bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۶ - ۲۹ تير ۱۳۹۵
رهاورد سفر روحانی به کرمانشاه؛
روزهای اخیر شاهد سفر استانی رئیس‌جمهور دولت تدبیر و امید و هیات همراه ایشان به استان کرمانشاه بودیم که با حواشی زیادی همراه بود؛ از تهدید نمایندگان این استان به همراهی نکردن رئیس‌جمهور گرفته تا ...
بامدادجنوب- جواشکریان: روزهای اخیر شاهد سفر استانی رئیس‌جمهور دولت تدبیر و امید و هیات همراه ایشان به استان کرمانشاه بودیم که با حواشی زیادی همراه بود؛ از تهدید نمایندگان این استان به همراهی نکردن رئیس‌جمهور گرفته تا مطالبه‌گری عجیب مردم این استان از روحانی که باعث ناراحتی رئیس دولت هم شد.
از این نکات و حاشیه‌ها که بگذریم، لازم است تا برخی موضوعات را در این سفر هیات دولت، با سفر ریاست محترم جمهور به بوشهر مقایسه کنیم. هزینه‌های میلیاردی مجموعه استانداری در سفر رئیس‌جمهور به بوشهر را هنوز یادمان نرفته است. آذین بستن شهر و اسکان دادن افراد زیادی در هتل‌های بوشهر که همراه هیات دولت به بوشهر آمده بودند، بر اساس شنیده‌ها چندین میلیارد تومان برای استانداری هزینه برداشت اما به‌راستی حاصل این سفر چه بود؟

مصوباتی که به‌وسیله رئیس‌جمهور در بوشهر -به‌عنوان یکی از راهبردی‌ترین استان‌ها و پردرآمدترین آنها برای کشور- مصوب شد در قیاس با مصوبات استان کرمانشاه بیشتر به یک شوخی می‌ماند. به‌عنوان مثال، درست زمانی که وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌کند که هیچ بودجه‌ای برای ایجاد راه‌آهن بوشهر نداریم و این راه‌آهن در هیچ جای اولویت دولت نیست، رئیس محترم جمهور از احداث راه‌آهن غرب در استان کرمانشاه آن‌هم به سرعت و پیش از پایان کار دولت یازدهم خبر می‌دهد و می‌گوید: تا پایان دولت یازدهم، راه‌آهن به کرمانشاه می‌رسد. یا زمانی که استان بوشهر از مشکل بی‌آبی رنج می‌برد و بسیاری از مردم استان چندین روز را بدون آب سپری می‌کنند و مسوولان ما نبود بودجه را بهانه می‌کنند، رئیس‌جمهور در کرمانشاه، هفت هزار میلیارد تومان اعتبار برای مهار آب‌های استان کمتر نیازمند کرمانشاه اختصاص می‌دهد.
با نگاهی گذرا به این اتفاقات در می‌یابیم که صرف ایجاد ستاد استقبال و سنگ تمام گذاشتن برای دولت و همراهان آنها، نمی‌تواند کمکی به استان محروم بوشهر کند. متاسفانه روحیه مطالبه‌گری و سهم‌خواهی و تلاش برای بهبود وضعیت معیشت و اشتغال مردم در بسیاری از مسوولان استان رو به افول گذاشته و جای خود را به تلاش برای بقا در پست داده است. این رفتار مسوولان ارشد استان، به مدیران و کارکنان زیردست هم سرایت کرده و همین می‌شود که این مجموعه هیچ نقدی را نمی‌پذیرد و گاه مشاهده می‌شود که در برخی پست‌های استان، افراد نالایق به کار گرفته می‌شوند زیرا هیچ فشاری به مدیران بالادستی وارد نمی‌کنند. 

 مرور بودجه و طرح‌هایی که در حاشیه این سفر در استان کرمانشاه مصوب شده، خود به‌خوبی گویای عملکرد مسوولان ارشد استان ماست. مسوولانی که نه می‌توانند سرمایه خارجی جذب کنند و نه در داخل دولت می‌توانند با لابی‌گری و ایجاد کانال‌های ارتباطی مناسب در دل دولت، برای استان امتیازی کسب کنند. در ادامه، مصوبات دولت در استان کرمانشاه را به‌صورت خلاصه آورده‌ایم تا شاید مسوولان ما نیز به‌خود بیایند. البته قصد ما مقایسه نیست، بلکه هشداری است تا برخی که مدعی هستند از خواب بیدار شوند.
افتتاح و آغاز عملیات اجرایی 54 پروژه مهم در استان کرمانشاه
بهره‌برداری و عملیات اجرایی 54 پروژه مهم در استان کرمانشاه با دستور رئیس‌جمهور آغاز شد. طرح‌هایی با سه هزار و 539 میلیارد تومان اعتبار که برای 9 هزار و 489 کرمانشاهی فرصت اشتغال ایجاد کرده‌اند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، مراسم افتتاح و یا آغاز عملیات اجرایی همزمان این پروژه‌ها، عصر یکشنبه از طریق ویدئو‌کنفرانس و در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه برگزار شد.
این پروژه‌ها که به‌منظور شکوفایی، توسعه‌، آبادانی و رونق اقتصادی در این استان به بهره‌برداری رسیده و یا عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود، به‌طور عمده در بخش‌های بهداشتی، درمانی، دانشگاهی، صنعتی، راه و شهرسازی، عمرانی و شهری، طرح‌های مخابراتی و اپراتورها، کشاورزی، دامداری، مجتمع‌های گلخانه‌ای، سدسازی، شبکه‌های آبیاری و نیروگاهی است.

در بخش بهداشتی و درمانی این طرح‌ها شامل افتتاح 43 باب خانه بهداشت روستایی و چندین مرکز بهداشتی در سطح استان است. همچنین آغاز عملیات اجرایی مرکز رادیوتراپی و شیمی درمانی، مرکز کاهش آسیب و 12 مرکز بهداشتی و درمانی از جمله دیگر این طرح‌ها است.
سد داریان، خط انتقال آب از سد آزادی به دشت حر، طرح انتقال و شبکه فرعی آبیاری، شبکه آبیاری درجه 2 و 3، طرح سد لاستیکی قره‌سو کرمانشاه و نیروگاه 110 مگاواتی اسلام‌آباد غرب نیز از جمله طرح‌هایی است که در بخش نیرو در سفر کاروان تدبیر و امید به این استان افتتاح شد.
افتتاح بزرگراه، طرح بهسازی و احداث راه‌های روستایی در 51 روستا و همچنین آغاز عملیات اجرایی بیمارستان 540 تختخوابی، کمربندی بیستون و فاز دوم تونل مترو شهر کرمانشاه از جمله برنامه‌های دولت یازدهم در بخش عمرانی و راه و شهرسازی است.
آماده‌سازی ارائه اینترنت پهن باند روستایی در 287 روستای استان کرمانشاه و طرح‌های اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل نیز از جمله برنامه‌های دولت تدبیر و امید برای توسعه زیرساخت‌ها و شبکه‌های مخابراتی و اینترنتی در این استان است.
در بخش صنعتی و کشاورزی این طرح‌ها شامل افتتاح کارخانه سیمان فولاد جهان، 41 طرح سیستم آبیاری تحت فشار، هشت طرح پرورش دام و طیور است و آغاز عملیات اجرایی 13 پروژه شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی، مجتمع گلخانه‌ای و احداث گاوداری شیری دو هزار و 500 راسی می‌شود.

راه‌آهن، پتروشیمی، منطقه آزاد و...، در یک سفر!
علاوه بر این، رئیس‌جمهور به مردم کرمانشاه برای پیگیری طرح‌های بیشتر و مطالبات آنها قول مساعد داد. منطقه آزاد شدن شهرستان قصر شیرین یکی از این مطالبات بود.  معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این خصوص تاکید کرد: هم‌اکنون هفت منطقه آزاد مصوب و هفت منطقه آزاد پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی را در دستور کار داریم و بنا نبود دولت منطقه آزاد دیگری را دنبال کند اما با تلاش و پیگیری‌های مسوولان استان کرمانشاه، بررسی ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین نیز برای پیگیری با دستور رئیس‌جمهور در دستور کار قرار گرفت.
وزیر نفت نیز با بیان این‌که سفر رئیس‌جمهور به کرمانشاه باعث تحولات عظیم در این استان می‌شود، افزود: کرمانشاه به قطب سوم پتروشیمی کشور تبدیل خواهد شد.
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز در مراسم آغاز عملیات اجرایی قطعه دوم تونل قطار شهری و چهار تقاطع غیر همسطح شهر کرمانشاه با یادآوری مشکلات بزرگی که سال 94 برای تامین منابع اعتباری طرح‌ها وجود داشت، افزود: این موانع را با تدبیر دولت و همراهی مجلس پشت سر گذاشتیم و امسال وضع بهتر است و با وجود مشکلات اعتباری، تکمیل راه‌آهن غرب کشور در اولویت دولت است و برای جذب 220 میلیون دلار فایناس برای قطار سبک شهری کرمانشاه هم پیگیری جدی می‌کنیم تا از طریق آن تجهیزات مورد نیاز طرح تهیه شود.

حل مشکل آب و اشتغال بیش از 100 هزار کرمانشاهی
وزیر کشور با اشاره به تخصیص بیش از 70 هزار میلیارد ریال اعتبار برای مهار آب‌های مرزی استان کرمانشاه گفت: رئیس‌جمهور این خبر خوب را در اجتماع مردم کرمانشاه اعلام کرد که با تخصیص این اعتبار برای صد هزار نفر شغل ایجاد می‌شود.
فضلی با بیان این‌که بنای دولت این است که همه طرح‌های آبی در کرمانشاه تا سال 97 به پایان برسند، تاکید کرد: علاوه بر مهار بیکاری کرمانشاه، حل شدن مشکل آب استان برای همیشه، از دیگر دستاوردهای مهار آب‌های مرزی استان است و این در حالی است که کل کشور و منطقه با کمبود منابع آبی درگیر است و حتی برخی استان‌های کشور بیش از 20 سال است که دچار خشکسالی هستند.
همچنین وزیر کشور باوجود کمبود جمعیت کرمانشاه، به مردم این استان قول داد تا کرمانشاه را به‌عنوان کلانشهر معرفی کنند تا مردم از مزایای آن بهره‌مند شوند.
احداث دو واحد پتروشیمی دیگر در این استان، احیای صنعت گردشگری، اختصاص هزار میلیارد ریال اعتبار برای بهداشت و درمان و... از دیگر مصوبات سفر روحانی به استان کرمانشاه بوده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: