bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۳۳۸
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۸ - ۱۷ آذر ۱۳۹۵
وداع با ریال 84 ساله؛
سال 1311 بود که واحد پولی «ریال» با ورود به چرخه اقتصادی کشور، جای خود را در میان ایرانیان باز کرد و به‌عنوان واحد پولی رسمی کشور شناخته شد.
بامداد جنوب: سال 1311 بود که واحد پولی «ریال» با ورود به چرخه اقتصادی کشور، جای خود را در میان ایرانیان باز کرد و به‌عنوان واحد پولی رسمی کشور شناخته شد. هم‌اکنون با گذشت حدود 84 سال از عمر ریال، مردم ایران کم‌کم باید با شنیدن این واحد پولی برای همیشه خداحافظی کنند زیرا بنا بر تصویب هیات‌وزیران دولت یازدهم، «تومان» به‌زودی واحد پول ایران می‌شود.
بر این اساس، هیات دولت در جلسه روز گذشته خود به ریاست رئیس‌جمهور، ‏به ادامه بررسی پیشنهادهای کارگروه منتخب در خصوص «لایحه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» ‏پرداخت و مواد دیگری از این لایحه را به تصویب رساند.‏ در این جلسه بر اساس موادی از این لایحه که به تصویب هیات‌وزیران رسید، واحد پول ایران، تومان و برابر با 10 ریال ‏تعیین شد.‏

همچنین به بانک مرکزی اجازه داده می‌شود که برای مدیریت ذخایر و دارایی‌ها، بدون اخذ مجوز، ثبت ‏سفارش، پرداخت حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده نسبت به ورود و صدور طلا اقدام نماید.‏
در ادامه این جلسه، هیات‌وزیران مجوز اخذ تسهیلات مالی از روسیه برای اجرای برخی از طرح‌های ‏پروژه‌های زیربنایی و تولیدی را صادر کرد.‏ این وام با اولویت انرژی‌های نو، هسته‌ای، نیرو، راه‌آهن، بزرگراه‌ها، سدها، شبکه‌های آبیاری و طرح انتقال آب ‏هزینه خواهد شد.‏
تصمیم هیات‌وزیران مبنی بر تغییر واحد پولی ایران از ریال به تومان واکنش‌هایی نیز به‌دنبال داشت. در همین زمینه‏ عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تبدیل واحد پولی کشور از ریال به تومان اثرات کوتاه‌مدت در بازارهایی مثل ارز دارد، تصریح کرد: این موضوع تاثیر چندانی روی ارزش پولی ندارد و اثرات کوتاه‌مدت آن نیز از بین خواهد رفت.

سیدحسن حسینی شاهرودی در گفت‌وگو با تسنیم گفت: حذف یک صفر از واحد پولی کشور و تبدیل واحد پول از ریال به تومان که در هیات دولت تصویب شده است یک تصمیم شجاعانه نیست و اگر دولت برای مشکلات اساسی‌تر واحد پول کشور تصمیم‌گیری می‌کرد اثرات آن برای کشور قابل ملاحظه‌تر بود.
به‌گفته وی، دولت باید مانند کشور ترکیه برای بهبود وضعیت واحد پولی شجاعانه ورود می‌کرد و با گرفتن جلسات کارشناسی بین دولت، مجلس و سایر کارشناسان در خصوص موضوعاتی مثل حذف سه صفر از واحد پول ملی اقدام می‌کرد.
حسینی با اشاره به این‌که این تبدیل واحد پولی تنها در خوانش واحد پولی کشور اثر دارد و این موضوع را تسهیل می‌کند، ادامه داد: این تغییر احتمالا در کوتاه‌مدت به بازار ارز کشور شوک وارد کرده ولی اثرات کوتاه‌مدت آن نیز با تحولات بازار از بین می‌رود.
عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در انتها گفت: این بحث در هیات دولت تصویب شده است و برای اجرایی شدن تغییر واحد پول ملی باید به مجلس و کمیسیون اقتصادی برود و بعد از آن تائید شورای نگهبان را بگیرد.
ارزش پول کشور در برابر دلار تقویت می‌شود!
دبیر شورای عالی کانون صرافان نیز با اشاره به مصوبه تغییر پول ملی ایران در دولت از ریال به تومان گفت: با این اتفاق، ارزش پول رایج کشور به‌طور اسمی در مقابل دلار ۱۰ برابر تقویت خواهد شد.
امیر نجومی با اشاره به این‌که پیش از این هر دلار امریکا 38 هزار ریال معامله می‌شد، تصریح کرد: هم‌اکنون برای هر دلار امریکا به‌طور اسمی 3 هزار و 800 تومان پرداخت می‌شود. 

وی تحقق این امر را منوط به تصویب مجلس دانست و گفت: در این صورت یک صفر از ریال ایران کاسته خواهد شد. مصوبه هیات وزیران در جریان تصویب لایحه اصلاح قانون بانک مرکزی بوده و قاعدتا باید مصوبه دولت به تصویب مجلس برسد.
نجومی با بیان این‌که اقدام دولت، مشابه اقدام اردوغان، رئیس‌جمهور کنونی کشور ترکیه است که در زمان تحویل گرفتن دولت خود، یک شبه اقدام به حذف شش صفر از واحد پولی این کشور (لیر) کرد، ادامه داد: به این ترتیب به‌ازای هر یک میلیون لیر در بانک‌ها، مردم یک لیر در بانک داشتند. 
عضو هیات‌رئیسه کانون صرافان ایران با تاکید بر این‌که اقدام دولت هیچ اتفاق خاصی را در مراودات و مبادلات پولی و مالی کشور ندارد و تنها یک صفر را از واحد پولی کشور کسر می‌کند، گفت: تا زمانی که اسکناس‌های جدید منتشر نشده، اقدام کنونی دولت تاثیری نخواهد داشت چراکه باید در چاپ‌های جدید، اسکناس‌های 10 هزار ریالی به یک هزار تومانی تبدیل شود. 
وی در پایان خاطرنشان کرد: تنها موضوعی که باید در این زمینه رعایت کرد این‌که مردم بادید دقت کنند در صدور چک و سایر اسناد اعتباری به اشتباه مبالغ مورد نظر را به ریال ننویسند.

برچسب ها: اقتصاد ، پول ، ریال ، تومان
نام:
ایمیل:
* نظر: