bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۲۶ مهر ۱۳۹۵
معاون وزیر نفت از اعلام فراخوان اولیه برای ارزیابی صلاحیت شرکت‌های خارجی متقاضی حضور در مناقصه‎های نفتی خبر داد .
 علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران صبح امروز در دومین کنگره راهبردی نفت و نیرو اعلام کرد: این مناقصه های قراردادهای نفتی وارد فاز اجرایی شده است و این فراخوان از امروز در روزنامه‌های داخلی و خارج از کشور منتشر شده است و شرکت‌های خارجی متقاضی، ظرف یک ماه آینده اطلاعات موردنیاز را در اختیار ما قرار خواهند داد.

به گفته وی، پس از دریافت اطلاعات، فهرست اولیه شرکت‌های واجد شرایط برای حضور در مناقصه‎های قراردادهای جدید نفتی آماده و سپس نخستین مناقصه برگزار می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این‌که به تازگی در همین زمینه یک HOA با شرکت ایرانی امضا شد، ادامه داد: شرکت‌های ایرانی برای فعالیت در قالب قراردادهای جدید نفتی باید مشارکت با شرکت‌های بین‌المللی را مدنظر قرار دهند و با توانمندی مالی کافی وارد این عرصه شوند.

کاردر گفت: همانطور که پیش تر اعلام شده است در اجرای قراردادهای جدید نفتی، شرکت‌های ایرانی در میدان‌های کوچک و متوسط می‌توانند به عنوان راهبر اصلی توسعه میدان فعالیت کنند و از همکاری شرکت‌های بین‌المللی بهره‌مند شوند و در میدان‌های بزرگ نیز که راهبری بر عهده شرکت‌های بین‌المللی است، خارجی‌ها مکلف به همکاری با شرکت‌های ایرانی هستند.

وی با بیان این‎که شرکت‌های بین‌المللی از مشارکت با شرکت‌های ایرانی استقبال کرده اند، ادامه داد: هم‌اکنون 11 شرکت صاحب‌صلاحیت برای فعالیت در زمینه اکتشاف و تولید در ایران شناسایی شدند که این شرکت‌ها هم اکنون اکتشاف و تولید نیستند و باید به این سمت حرکت کنند.

* 515 طرح و دو هزار زیرطرح در دستور کار شرکت ملی نفت ایران

معاون وزیر نفت گفت: هم‌اکنون 88 طرح، 515 طرح و 2 هزار زیر طرح در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد که با احتساب نیاز به انعقاد 2 قرارداد به ازای هر زیرپروژه، حدود 4 هزار قرارداد منعقد خواهد شد.

کاردر افزود: قراردادهای ما نتیجه ‌محور و میدان ‌محور خواهد بود به طوری‌که در آینده پرداخت‌ها نه به ازای صورت‌ ‎وضعیت بلکه به ازای میزان تحقق اهداف صورت می‌گیرد.

* واگذاری 2 پروژه ان‎جی‎ال نفت به بخش خصوصی در یک ماه آینده

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران فعال‌سازی بخش خصوصی را در بخش میان‌دست صنعت نفت از مهم‌ترین راهبردهای این شرکت عنوان کرد و گفت: بر اساس راهبردهای جدید، پروژه‌های ان‎جی‎ال و ال‎ان‎جی به طور کامل به بخش خصوصی واگذار می‌شود که در این زمینه به تازگی نخستین قرارداد واگذاری ان‎جی‎ال با یک شرکت خصوصی فعال در صنعت پتروشیمی امضا شد.

کاردر ادامه داد: ظرف یک ماه آینده ان‎جی‎ال 3100 به بخش خصوصی واگذار می‌شود و ان‎جی‎ال خارک نیز با برگزاری مزایده‌ای به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

وی درباره برگزاری مزایده برای واگذاری ان‎جی‎ال خارک گفت: بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها را در این پروژه شرکت ملی نفت ایران انجام داده است و از آن جا که پروژه در میانه کار قرار دارد، برای واگذاری به سازوکار مزایده نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران یادآور شد: به این ترتیب در آینده‌ای نزدیک سه ان‎جی‎ال مهم صنعت نفت در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد و گام مؤثری در زمینه جلوگیری از سوختن گازهای مشعل و حفظ محیط‌‎ زیست برداشته خواهد شد.

به گفته وی‎، قالب متقاضیان واحدهای ان‎جی‎ال شرکت‌های پتروشیمی هستند؛ زیرا فعالیت در این زمینه، ارزش افزوده فراوانی در زنجیره پایین‌دست صنعت نفت به همراه دارد.

کاردر همچنین درباره واگذاری پروژه‌های ال‎ان‎جی به بخش خصوصی عنوان کرد: در واگذاری این دست از پروژه‌ها قرارداد به صورت بلندمدت و 20 ساله است و قیمت فروش گاز در 10 سال اول قرارداد از فرمول ثابتی تبعیت می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران یادآور شد: شرکت ملی نفت ایران در نحوه توسعه واحدهای ال‎ان‎جی دخالتی نمی‌کند و حتی شرکت‌های خارجی می‌توانند تا 100 درصد در این طرح‌ها نقش‌آفرینی کنند.

کاردر با بیان این‎که صنعت نفت موتور رشد و توسعه کشور و عامل پویایی اقتصاد ایران است، اظهار کرد: دستیابی به تحقق اهداف این صنعت با تعامل داخلی و بین‌المللی امکان‌پذیر می‌شود و امیدواریم با راهبردهایی که مدنظر داریم بتوانیم ارتباطاتی را که در دوران تحریم تضعیف شده بود محکم کرده، از توانمندی‌های بخش خصوصی بیشتر بهره‌مند شده و در مسیر توسعه صنعت نفت گام برداریم.

برچسب ها: اقتصاد ، قرارداد ، شرکت
نام:
ایمیل:
* نظر: