bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
اشتغال 10 هزار بوشهری در صید میگو؛
نزدیک به یک سال از آخرین صیدهای مجاز میگو در آب‌های نیلگون خلیج فارس می‌گذرد. صیادان بوشهری در سال گذشته آنچنان که باید از وضعیت صید راضی نبودند و حتی دریابست نیز نتوانست ذخایر دریا را به کام صیادان کند.
بامدادجنوب- جواد شکریان: نزدیک به یک سال از آخرین صیدهای مجاز میگو در آب‌های نیلگون خلیج فارس می‌گذرد. صیادان بوشهری در سال گذشته آنچنان که باید از وضعیت صید راضی نبودند و حتی دریابست نیز نتوانست ذخایر دریا را به کام صیادان کند. البته آمارها نشان می‌دهد که صید میگو برای برخی صیادان آن‌قدرها هم بد نبوده است زیرا بر اساس همین آمارها، حدود هزار و 400 تن میگو به‌وسیله صیادان در سواحل استان صید شده است که تنها اندکی از میانگین صید ده سال گذشته کمتر بوده است. در هر حال، امروز ممنوعیت صید میگو برای امسال نیز برداشته می‌شود و صیادان بوشهری با قایق‌های صیادیشان می‌توانند به دریا رفته و از این خوان نیلگون الهی کسب روزی کنند. 
شنیده‌ها حاکی از آن است که در سال جاری از بین هزار و 700 تا دو هزار قایق و لنجی که در استان قرار دارد، بیش از هزار و 200 قایق و لنج صیادی برای صید مجوز گرفته‌اند. بر این اساس، با توجه به این‌که در هر قایق دو تا سه نفر و در هر لنج بیش از هشت نفر مشغول به کار هستند، می‌توان گفت که حدود ده هزار نفر در فصل برداشت میگو، در بوشهر به صیادی مشغول می‌شوند که نشان از اهمیت بالای صید در استان دارد.
در هر حال، پیش‌بینی‌ها از وضعیت صید امسال، تا حدودی بهتر از سال گذشته است، به‌گونه‌ای که امسال انتظار می‌رود حدود دو هزار تن میگو از سواحل استان صید شود که حدود 500 کیلوگرم از میانگین ده سال گذشته بیشتر است، بنابراین امسال می‌تواند سال خوبی برای صیادان هم‌استانی باشد.

در همین زمینه به سراغ رئیس پژوهشکده میگوی استان رفتیم تا از چند و چون وضعیت صید در سال جاری، مکان‌های ممنوعه و... اطلاع یابیم.
رئیس پژوهشکده میگوی استان در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که صید میگو در آب‌های استان از امروز آغاز می‌شود، افزود: امسال وضعیت صید نسبت به سال گذشته بهتر است. تاکنون سه گشت تحقیقاتی انجام داده‌ایم و امروز یک گشت تحقیقاتی دیگر انجام می‌دهیم تا بتوانیم تخمین درست و دقیق‌تری از میزان صید امسال ارائه دهیم. البته پیش‌بینی می‌شود که حدود دو هزار تن میگو از آب‌های استان صید شود که حدود 30 درصد بیشتر از سال گذشته است..
بابک قائدنیا با بیان این‌که کمیته مدیریت صید در استان تشکیل شده و با گشت‌های تحقیقاتی خود، زمان صید میگو در بوشهر را امروز تعیین کرده است، ادامه داد: زمان خاتمه صید بر اساس آمارهای اسکله‌آوری لنج‌ها اعلام می‌شود. بر این اساس، زمانی که میزان اسکله‌آوری لنج‌ها به 40 کیلوگرم لنج‌روز برسد، عملیات صید متوقف می‌شود. گفتنی است که  25 مرکز تخلیه صید در بنادر صیادی استان تعیین شده است.
به‌گفته وی، مسوولان شیلات استان از امروز اطلاعات روزانه صید را ثبت می‌کنند تا زمانی که صید رو به کاهش گذاشته و اسکله‌آوری به 40 کیلوگرم برسد. در این زمان، حدود 80 درصد ذخایر دریا صید شده است که با توقف صید، 20 درصد باقیمانده برای تولیدمثل در سال‌های آتی نگهداری می‌شود.
قائدنیا با اشاره به این‌که از امروز صید تنها برای قایق‌های صیادی آزاد شده است، بیان کرد: با توجه به کوچک بودن قایق‌ها و این‌که آنها نمی‌توانند در عمق‌های بالای 10 متر میگو صید کنند، زمان صید قایق‌های صیادی دو روز زودتر از لنج‌های صیادی تعیین شده تا از این فرصت بهتر استفاده کنند.

رئیس پژوهشکده میگوی استان با تاکید بر این‌که صید لنج‌های صیادی از ششم مرداد‌ماه آغاز می‌شود، اعلام کرد: صید میگو تنها برای قایق‌ها و لنج‌های صیادی آزاد است و کشتی‌های صنعتی از صید این آبزی در آب‌های خلیج فارس و سواحل بوشهر منع شده‌اند.
وی با اشاره به این‌که در بوشهر بین هزار و 200 تا هزار و 500 قایق صیادی و بین 450 تا 500 شناور لنج صیادی وجود دارد، خاطرنشان کرد: از این تعداد شناور و قایق، اطلاع دقیقی در دست نداریم که چه میزان امسال به صید میگو مشغول می‌شوند و این آمارها در دست اداره‌کل شیلات است. 
در همین راستا، با مدیرکل شیلات استان نیز تماس گرفتیم که متاسفانه امکان برقراری ارتباط با ایشان فراهم نشد.

هشت منطقه ممنوعه صید استان مشخص شد
قائدنیا همچنین با بیان این‌که در آب‌های استان، هشت منطقه ممنوعه صید میگو مشخص شده است،  تاکید کرد: بر این اساس، پنج زیستگاه‌ مصنوعی آبزیان و سه ذخیره‌گاه آبزیان برای صید میگو ممنوع اعلام شده است.
وی با اعلام این‌که ممنوعیت صید در اطراف رودخانه موند، خور دیر، مناطق زیستگاه آبزیان، ساحل هلیله و رودحله، برقرار شده است، تصریح کرد: مناطق یاد‌شده از مناطق ممنوعه صید هستند و صیادان نباید در این مناطق به صید بپردازند. برخی از این مناطق نوزادگاه‌های ماهیان و موجودات دریایی هستند که با صید ترال این زیستگاه‌ها از بین می‌رود. به‌عنوان مثال روبه‌روی نیروگاه اتمی برای تخم‌ریزی ماهی‌ها مکان بسیار مهمی است و صیادان باید در این منطقه صید نکنند.
نام:
ایمیل:
* نظر: