bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۴۹۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۵ - ۰۷ مهر ۱۳۹۵
عزم ارتش سوریه برای پاکسازی بخش شرقی حلب بسیار جدی است، این را شاید از رهگذر اتفاقات چند روز گذشته این شهر برداشت کرده باشید.
کریم جعفری:
عزم ارتش سوریه برای پاکسازی بخش شرقی حلب بسیار جدی است، این را شاید از رهگذر اتفاقات چند روز گذشته این شهر برداشت کرده باشید. حمله به اردوگاه فلسطینی نشین حندرات در شمال شهر که به حمله سنگین تروریست‌ها دوباره از آن عقب‌نشنی کرد، حمله به محله شیخ سعید در جنوب و خبری که از پاکسازی محله الفرافره منتشر شد، همه و همه نشان‌دهنده آن است که ارتش سوریه و نیروهای متحد همراه بر آن هستند که بخش شرقی حلب به‌عنوان یک غده سرطانی را سریع‌تر پاکسازی کنند.

این عملیات که در واقع باید آن را اجرای طرح «ب» روسیه و ایران برای پایان دادن به مساله حلب دانست، پس از پایان یک‌هفته‌ای آتش‌بس اعلامی شروع و هنوز هم ادامه دارد. این آتش‌بس عملاً پس از حمله هوای عامدانه جنگنده‌های امریکایی به‌مواضع ارتش سوریه در جبل‌الثرده در نزدیکی فرودگاه شهر دیرالزور به پایان رسید و باوجود تلاش‌های صورت گرفته توسط امریکایی‌ها برای بازگردان روس‌ها به میز مذاکره، ناتوانی امریکایی‌ها در جدا کردن تروریست‌های تندرو و میانه‌رو! از هم، عدم هماهنگی نهادهای نظامی، سیاسی و اطلاعاتی این کشور – که خروجی آن حمله به دیرالزور بود – و در نهایت نقض مکرر آتش‌بس توسط تروریست‌های مورد حمایت کاخ سفید دست به دست هم داد تا روس‌ها دیگر اعتمادی به امریکایی‌ها نکرده و با گذاشتن دلایل نقض آتش‌بس پیش‌روی امریکا، از این کشور بخواهند که سه موردی را که باعث نقض آتش‌بس شده رعایت کنند.
با این‌حال، روس‌ها پس از تجربه‌ای که از آتش‌بس قبلی گرفته بودند، در این آتش‌بس باوجود مخالفت‌ سوری‌ها با آن، این اقدام را به‌نفع همه طرف‌ها دانسته و بلافاصله پس از پایان حملات سنگین خود علیه تروریست‌ها در همه مناطق شمال سوریه را از سر گرفتند. بر اساس گزارش‌های موجود، اما روسیه، ایران و سوریه در این مرحله طرح جدیدی برای حلب داشته و در پیش گرفتند که باید آن را طرح «ب» این سه کشور برای حلب قلمداد کرد. روس‌ها برای اولین بار فرماندهی جدید برای حلب انتخاب کرده و در ادامه با ارسال تانک‌های جدید تی‌90، توپخانه، واحدهای شناسایی و همچنین بالگردهای بیشتر طرح نهایی برای پایان سلطه ترورییست‌ها بر بخش شرقی شروع کنند.

این طرح که از زمان بسته شدن جاده کاستیلو در دست طراحی و بررسی بود در حالی اکنون رویکرد اجرایی به خود گرفته است که منابع مطلع می‌گویند، تروریست‌ها وضعیت خوبی در بخش شرقی ندارند. البته این مساله در حوصله این مبحث نیست و در روزهای آینده به آن خواهیم پرداخت، اما باید گفت که تروریست‌ها به‌خصوص از لحاظ تسلیحاتی به‌شدت در مضیقه قرار دارند و نبردهای یک‌ماهه‌ای که به‌منظور شکست محاصره حلب شروع کردند، آنچه را در انبارها داشتند، شلیک کردند و چند انبار باقی‌مانده هم توسط جنگنده‌های روس منهدم شد.
نبردهایی که اکنون در مناطق مختلف شهر نیز در حال انجام است، صرفا برای پایان دادن به ذخائر مهمات تروریست‌ها است و بدون شک طرح «ب» از محله شیخ‌ سعید که یک چهارم حلب را تشکیل می‌دهد شروع و با پاکسازی آن، عملا مناطق تحت تصرف تروریست‌ها به دو بخش تقسیم خواهد شد. روزهای آینده در حلب بسیار سرنوشت‌ساز است، هزاران نفر نیروی تازه‌نفس روسی به اطراف حلب اعزام شده و امریکایی‌ها نیز به تروریست‌ها گفته‌اند که کاری از دست آنها بر نمی‌آید و تنها می‌توانند برای آتش‌بس مذاکره کنند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: