bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۴ - ۱۱ مهر ۱۳۹۵
وقتی وعده‌ها عملی نمی‌شود؛
اوضاع اقتصادی استان بسیار خوب است. رونق در استان به وضوح مشاهده می‌شود و تمامی بنگاه‌های اقتصادی استان با حداکثر توان و ظرفیت اسمی کار می‌کنند. سیل سرمایه‌گذاری‌ها به سوی فرصت‌های اقتصادی در استان جاری است و ...
بامدادجنوب- ابوذر راستین: اوضاع اقتصادی استان بسیار خوب است. رونق در استان به وضوح مشاهده می‌شود و تمامی بنگاه‌های اقتصادی استان با حداکثر توان و ظرفیت اسمی کار می‌کنند. سیل سرمایه‌گذاری‌ها به سوی فرصت‌های اقتصادی در استان جاری است و به‌زودی کارخانه‌های زیادی دایر می‌شود. فروردین‌ماه سال جاری بود که مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر از احداث یک واحد تولیدی در هر سه ماه خبر داد. بر اساس پیش‌بینی جناب مدیرعامل، بایستی به‌صورت ثابت، هر سه ماه یک کارخانه تولیدی با ظرفیت اشتغال 100 نفر احداث می‌شد که در مجموع سالانه بالغ بر 400 شغل تولید می‌شد؛ آن هم تنها در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر. 

هم‌اکنون نزدیک به شش ماه از آن مصاحبه آقای مدیرعامل می‌گذرد اما خبری از احداث این کارخانه‌ها و اشتغال ایجادشده در آن نیست، ضمن این‌که در این مدت شش‌ماهه، عده‌ای از شاغلان این منطقه از کار خود بیکار شده‌اند و عده‌ای هم چندماه یک‌بار حقوقشان را می‌گیرند و صدای اعتراضشان گوش به آسمان بلند شده است. 
اگر یک گشت و گذار کوتاه در سایت‌های خبری استان زده باشید، حتما نمونه این وعده وعیدهای سر خرمن در استان را بسیار دیده‌اید. مدیری که وعده‌های چندساله و چندماهه داده و چندین‌بار هم موعد این وعده‌ها را تمدید کرده اما خبری از تحقق آنها نیست. این موضوع دیگر به یک سنت تبدیل شده است. وعده‌هایی که برای مدتی نقل محافل می‌شود و چون کسی نیست که پیگیر این وعده‌ها شود، به دست فراموشی سپرده می‌شوند.
البته هربار که یکی از این وعده‌ها یا پیش‌بینی‌ها (که معمولا اشتباه از آب در می‌آیند) از طرف روابط عمومی‌های مدیران یا خود آنها رسانه‌ای می‌شود، ماهم همچون سایر مردم استان آرزومندیم که به حقیقت بپیوندد و گره‌ای از مشکلات این مردم باز شود اما... .
پیش‌بینی اشتغال 3883 نفری در شش‌ماه اول سال
در همین راستا، روز گذشته مدیر روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مصاحبه‌ای را از رئیس این سازمان منتشر کرد که بر اساس پیش‌بینی‌ها از جوازهای تاسیس صادره این سازمان در شش‌ماهه اول سال، تعداد سه هزار و 883 نفر شاغل می‌شوند که این اشتغال در آینده محقق می‌شود.

بر اساس این مطلب، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برنامه‌های دولت برای کنترل تورم و خروج از رکود در استان بوشهر را مشهود عنوان کرده است. 
سیدحسین حسینی‌محمدی با تشریح عملکرد دولت در بخش‌های سرمایه‌گذاری و حمایت از صنایع استان، سیاست‌های اتخاذ شده در زمینه کنترل تورم و خروج از رکود را مثبت ارزیابی کرده و افزود: با توجه به برنامه‌های دولت تدبیر و امید در رونق و رشد اقتصادی در کشور، مجموعه سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در زمینه کنترل تورم و خروج از رکود در استان نیز مشهود است.
وی با اشاره به این‌که در نیمه نخست امسال تعداد جوازهای صادره صنعتی نسبت به مدت مشابه ۷۰ درصد، پیش‌بینی سرمایه‌گذاری نزدیک به چهار هزار درصد و پیش‌بینی اشتغال‌زایی ۱۶۰ درصد رشد داشته است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که تعداد جوازهای شش‌ماهه اول سال قبل ۷۰ فقره، پیش‌بینی سرمایه‌گذاری 2 هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال با اشتغال‌زایی هزار و ۴۹۰ نفر بوده است.
به‌گفته حسینی‌محمدی، طی همین مدت شش‌ماهه تعداد جواز صنعتی ۱۱۹ فقره، پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۱۱۵ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال با اشتغال‌زایی سه هزار و ۸۸۳ نفر بوده است.

پیش‌بینی‌هایی که تا تحقق، فاصله زیادی دارند 
همان‌گونه که در متن مصاحبه آقای مدیرکل مشخص است، تمامی این آمارها پیش‌بینی‌هایی است که بر اساس جوازهای تاسیس صادر شده صورت گرفته است که معلوم نیست چند درصد این جوازها به مرحله پروانه بهره‌برداری رسیده و چند درصد آنها بنگاه خود را راه‌اندازی کرده و به تولید و اشتغال برسند.
در این زمینه فقط کافی است یک مقایسه آماری میان بنگاه‌هایی که از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند و تعداد بنگاه‌هایی که موفق به دریافت این تسهیلات شده‌اند، انجام دهیم. طبق گفته آقای رئیس و آخرین آماری که ایشان در اواسط شهریورماه عنوان کرده است، از تعداد 238 مورد درخواست تسهیلاتی که از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مورد تائید واقع شده و به بانک‌های استان معرفی شده‌اند، تنها 29 فقره تسهیلات پرداخت شده است؛ این در حالی است که تسهیلات دریافتی از سوی تولیدکنندگان بوشهری در مقایسه با کل پرداختی‌های کشور به یک درصد هم نمی‌رسد.
بنابراین به‌نظر نمی‌رسد که این‌گونه پیش‌بینی‌ها که بر اساس صدور جواز صنعتی انجام شده است، کاملا به واقعیت بپیوندد و بیشتر به یک شوی تبلیغاتی شبیه است. البته بامداد جنوب امیدوار است که این پیش‌بینی‌ها به وقوع پیوسته و دیگر بیکاری در استان باقی نماند.
این روزنامه نیز بر اساس رسالت خویش، این سرمایه‌گذاری‌ها را پیگیری و در صورت ایجاد اولین شغل از طریق این جوازهای صنعتی صادره، خبر آن را انعکاس داده و موفقیت آن را تبریک خواهد گفت.


نام:
ایمیل:
* نظر: