bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۹۰۷
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۴ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵
جهرم، میزبان گران‌ترین خرمای جهان شد؛
کشاورزان بوشهری همه‌ساله در میان باد و طوفان و تش‌باد و بی‌آبی و...، به کشاورزی مشغول هستند اما حکایت نخلداران با بقیه کشاورزان اندکی متفاوت است. در استان بوشهر نخل از زمان باستان کاشته می‌شده است و...
بامدادجنوب- جواد شکریان:
کشاورزان بوشهری همه‌ساله در میان باد و طوفان و تش‌باد و بی‌آبی و...، به کشاورزی مشغول هستند اما حکایت نخلداران با بقیه کشاورزان اندکی متفاوت است. در استان بوشهر نخل از زمان باستان کاشته می‌شده است و نخلداری برای مردمان این سرزمین، قدمت تاریخی داشته و شغل آبا و اجدادی محسوب می‌شود. به‌همین دلیل است که سالانه در این استان، بیش از 150 هزار تن محصول خرما برداشت می‌شود اما این میزان برداشت برخلاف وزن زیاد آن، عایدی و درآمد زیادی برای مردم بوشهر به‌همراه ندارد. 
علت آن هم این است که نخلداری در بوشهر همچنان به روش‌های سنتی انجام می‌گیرد و نخلداران بوشهری دل در گرو نخل‌های سربه‌فلک کشیده خود دارند و حاضر به تغییر گونه نخل‌هایشان نیستند.

زحمت زیاد، بلایای طبیعی، گرد و خاک و طوفان، مصرف آب زیاد، سودآوری بسیار پایین (در حدی که گاه قیمت خرما کمتر از هزینه کارگران می‌شود)، نبود بازار مناسب برای این حجم از خرما، ‌کیفیت پایین و ارزان بودن خرمای برخی مناطق و... از جمله مشکلاتی است که نخلداران بوشهری با آن مواجه هستند.
روزنامه بامداد جنوب در گزارش‌های پیشین خود، بارها عنوان کرده بود که برای به‌صرفه شدن خرما از لحاظ اقتصادی و سودآور بودن آن، نخلداران بوشهری باید به سمت تغییر گونه نخل‌های خود بروند زیرا می‌توانند با هزینه و آب کمتر، محصول بیشتری را تولید کنند. در برخی کشورها، گونه‌های دیگری از نخل وجود دارند که مقاوم‌تر از نخل‌های بوشهر است و به آب کمتری نیاز دارند. میوه آنها نیمه‌خشک بوده و نگهداری راحت‌تر و طولانی‌تری دارند. علاوه بر این، این درختان محصول بیشتری هم در مقایسه با گونه‌های نخل در داخل استان دارند؛ اما مهم‌تر از همه اینها، محصول این نخل‌ها خرمایی است که چندین برابر خرماهای تولیدی در بوشهر درآمدزایی می‌کنند و طرفداران و مشتریان زیادی هم دارند. 

در هر حال، باوجود تاکید بامداد جنوب بر لزوم تغییر گونه‌های نخل در استان، این پژوهشگران جهرمی بودند که با کاشت خرمای مجول، پای یکی از گران‌ترین خرماهای جهان را به ایران باز کردند و با تحقیق و بومی کردن این گونه، توانستند آن را به محصول‌دهی برسانند. هر کیلوگرم از این خرما قیمتی در حدود 20 دلار دارد در حالی که خرمای کاشت شده در استان به‌طور میانگین هر کیلوگرم یک دلار به فروش می‌رسد. 
در همین راستا، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی جهرم در گفت‌وگو با شبکه خبر گفت: خرمای مجول، نخستین رقم تجاری دنیاست که 10 سال پیش وزارت جهاد کشاورزی، آن را از افریقا به ایران آورد و برای اولین‌بار این گونه نخل در ایستگاه‌های تحقیقات کشاورزی به‌صورت آزمایشی کشت شد.

 حمید زرگری با بیان این‌که با تلاش محققان مرکز تحقیقات کشاورزی جهرم و کارهای اصلاحی این رقم امسال در جهرم  به بار نشست و با کیفیت بالا و به‌عنوان رقم سازگار به باغداران استان و کشور معرفی شد، خاطرنشان کرد: مشارکت فعال محققان این مرکز با انجام دادن کارهای پژوهشی و تکثیر پایه اصیل و اولیه این رقم برای افزایش و ارتقای کیفیت تولید خرمای کشور با آزمایش‌های قرنطینه‌ای و گردافشانی آغاز شد.
 زرگری با اشاره به قیمت 20 دلاری هر کیلو خرمای مجول در بازار جهانی گفت: نیمه‌خشک بودن، محصول‌دهی بالا، پوست نازک، نسبت بالای گوشت به پوست و قیمت مناسب در بازار جهانی از مزایای بارز این خرماست.

نام:
ایمیل:
* نظر: