bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۵ - ۲۰ آذر ۱۳۹۵
در میان گلایه‌های کشتی‌سازان داخلی؛
تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در سال‌های گذشته، بسیاری از صنایع ایران را به سمت رکود برد تا جایی که برخی از تولیدکنندگان و برندهای قدیمی ایران نیز نتوانستند به کسب و کار خود ادامه دهند و کارشان به تعطیلی کشید.
بامدادجنوب- جواد شکریان:
تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در سال‌های گذشته، بسیاری از صنایع ایران را به سمت رکود برد تا جایی که برخی از تولیدکنندگان و برندهای قدیمی ایران نیز نتوانستند به کسب و کار خود ادامه دهند و کارشان به تعطیلی کشید.
صنعت کشتی‌سازی نیز در این سال‌ها مانند دیگر صنایع ایران، سختی‌های زیادی را متحمل شد و نه‌تنها سفارش‌های خارجی به این شرکت‌ها نمی‌رسید، بلکه به‌علت تحریم کشتیرانی ایران، سفارش‌های داخلی نیز به دست فعالان این صنعت نمی‌رسید تا جایی که شرکت‌هایی مثل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) نمی‌توانستند تا ماه‌ها حتی حقوق کارکنان خود را نیز بپردازند. در این میان برخی از کشتی‌سازان در بوشهر و دیگر مناطق کشور نتوانستند به فعالیت خود ادامه داده و کارشان به تعطیلی کشید. در طرف دیگر اما شرکت‌هایی مانند صدرا وجود داشتند که با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته و تا پایان تحریم‌ها منتظر ماندند.
در آن زمان، برخی از کشتی‌سازان بوشهری در گفت‌وگو با بامداد جنوب امیدوار بودند که با رویکرد صلح‌طلبانه و تدبیر دولت یازدهم، به‌زودی تحریم‌های ظالمانه غرب به پایان رسیده و این شرکت‌ها بار دیگر به سودآوری خواهند رسید.

پس از به پایان رسیدن تحریم‌ها، صاحبان این شرکت‌ها که منتظر دریافت مزد صبر و استقامتشان بودند باز هم مشکلاتی را در گفت‌وگو با بامداد جنوب مطرح کردند؛ مشکلاتی نظیر کمبود نقدینگی، نوسان‌های ارزی و... .
در همین حال، خردادماه امسال بود که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که پیش‌قراردادی را با یک شرکت کره‌ای به‌منظور ساخت 10 فروند کشتی منعقد کرده است که با واکنش‌های زیادی از طرف کشتی‌سازان ایرانی مانند شرکت صدرا به‌همراه داشت. 
چندماهی از آن قضیه گذشت و سرنوشت این قرارداد معلوم نبود تا این‌که روز گذشته سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از امضای نخستین سفارش ساخت کشتی با تامین مالی (فاینانس) خارجی از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و هیوندای کره جنوبی بعد از توافق هسته‌ای خبر داد.
به گزارش روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، بر اساس این قرارداد گروه صنایع سنگین هیوندای، بزرگ‌ترین گروه کشتی‌سازی جهان اعلام کرد، امروز قرار داد ساخت کشتی‌های کانتینری مگاسایز 14 هزار و500 TEU و تانکر‌های حمل مشتقات نفتی و محمولات شیمیایی 49هزار تنی را با تامین مالی بانک‌ها و شرکت‌های کره‌ای با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشتیرانی خاورمیانه در سئول منعقد کرد.
مذاکرات اولیه سفارش ساخت کشتی که با حسن نیت طرفین از اوایل دی‌ماه سال 1394 آغاز شده بود، طی چندین دوره مذاکرات در سئول و تهران، نهایتا در 19 آذر 1395 منجر به امضای قرارداد شد.

بر اساس این گزارش به درخواست کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و به‌منظور توسعه صنایع کشتی‌سازی ایرانی، در کنار این قرارداد، شرکت کشتی‌سازی گروه صنایع سنگین هیوندای (HHI)، برنامه تبادل نظر و پیگیری همکاری فنی با یکی از یاردهای کشتی‌سازی داخلی را در دستور کار خود قرار داده است.
این گزارش می‌افزاید، کشتی‌های کانتینری سفارش شده، ابعادی برابر با 366 متر طول، 2/48 متر عرض و 9/29 متر ارتفاع داشته و تانکرهای حمل مشتقات نفتی و محمولات شیمیایی، 183 متر طول ، 32.2 متر عرض و 1/19 متر ارتفاع دارند .
کشتی‌های کانتینری در یارد‌های کشتی‌سازی HHI و تانکر های حمل مشتقات نفتی و محمولات شیمیایی در یاردهای HMD در شهر اولسان کره‌، منطبق با آخرین استانداردهای سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO)، شامل مقررات محدود کننده انتشار گازهای NOX ساخته می‌شوند‌.
این قرارداد، به‌عنوان اولین سفارش ساخت کشتی برای شرکت‌های ایرانی در یاردهای بین‌المللی پس از توافق هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 5+1 و اجرائی شدن برجام در دی‌ماه 1394، قلمداد می‌شود.
روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرد: کشتی های کانتینربر سفارش شده در نوع خود اولین شناورهای نسل جدید با چنین ابعادی است که در اختیار ناوگان ملی جمهوری اسلامی قرار می گیرد. بر اساس این قرار داد اولین کشتی در نیمه اول سال 1397 تحویل خواهد شد. همچنین تامین مالی این پروژه نخستین مدل فاینانس برای شرکت‌های ایرانی در دوران پسا‌برجام است.

ضمنا طی موافقتنامه اجرائی که از سوی طرفین به امضا رسید شرکت هیوندایی متعهد شد نسبت به نهایی کردن برنامه آموزش نیرو، انتقال دانش طراحی، مهندسی و اطلاعات فنی و مدل‌های نرم‌افزاری با یکی از شرکت‌های سازنده کشتی در داخل کشور طی حد‌اکثر چهار‌ماه اقدام کند. شرکت هیوندایی نیز همچنین متعهد شد از تولیدات و توانمندی‌های فناوری شرکت‌های دانش بنیان و تولیدی جمهوری اسلامی ایران نهایت استفاده را در ساخت و نصب تجهیزات و تولید نهایی محصولات دریایی بهره‌گیری کند.
این اتفاق موجب رشد و شکوفایی و توسعه پایدار صنایع کشتی‌سازی با استفاده از فناوری‌های نوین بین‌المللی خواهد شد‌.

نام:
ایمیل:
* نظر: