bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۸ - ۲۷ تير ۱۳۹۵
سرمایه گذاری چین، فرانسه و نروژ در شیلات ایران؛
سال‌های سال است که همه مردم کشور، بوشهر را به‌عنوان‌قطب‌‌تولید میگوی پرورشی کشور می‌شناسند. بسیاری از بوشهری‌ها ارتزاقشان از دریاست و وجود این همه مرز آبی با خلیج فارس سبب شده که...
بامدادجنوب- جواد شکریان: سال‌های سال است که همه مردم کشور، بوشهر را به‌عنوان قطب تولید میگوی پرورشی کشور می‌شناسند. بسیاری از بوشهری‌ها ارتزاقشان از دریاست و وجود این همه مرز آبی با خلیج فارس سبب شده که بیشترین صید ماهی کشور نیز از آن بوشهر باشد. از این رو استان بوشهر همواره سهم قابل توجهی از تولید محصولات شیلاتی کشور را داشته و می‌توان آن را قطب شیلات کشور نامید. 
اوایل بهمن‌ماه سال گذشته بود که مدیرکل شیلات استان به‌علت بازنشستگی از سمت خود کنار رفت و عباس زنده‌بودی ریاست این سازمان را در بوشهر به عهده گرفت. در همین حال، انتظار می‌رفت با جوان‌تر شدن مدیریت سازمان، فعالیت آن بیشتر شده و نه‌تنها موقعیت بوشهر به‌عنوان قطب شیلاتی کشور حفظ شود، بلکه تولید محصولات آبزی استان افزایش یابد اما این اتفاق تاکنون رخ نداده است. از طرف دیگر فعالیت‌های دیگر استان‌ها با بوشهر قابل قیاس نیست و اگر در آینده نزدیک، بوشهر رتبه اول تولید و صید آبزیان کشور را از دست داد، چیز عجیبی نیست. البته این تقصیر تنها بر گردن شخص رئیس سازمان شیلات استان نیست و مسوولان ارشد استان نیز وظیفه خود را در جذب سرمایه و تکنولوژی برای پیشرفت این بخش را به دست فراموشی سپرده‌اند.

البته بامداد جنوب در گزارش‌های پیشین خود، درخصوص خطر از بین رفتن صنعت میگوی بوشهر هشدار داده و خواستار رسیدگی علمی به این موضوع شده بود اما گویا هیچ مسوولی وقت رسیدگی به این مساله مهم را ندارد. این در حالی است که در میان این رفتار منفعلانه مسوولان بوشهری، استان‌های همجوار در بخش شیلات تحرکات بسیار خوبی دارند و در همین مدت اندک پسابرجام، توانسته‌اند سرمایه و تکنولوژی خارجی را به استان خود بیاورند. 

شیلات بوشهر، منفعل‌ترین شیلات کشور
رئیس سازمان شیلات ایران روز گذشته با اعلام سرمایه‌گذاری چینی‌ها در بخش شیلات در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان گفت: شرکت فرانسوی آکولند در قشم سرمایه‌گذاری انجام داده و تولید «تخم چشم زده» و بچه ماهی می‌کند. شرکتی نروژی نیز به‌تازگی سرمایه‌گذاری داشته است.
حسن صالحی با بیان این‌که برنامه وسیعی برای توسعه آبزی پروری در کشور وجود دارد و برای اجرای این برنامه نیازمند این هستیم از تمام فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌های به‌روز دنیا استفاده کنیم، افزود: بر اساس دو برنامه توسعه‌ای که برای آبزی‌پروری کشور تنظیم‌شده است باید تولید خود را از لحاظ کمی و کیفی افزایش دهیم و هزینه‌های تولید را کاهش داده و بر روی گونه‌های با ارزش افزوده بالا کار کنیم.
وی با تاکید بر این‌که بخش عمده‌ای از تولیدات داخلی کشور در بخش آبزیان به خارج کشور صادر می‌شود ، تصریح کرد: در این طرح قزل‌آلا، ماهیان خاویاری، میگو، ماهیان آزاد و گونه‌های با ارزش افزوده بالای خلیج‌فارس و دریای عمان (به‌طور عمده به‌صورت پرورش در قفس) تولید می‌شود.
صالحی در واکنش به دلایل حضور هیات اقتصادی فرانسه در ایران گفت: این کشور مقام دوم تولید ماهی قزل‌آلای اروپا را دارد و ایران در سال‌های گذشته بخش زیادی از «تخم چشم ‌زده» خود را از این کشور وارد کرده و توسعه روابط با این کشور برای ما مورد اهمیت است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: فرانسه یکی از بازارهای خوب صادرات ماهیان خاویاری ما در گذشته بوده و بخش عمده خاویار ما به این کشور رفته است و امروز نیز با تولیداتی که در بخش ماهیان خاویاری داریم دوباره به دنبال احیای بازار صادراتی خود در این کشور هستیم.
صالحی با اشاره به این‌که صادرات میگویی ایران به فرانسه نیز در گذشته و زمان قبل از تحریم حجم بالایی از صادرات این محصول ما را تشکیل می‌داد، تاکید کرد: در زمان تحریم‌ها این صادرات متوقف شد و بر اساس مذاکرات و نشست‌هایی که با نمایندگان فرانسه داشتیم در حال احیای این بازار هستیم.
به‌گفته وی، بخشی از فعالان شیلاتی ایرانی، در کشور فرانسه در حال فعالیت هستند که این افراد در شرایط پس از اجرای برجام علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار ایران هستند.
صالحی در پاسخ به این سوال که «آیا شرکت‌های فرانسوی بخش شیلات که به ایران آمده‌اند تنها قصد فروش «تخم چشم زده» به ایران دارند یا سرمایه‌گذاری نیز انجام می‌دهند؟" گفت:  چند شرکت فرانسوی از جمله گلدن‌گلوپ، آکوا لند، بیومار و غیره شریک داخلی در ایران دارند و به سرمایه‌گذاری در ایران فکر می‌کنند.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به این‌که شرکت فرانسوی آکوا لند اکنون در قشم سرمایه‌گذاری انجام داده است و تولید چشم تخم زده و بچه ماهی برای پرورش ماهی در قفس را انجام می‌دهد، تاکید کرد: هدف اصلی سازمان شیلات ایران آن است که شرکت‌های فرانسوی با مشارکت همتایان ایرانی خود و حتی به‌صورت مستقل در ایران سرمایه و تولید داشته باشند.
وی در خصوص برآورد سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در شیلات ایران گفت: اکنون عددی در این ارتباط ندارم اما به‌طور مشخص باید اذعان داشت که با چینی مشارکت داشته‌ایم و آنها در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان سرمایه‌گذرای خود را شروع کردند و با نروژی‌ها و فرانسوی نیز فعالیت‌ها شروع ‌شده است.
صالحی در پایان گفت: با شرکت‌های کانادایی که به‌طور عمده ایرانی‌های مقیم این کشور هستند نیز مذاکراتی برای سرمایه‌گذاری در ایران شروع شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: