bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۸۰۴
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۴ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
باوجود پرداخت نشدن نیمی از مطالبات گندم‌کاران کشور؛
پس از آغاز به‌کار دولت یازدهم، بار دیگر خودکفایی گندم در دستور کار این دولت قرار گرفت تا این‌که امسال برای دومین‌بار محقق شد.
بامداد جنوب: پس از آغاز به‌کار دولت یازدهم، بار دیگر خودکفایی گندم در دستور کار این دولت قرار گرفت تا این‌که امسال برای دومین‌بار محقق شد. به‌گفته معاون شرکت بازرگانی دولتی، میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری به بیش از ۱۰ میلیون تن می‌رسد در همین راستا، جشن خودکفایی گندم امسال برگزار خواهد شد.
بر این اساس، خودکفایی گندم که در سال‌های پایانی دولت هشتم محقق و در دولت گذشته به فراموشی سپرده شده بود، در دستور کار دولت جدید قرار گرفت و امسال برای دومین سال، ایران در تامین این محصول استراتژیک به خودکفایی رسید.
در همین حال که وزارت جهاد کشاورزی در فکر تدارک جشن برای این خود‌کفایی است، شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از گندم‌کاران در اقصی‌نقاط کشور، هنوز وجهی بابت تحویل گندم خود به دولت دریافت نکرده‌اند. بر همین اساس، با برخی از گندم‌کاران استان تماس گرفتیم که دریافتیم باوجود این‌که هنوز در کشور، طلب بیش از نیمی از گندم‌کاران پرداخت نشده است، اما گندمکاران هم‌استانی پول خود را از دولت دریافت کرده‌اند.

خسارت سال گذشته کشاورزان استان پرداخت نشده است
یک گندم‌کار دشتستانی در این زمینه، در گفت‌وگو با بامداد جنوب عنوان کرد: با توجه به این‌که گندم بوشهر زودتر از سایر استان‌ها برداشت می‌شود و همچنین میزان آن نیز در مقایسه با بسیاری از استان‌ها کم است، بنابراین پول گندم را به‌موقع دریافت می‌کنیم.
جلالیان با بیان این‌که در سال جاری حدود 60 هکتار زمین زراعی زیر کشت داشتم، افزود: بیش از 100 تن از این 60 هکتار برداشت گندم داشتم.
وی با بیان این‌که دولت هر کیلوگرم گندم را با قیمت هزار و 270 تومان از کشاورزان خریداری کرده است، ادامه داد: نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری، نرخ بسیار مناسبی بوده است و ما کشاورزان از دولت راضی هستیم.
این گندم‌کار دشتستانی، در پایان از مسوولان کشاورزی استان نیز گله کرد و افزود: بیش از یک سال از سال زراعی پارسال می‌گذرد اما هنوز بیمه اقدام به پرداخت خسارت کشاورزان نکرده‌ است. البته بیمه خسارت زمین‌های زیر 10 هکتار را پرداخت کرده است اما به زمین‌های بیش از 10 هکتار هنوز وجهی پرداخت نشده است.
جشن خودکفایی گندم برگزار می‌شود.

 معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی با بیان این‌که جشن خودکفایی گندم امسال برگزار می‌شود، افزود: میزان خرید تضمینی این محصول تاکنون به بیش از ۹ میلیون تن رسیده و در پایان امسال از مرز ۱۰ میلیون تن نیز عبور خواهد کرد.
حسن عباسی معروفان در این‌باره به ایسنا گفت: از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون بالغ بر ۹ میلیون و ۳۹۱ هزار تن گندم از ۳۱ استان کشور به ارزش ۱۲ هزار میلیارد تومان خریداری شده است که این میزان از ۱۰۰ درصد گندم خریداری شده در سال گذشته ۱۶ درصد بیشتر است. 
به‌گفته وی، با توجه به شرایط کنونی پیش‌بینی می‌شود که میزان خرید تضمینی محصول از مرز ۱۰ میلیون تن عبور کند و در مقایسه با سال گذشته با ۲۵ درصد افزایش روبه‌رو شویم که بر این اساس نه‌تنها نیازی به واردات گندم نداریم، بلکه درصددیم تا امسال حدود یک تا دو میلیون تن گندم صادر کنیم.
معروفان با بیان این‌که گندم مورد نیاز برای خبازی‌های آزادپز و دولتی و گندم دروم برای صنایع تبدیلی و تکمیلی وابسته به این محصول استراتژیک در کشور به اندازه کافی تولید شده و وجود دارد، خاطرنشان کرد: بیشترین تولید و عرضه گندم مربوط به استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن، گلستان با یک میلیون و ۳۳۳ هزار تن و فارس با ۸۵۶ هزار تن است.
برچسب ها: اقتصاد ، کشاورزی ، گندم
نام:
ایمیل:
* نظر: