bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۳ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
طرح آبیاری تحت فشار قطره ای در سطح 46 هکتار از مزارع کشاورزی روستاهای این شهرستان اجرا شد.
مدیر جهاد کشاورزی گناوه گفت: طرح آبیاری تحت فشار قطره ای در سطح 46 هکتار از مزارع کشاورزی روستاهای این شهرستان اجرا شد.

سیدحسن موسوی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: ازاین مجموع 12 هکتاربا اعتبار 780 میلیون ریال انجام و 34.7 هکتار دیگر نیز با اعتبار دو میلیارد و 460 میلیون ریال در در دست اجراست.

ویاضافه کرد: اجرای این طرح با توجه به خشکسالی و کمبود منابع آبی دراین منطقه، از هدررفت آب در مسیر انتقال جلوگیری و آب به اندازه مورد نیاز در اختیار مزرعه و محصول قرار می گیرد. 

وی به مهم ترین ویژگی و مزایای آبیاری تحت فشار اشاره کرد و گفت: افزایش راندمان آبیاری به میزان 90 درصد، تقلیل میزان آب مصرفی درمقایسه با آبیاری سطحی، تشکیل روان آب سطحی و جلوگیری از فرسایش خاک، تنظیم میزان آب مورد نیاز برای انواع خاک ها و کشت ها در فصول مختلف زراعی، تهویه مناسب خاک و یکنواختی پخش آب در سطح مزرعه و بی نیازی به زهکشی مزرعه از عمده فواید استفاده از این طرح است. 

مدیر جهاد کشاورزی گناوه افزود: افزایش محصول در واحد سطح در مقایسه با آبیاری سنتی، بی نیازی به تسطیح اراضی در این روش، جلوگیری از سله بستن و حفظ پوکی خاک، نیاز نداشتن به ایجاد نهرهای خاکی درون مزرعه و زهکشی و استفاده بهینه از کل زمین از یگر مزایای این طرح است. 

وی بیان کرد: جهاد کشاورزی گناوه به منظور تشویق و ترغیب کشاورزان این شهرستان به اجرای این طرح خدمات ویژه ای به آنان ارایه داده است. 

موسوی گفت: افرادی که دارای چاههای مجاز و مجوز دار هستند و تمایل به استفاده از این طرح را دارند 85 درصد تسهیلات به صورت بلاعوض می گیرند. 

مدیرجهادکشاورزی گناوه انتقال آب با لوله در حوزه آبخور چاههای کشاورزی را ازدیگر طرح های اجرایی این مدیریت عنوان کرد و گفت: این طرح باهدف بهبود راندمان آبی، استفاده بهینه ازمنابع محدود آبی و جلوگیری از هدررفت و انحراف آب اجرا شده است. 

وی بیان کرد: این طرح مشمول افرادی می شود که دارای پروانه بهره برداری آب در بخش کشاورزی هستند. 

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر از مناطق گرمسیری و کم بارش در کشور است و بخش عمده ای از اراضی کشاورزی منطقه بصورت دیم کشت می شود. 
منبع:
ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: