bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۵ - ۳۰ تير ۱۳۹۵
خودروهایی که روانه تعمیرگاه می‌شوند؛
آلودگی بنزین در جایگاه‌های سوخت استان مدتی بود که به‌شکل شایعه و ادعاهای تائید نشده‌ای گسترش یافته بود که اعلام تعطیلی واردات بنزین از کشورهای همسایه و تامین آن از پالایشگاه‌های استان‌های همجوار، به قوت گرفتن این شایعه کمک می‌کرد.
بامدادجنوب- عبدالله محمدعلی‌پور: بنزین در دنیای کنونی یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین محصولات نفتی است که در چند سال گذشته در کشور ما سوژه بسیاری از مسائل از جمله آلودگی هوا و حمایت از تولید داخلی بوده است.
حدود 10 سال پیش و در ابتدای فعالیت دولت نهم، بحث کاهش وابستگی به بنزین وارداتی همزمان با سهمیه‌بندی این سوخت با اهمیت مطرح شد و بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که در وزارت نفت انجام شد، ساختار برخی از پتروشیمی‌های کشور به سمت تولید بنزین به‌جای فراورده‌های دیگر کلید خورد.
پس از آغاز توزیع بنزین تولید داخل، در کلان‌شهرهای کشور آلودگی هوا به نحو بی‌سابقه‌ای افزایش یافت و این موضوع، گمان‌ها را در مورد استاندارد نبودن بنزین‌های ساخت داخل تقویت کرد. با این‌حال، مسوولان وزارت نفت اصرار داشتند که بنزین داخلی هیچ‌گونه آلودگی ندارد و کاملا با استانداردهای دنیا همخوانی دارد. در نهایت هم قرار بر آن شد تنها در کلانشهرهای کشور بنزین با استاندارد یورو 4 توزیع شود که این روال همچنان ادامه دارد.

ماجرای آلودگی بنزین در جایگاه‌های سوخت استان بوشهر مدتی بود که به‌شکل شایعه و ادعاهای تائید نشده‌ای گسترش یافته بود که اعلام تعطیلی واردات بنزین از کشورهای همسایه و تامین آن از پالایشگاه‌های استان‌های همجوار، به قوت گرفتن این شایعه کمک می‌کرد.
 گرچه مسوولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان بوشهر به این شایعات پاسخ دادند و هرگونه آلودگی، اختلاط با آب و پایین بودن کیفیت بنزین توزیعی در استان بوشهر را رد کردند اما گزارش‌هایی از شهرهای استان به بامداد جنوب رسیده است، نشان می‌دهد که همچنان نشانه‌های روشنی از وجود ناخالصی در بنزین استان بوشهر وجود دارد.
البته مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان اصرار دارد که آزمایش‌های متعددی در جایگاه‌های سوخت شهرستان‌های مختلف استان، نشانه‌ای از پایین بودن عدد اکتان بنزین‌ها یا هرگونه بی‌کیفیتی در آن را تائید نکرده است و حتی در بازدیدهایی که کارشناسان واحد کیفیت این شرکت به‌صورت سرزده و در حضور فرمانداران و سایر مسوولان برخی از شهرستان‌ها انجام داده‌اند، کیفیت بنزین بوشهر مورد تائید بوده است.

تعمیرکاران خودرو: خودروهای زیادی از بنزین آسیت دیده‌اند
با وجود گفته مسوولان، این روزها خبرها و گزارش‌هایی در فضای مجازی استان مبنی بر تاثیرگذاری بنزین‌های بی‌کیفیت جایگاه‌ها بر موتور خودروها منتشر شده است. یکی از تعمیرکاران فعال در یک نمایندگی ایران‌خودرو شهر برازجان با اشاره به افزایش بی‌سابقه مراجعات خوردروهای این خودروسازی و همچنین خودروهای خارجی، گفت: 12 سال سابقه کار دارم اما در این مدت ندیده‌ام که به‌یکباره تعداد زیادی خودرو ایرانی و خارجی با مشکل مشابهی به نمایندگی و تعمیرگاه‌های دیگر مراجعه کنند. اکثر این خودروها دچار کثیفی در قسمت موتور و همچنین سوختن شمع‌ها شده‌اند.
مهدی خادم‌پور با بیان این‌که حدود یک ماه است که تعداد مراجعات به تعمیرگاه‌ها بیشتر شده است، افزود: با بررسی قسمت‌های مختلف موتور خودروهایی که به نمایندگی مراجعه می‌کنند، متوجه می‌شویم که کیفیت بنزین پایین است اما هیچ ناخالصی مانند آب در آن نیست. با این حال، خود بنزین کیفیت مناسبی ندارد. این موارد را به محض باز کردن محوطه احتراق خودروها می‌توان متوجه شد، چراکه این قسمت از موتور سرخ رنگ می‌شود که در حالت عادی این اتفاق نباید بیفتد.

وی با بیان این‌که در 12 سالی که تجربه کار دارم چنین موردی را مشاهده نکرده بودم، در مورد مشخصات ظاهری خودروهای آسیب‌دیده، گفت: سوخت نامناسب باعث شده است که همه خودروهایی که به نمایندگی می‌آیند و به‌خصوص خودروهای 16 سوپاپ خارجی، شمع‌ها به‌طور کلی می‌سوزد، سوزن احتراق کثیف می‌شود و کاتالیز دچار گرفتگی می‌شود.
خادم‌پور در پاسخ به این سوال که «دلیل این‌که می‌گویید این مشکلات مربوط به کیفیت بنزین است، چیست؟»، بیان کرد: پس از این‌که باک خودرو را پاک‌سازی و شمع‌ها را تعویض می‌کنیم به مالک خودرو پیشنهاد می‌دهیم که از بنزین سوپر استفاده کند و به‌دلیل کیفیت بسیار بهتر این بنزین، دیگر نیازی به مراجعه مجدد آنها نبوده است.
جایگاه‌داران: بنزین جدید بدبو، بد رنگ و چرب شده است
یکی از جایگاه‌داران برازجانی نیز در گفت‌وگو با بامداد جنوب با تائید کاهش کیفیت بنزین در بیش از یک ماه گذشته، تاکید کرد: جایگاه‌داران به‌دلیل ارتباط مستقیمی که با سوخت‌رسانی دارند، به‌راحتی می‌توانند متوجه تغییرات شوند؛ چراکه بو، رنگ و میزان فرار بودن بنزین کاملا قابل دیدن و لمس است و این موضوع مدتی است. در مورد بنزینی که به ما تحویل می‌دهند دیده می‌شود.

بابک غلامی با اشاره به توقف واردات بنزین در بوشهر و تامین بنزین استان از پالایشگاه و پتروشیمی‌های استان خوزستان، افزود: در حال حاضر در زمان تخلیه بنزین، بوی بسیار بدی از آن به مشام می‌رسد. همچنین، هنگامی‌که بنزین روی زمین می‌ریزد، باید به‌سرعت بخار شود و چیزی از آن باقی نماند اما حالا بنزین چرب است و مانند گازوئیل سیاه است که اگر روی زمین بریزد، تا مدت‌ها آثار سیاهی آن باقی می‌ماند. 
وی با بیان این‌که میزان تبخیر و از بین رفتن بنزین درون مخازن جایگاه‌ها به ماهی هفت میلیون تومان رسیده است، تصریح کرد: در گذشته میزان تبخیر در نهایت ماهانه پنج میلیون تومان بوده است که این امر باعث ایجاد زیان دو میلیون تومانی جایگاه‌داران می‌شود.
این جایگاه‌دار برازجانی در پاسخ به این سوال که آیا اعتراضی هم از سوی مردم در مورد کیفیت پایین بنزین انجام شده است، گفت: به‌دلیل این‌که مردم برای خرید خودرو باید پول زیادی بدهند، در مورد آن حساسیت بیشتری هم از خود نشان می‌دهند و هر وقت کیفیت سوخت کم شود، سریعا در مقابل آن به جایگاه‌داران اعتراض می‌کنند.
غلامی در پاسخ به این سوال که آیا جایگاه‌داران اعتراضی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نکرده‌اند، بیان کرد: جایگاه‌داران برای موضوع تبخیر و درجه حرارت بنزین تحویلی بارها اعتراض کرده‌اند اما کسی پاسخگو نبوده است و نه در مورد کیفیت پایین و نه در مورد درجه حرارت بالای بنزین در زمان تحویل، دلایل و گفته‌های جایگاه‌داران شنیده نمی‌شود.

وی با بیان این‌که با وجود همه مشکلاتی که بنزین دارد، وجود آب در بنزین جایگاه‌ها را تائید نمی‌کنم، ادامه داد: از رانندگان نفتکش‌ها می‌شنویم که بنزین‌های بی‌کیفیت پتروشیمی‌های ماهشهر با بنزین پالایشکاه‌ها مخلوط می‌شوند و در نهایت برای ارسال به استان بوشهر بارگیری می‌شود.
شرکت پالایش و پخش: بنزین بوشهر هیچ مشکلی ندارد
با وجود این گفته‌ها، مدیر روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با بامداد جنوب از وجود دست‌های پشت پرده برای زیر سوال بردن کیفیت بنزین تولید داخل و استاندارد بودن کیفیت بنزین ارسالی به جایگاه‌های سوخت استان بوشهر خبر داد.
مهرداد بیوکی با اشاره به شایعاتی که در مورد کیفیت بنزین استان مطرح شده است، گفت: ما در شرکت، با وجود این‌که از کیفیت بنزین مطمئن بودیم و می‌دانستیم، عده‌ای به‌دنبال زیر سوال بردن زحمات همکاران ما هستند، برای اطمینان خود و مردم از تهران درخواست همکاری کردیم که کارشناسان مرکز نیز پس از آزمایش بنزین در آزمایشگاه‌های مجهز، تائید کردند که بنزین توزیعی در استان بوشهر هم از لحاظ درجه آرام‌سوزی (اکتان) و هم از نظر سایر شاخصه‌های فنی، استانداردهای لازم را دارند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر عدد اکتان بنزین استان حداقل 87 و بنزین سوپر 95 است، افزود: شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی روزانه در سراسر استان بیش از یک میلیون و 400 هزار لیتر بنزین توزیع می‌کند و نمی‌توانیم به این‌که در یک شهر مثلا 10 خودرو خراب شده‌اند، استناد کنیم و بگوییم بنزین بی‌کیفیت است.
مدیر روابط عمومی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های استان بوشهر تصریح کرد: منابع تامین بنزین ما متفاوت است و از استان‌های خوزستان، هرمزگان و حتی فارس برای جایگاه‌های استان بنزین می‌آوریم که همگی تولید پالایشگاه‌های داخلی است. این در حالی است که برخی ادعا می‌کنند که ما بنزین را از پتروشیمی‌ها می‌خریم و به مردم عرضه می‌کنیم.
بیوکی با اشاره به سوءاستفاده برخی افراد از شایعات مطرح شده و با بیان این‌که بنزین مصرفی در استان بوشهر در پنج استان دیگر هم توزیع می‌شود، ادامه داد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی حدود 105 سال سابقه دارد و از بدو تاسیس واحدی به‌نام کنترل کیفیت داشته است که بر کیفیت همه فرآورده‌ها، از جمله بنزین، نظارت دقیقی دارد و اساسا کنترل کیفیت پایه فعالیت‌های این شرکت است.
وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی بنزین یورو چهار در استان بوشهر توزیع می‌شود، گفت: بر اساس سیاست‌های کلی دولت، قرار بر این بوده است که بنزین یورو چهار تنها در کلانشهرهایی که مشکلات زیست‌محیطی دارند توزیع شود که بوشهر هم بر اساس گزارش سازمان محیط زیست، مشکلی از این بابت نداشته است. البته از طریق مدیریت استان پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌هایی انجام شده است که اگر تولید بنزین یورو چهار در کشور بیشتر شود، بوشهر هم سهمی از آن داشته باشد.

مدیر روابط عمومی شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی استان بوشهر با رد ادعای برخی افراد مغرض در مورد وجود آب در بنزین توزیعی در استان، خاطرنشان کرد: در چند شهرستان استان اعتراضات شدیدتری در مورد کیفیت بنزین مطرح بود که کارشناسان شرکت با حضور نماینده فرمانداران آنها بنزین را آزمایش کرده و کیفیت بالای آن مورد تائید قرار گرفته و در صورتجلسه‌ای به امضای حاضران رسیده است.
واقعیت این است که شواهد و قراینی که مردم می‌بینند و با آن سروکار دارند، با آنچه که مسوولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌ها می‌گویند متفاوت است و به‌نظر می‌رسد خرابی ناگهانی خودروها با عوض شدن محل تامین بنزین استان بوشهر رابطه‌ نزدیکی داشته باشد. همچنین ممکن است بنزین ورودی به پمپ بنزین‌ها محتوی نوعی آلودگی باشد که در آزمایش‌های کارشناسان شرکت تامین‌کننده دیده نشود.
اما تا زمانی که شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی آلودگی یا بی‌کیفیتی بنزین‌های تحویلی را نپذیرد، هرگونه تلاشی برای تغییر وضع موجود، عقیم و بی‌نتیجه خواهد ماند و این کار بدون شک به حضور مقامات استان در بین مردم و دیدن از نزدیک مشکلات نیازمند است.
نام:
ایمیل:
* نظر: