bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۲
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۳ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
خیلی‌ها هستند که تا اسم «ماه رمضان» به گوششان می‌رسد، یاد زولبیا و بامیه، آش و حلیم می‌افتند. این روزها کم‌کم بازار زولبیا و بامیه که از دیرباز زینت‌بخش سفره‌های افطار ایرانیان بوده است، داغ می‌شود.
بامداد24: ماه رمضان در راه است و تنها چند روز دیگر به آغاز آن زمان باقی است. خیلی‌ها هستند که تا اسم «ماه رمضان» به گوششان می‌رسد، یاد زولبیا و بامیه، آش و حلیم می‌افتند. این روزها کم‌کم بازار زولبیا و بامیه که از دیرباز زینت‌بخش سفره‌های افطار ایرانیان بوده است، داغ می‌شود. بوشهری‌ها نیز از این قضیه مستثنی نیستند و شاید بیشتر از دیگر استان‌ها به زولبیا و بامیه علاقه دارند و مصرف آش و حلیم در این استان، عدد بالایی را نشان می‌دهد. گواه این ادعا این است که در بیشتر استان‌ها بازار زولبیا و بامیه پس از ماه رمضان برچیده می‌شود، اما در قنادی‌های بوشهر، در تمام طول سال می‌توان این شیرینی سنتی را که در پشت ویترین‌ها خودنمایی می‌کند، تهیه کرد. در مورد آش و حلیم نیز پس از پایان این ماه مبارک، بازار در استان‌های دیگر بسیار کمرنگ می‌شود، اما در بوشهر این بازار در کل سال طرفداران خودش را دارد.

در این‌که زولبیا و بامیه در میان مردم بسیار پرطرفدار است، شکی نیست، اما چند نکته وجود دارد که باید در نظر گرفت، نکته اول این است که باید نظارت دقیقی بر قیمت این محصول و محصولات مشابه در ماه رمضان صورت گیرد. رمضان ماه مهمانی خداست، اما سفره روزه‌دارانش به مدد گرانی‌های روز‌افزون روز به روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود، بنابراین ضرورت دارد که کنترل خاصی بر روی قیمت محصولات پرمصرف در این ماه صورت گیرد.

گزارش میدانی بامداد جنوب از سطح شهر نیز به‌وضوح نگرانی مردم را از افزایش قیمت‌ها نشان می‌دهد و آنها معتقدند که مسوولان باید بر قیمت‌ها و کیفیت اجناس نظارت کنند تا در این ماه مبارک کالای با قیمت و کیفیت مناسب به‌دست مردم برسد.

کنترل قیمت کالا در ماه رمضان
به‌تازگی نیز، سید‌محمود نوابی‌، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در این خصوص گفته است: برنامه کنترل قیمت کالا را برای ماه رمضان اتاق اصناف و بازرسان و اتحادیه‌های این اتاق انجام می‌دهند و سازمان حمایت همانند گذشته و مانند زمان برگزاری نمایشگاه‌ها نظارت عالی را بر بازار خواهد داشت. همچنین مسوولان سازمان‌های صنعت‌، معدن و تجارت که از همکاران ما در این حوزه هستند‌، نظارتشان را بیش از گذشته خواهند کرد، اما برنامه فوق‌العاده خاصی برای ماه رمضان در دست نداریم و معتقدیم دوستان ما در اتاق اصناف به وظیفه خود به‌خوبی عمل می‌کنند.

نوابی همچنین از آمادگی سایت 124 برای دریافت گزارش‌های مردمی در‌خصوص تخلفات خبر داد و تصریح کرد: برای این ایام گشت‌های مشترکی را هم با تعزیرات‌ و اداره استاندارد خواهیم داشت.
 رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با بیان این‌که هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت، گفت: بر مبنای بخشنامه معاون‌اول رئیس‌جمهور که یکی در 23 اسفند سال گذشته و دیگری در 22 فروردین سال جاری ابلاغ شد، هیچ مورد افزایش قیمتی چه در بخش تعاونی و چه در بخش خصوصی نباید صورت گیرد، مگر این‌که کارگروه تنظیم بازار آن را تصویب کند.

درآمد حاصل از فروش زولبیا و آش و حلیم 
نکته دوم این‌که سود حاصل از فروش‌ آش و حلیم در ماه رمضان موجب شده است تا غیرمتخصص‌ها نیز وارد این بازار شوند و با پخت‌ آش و حلیم و راه‌اندازی بساط دستفروشی تلاش می‌کنند تا در این بازار سود ببرند که ممکن است بهداشت در آنها رعایت نشود.

یک شهروند بوشهری معتقد است که سودجویان بازار ‌آش و حلیم هرگز به قیمت‌های مصوب راضی نبوده و با استفاده از نازل‌ترین مواد اولیه، بیشترین بهره‌برداری ممکن را از این بازار یک‌ماهه دارند. همچنین در برخی از مکان‌ها به‌طور قطع بهداشت رعایت نمی‌شود و نظارت خاصی هم بر آن صورت نمی‌گیرد.

مردم در استفاده از زولبیا و بامیه راحت باشند
مساله دیگر این‌که مصرف زیاد این مواد خوراکی، به‌خصوص زولبیا و بامیه به سبب چربي و مضرات غذايي خاص آنها و نيز مشكلات ناشي از ساعات طولاني خالي بودن دستگاه گوارش توصيه نمي‌شود، بنابراین پزشکان و مسوولان بهداشت، بهترين شيريني براي افطار خرما و بدترين نوع آن را زولبيا و باميه می‌دانند.

در این راستا، در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، سازمان ملی استاندارد ایران نیز در اطلاعیه‌ای به تولیدکنندگان زولبیا و بامیه، نسبت به هرگونه تولیدات غیر‌استاندارد در این محصولات هشدار داد.

به گزارش سازمان ملی استاندارد ایران، تولیدکنندگان موظفند برای تولید این محصول، از روغن‌های خوراکی دارای نشان استاندارد و مخصوص سرخ کردن که در مقابل حرارت دارای مقاومت بالایی است، استفاده کنند در غیر این‌صورت با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

همچنین توصیه می‌شود که زولبیا و بامیه و محصولات مشابه‌، پس از تولید در محیط خنک و در ظروف دارای درپوش برای جلوگیری از آلودگی ثانویه (حشرات‌، گرد و خاک و...) نگهداری شود و برای اطمینان از علامت استاندارد انواع روغن‌ها‌، شماره 10 رقمی زیر علامت استاندارد درج شده برروی محصول را به سامانه 10001517 پیامک کنید.

به هر حال، فشار اقتصادی را هنوز رمضان نیامده، می‌توان بر سفره‌های مردم احساس کرد. سفره‌هایی که یک روز شیر از آنها پر می‌کشد، روز دیگر گوشت قرمز و روزهای بعد از آن مرغ! باید منتظر ماند و دید بالاخره رمضان گرم امسال با طعم گرانی آغاز می‌شود یا خیر؟ نظارتی بر قیمت‌ها و کیفیت آنها صورت می‌گیرد یا خیر؟ امیدواریم دولت تدبیر و امید برخلاف دولت قبل، به عهد خود وفا کرده و بتواند بازار را کنترل کند تا فشار افزایش قیمت‌ها بیش از پیش بر مردم تحمیل نشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: