bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۷۵۸
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۳ - ۰۱ آبان ۱۳۹۵
تجمع اصناف و کسبه بوشهری مقابل استانداری؛
نگاهی به قدمت تاریخی کسبه و اصناف و توان بالقوه این خانواده ۵/۲ میلیونی در ایران نشان می‌دهد که این قشر همواره می‌تواند به‌عنوان یک بازوی اجرایی قوی، نقش برجسته‌ای در اجرای سیاست دولت‌ها ایفا کند.
بامدادجنوب- جواد شکریان:
نگاهی به قدمت تاریخی کسبه و اصناف و توان بالقوه این خانواده ۵/۲ میلیونی در ایران نشان می‌دهد که این قشر همواره می‌تواند به‌عنوان یک بازوی اجرایی قوی، نقش برجسته‌ای در اجرای سیاست دولت‌ها ایفا کند.
از زمان هخامنشیان کسبه و اصناف یکی از ارکان اصلی در اقتصاد ایران بوده است، پیشروان در این دوره از پست‌ترین طبقات اجتماع محسوب می‌شدند. این قشر در جامعه، فرآیند تکاملی خود را به تدریج پیموده و از دوره‌های اسلام تا مغول، مغول تا قاجاریه، قاجاریه تا شهریور سال ۱۳۲۰ و از این زمان تاکنون همواره و در نقش‌های مختلف در اقتصاد کشور نقش بازی کرده‌اند. 
بدنه هر اقتصاد از خرد به کلان حرکت می‌کند، بدین معنی که اقتصاد کلان از اقتصاد خرد نشات می‌گیرد و تحرک و پویایی در بدنه اقتصاد خرد است که شاخصه‌های کلان اقتصادی را مثبت می‌کند. بنابراین توجه به اصناف و حمایت از آنها می‌تواند یک کشور را در مسیر توسعه اقتصادی هدایت کند. از طرف دیگر، میزان اشتغال ایجاد شده در اصناف رقم قابل توجه بیش از شش میلیون نفر است که نشان می‌دهد اصناف سهم بسزایی در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند.

اصناف در ایران و در استان بوشهر در طی سالیان گذشته، مشکلات بسیاری را سپری کرده‌اند و در بسیاری از طوفان‌های سیاسی و اقتصادی توانسته‌اند موجودیت خود را حفظ کنند اما هربار مشکلات جدیدی گریبان این قشر زحمت‌کش را می‌گیرد؛ مشکلاتی که روز به روز تعداد ورشکستگان در اصناف اضافه می‌کند تا جایی که هر ساله در برخی اصناف، تعداد جواز کسب‌هایی که باطل می‌شود، بیشتر از تعداد جواز کسب‌های صادرشده شده در آن صنف است.
بامداد جنوب در یکی از گزارش‌های پیشین خود، به وضعیت اسفناک اصناف استان، به‌خصوص صنف خواربار و لبنیات فروشان پرداخت. بر اساس این گزارش، در صنف خواربار و لبنیات فروشان تنها 70 فقره جواز کسب در سال 94 صادر شده در حالی که در همین سال بیش از 100 فقره پروانه کسب باطل شده است.
در همین زمینه، امروز قرار است تا اصناف و کاسبان بوشهری در اعتراض به وضعیت پیش‌آمده برای اصناف استان، در محل استانداری تجمع کنند.
فعالان حوزه خواربار و لبنیات فروشان استان در گفت‌وگو با بامداد جنوب، یکی از مهم‌ترین دلایل این اجتماع را وجود و افزایش تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای غیرقانونی در استان و پاسخگو نبودن مسوولان سازمان صنعت، معدن و تجارت عنوان کردند.
یکی از مغازه‌داران بوشهری با اشاره به گسترش تعداد این فروشگاه‌ها در استان عنوان کرد: به‌نظر می‌رسد که مسوولان نمی‌دانند که با گسترش تعداد این فروشگاه‌ها، اقتصاد کشور دچار چه مشکلاتی می‌شود. 

وی با بیان این‌که این فروشگاه‌ها در حال دامپینگ کردن هستند، افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا، این مساله، یک مساله شناخته شده است و به‌سرعت با دامنه‌دار شدن آن برخورد می‌کنند اما در ایران هیچ عزمی برای برخورد با مساله دامپینگ دیده نمی‌شود. 
این مغازه‌دار بوشهری، با اشاره به این‌که دامپینگ در واقع ایجاد فروشگاه‌های بسیار بزرگ در یک منطقه و فروش اجناس به قیمتی بسیار پایین‌تر از نرخ موجود در بازار است، تصریح کرد: پس از گذشت مدتی از استقرار این فروشگاه‌ها، تمامی خرده‌فروشان مجبور به بستن مغازه و ابطال مجوزهای خود می‌شوند و دیگر هیچ مغازه‌ای توان رقابت با این فروشگاه‌ها را نخواهد داشت. پس از آن، این فروشگاه‌ها قیمت‌های خود را بالا خواهند برد و مردم مجبور به ادامه خرید از این فروشگاه‌ها خواهند بود.
وی با تاکید بر این‌که خرید از این فروشگاه‌ها باعث بیکار شدن قشر عظیمی از مردم خواهد شد، خاطرنشان کرد: از زمان احداث این فروشگاه‌ها در استان، بسیاری از خواربار فروشان مجبور به تعطیل کردن مغازه خود و تغییر شغل شده‌اند. مشتریان این فروشگاه‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شوند و مردم خریدهای خود را به‌صورت عمده انجام می‌دهند، در حالی که نمی‌دانند با خریدهای خود از این فروشگاه‌ها بسیاری از همشهری‌هایشان از کار بیکار می‌شوند.
به‌گفته این خرده‌فروش، در همین راستا امروز (شنبه) برخی از اصناف و کسبه بوشهری به‌صورت خودجوش در اعتراض به افزایش بی‌رویه تعداد این فروشگاه‌ها در استان، در مقابل استانداری تجمع خواهند کرد. وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به این‌که دولت یازدهم دولتی پاسخگو بوده و همواره در راستای رفع مشکلات مردم گام برداشته است، مسوولان استانی نیز به مشکل اصناف بوشهری توجه و رسیدگی کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: