی  با استقبال از انتشار اوراق رهنی مسکن گفت: این اوراق بهادار که به پشتوانه تاثیرات رهنی بانک‌ها منتشر شده از جمله همکاری‌های صورت گرفته بین بازار پول و  سرمایه است.

سیف ادامه داد: بانک مرکزی بیش از این با تدوین چارچوب انتشار اوراق رهنی با پذیره نویسی 3 هزار میلیارد ریالی این اوراق در مرحله اول و با نرخ سود سالانه  18.5 درصد که در مقطع کنونی نرخ بسیار مناسبی موافقت کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تامین مالی در بانک مسکن براساس نرخ 18.5 درصد معنای انتشار این اوراق است عنوان کرد: روند کاهنده نرخ سود بانکی و همچنین بازار سرمایه می‌تواند اهداف نظام بانکی و مالی کشور را به موفقیت نزدیک کند و در عین حال با پیش‌بینی یارانه برای اقشار خاص این هدف بیش از پیش محقق خواهد شد.

به گفته وی از طریق انتشار اوراق بدهی از سوی بانک‌ها در بازار سرمایه هزینه استقراض بانک‌ها را کاهش داده و استقرار مدیریت بانک‌ها را به نحو مطلوب‌تری فراهم می‌کند.

وی افزود: اوراق رهنی مسکن علاوه بر برخورداری از نرخ سود مناسب می‌تواند اصل و سود مناسبی را برای خریداران این اوراق از جمله سهامداران خرد فراهم کند. در عین حال با انتشار این اوراق کمک به تولید در بخش مسکن و زمینه توسعه پایدار در این بخش و رونق تولید بیش از پیش فراهم خواهد شد.
برچسب ها: اقتصاد ، اوراق
نام:
ایمیل:
* نظر: