bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۴۱
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۴ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۴
موافقان و مخالفان سخنان روحانی:
رئیس‌جمهور روز چهارشنبه ۲۸ مرداد، مطالبی را در مورد انتخابات را مطرح کرد که با واکنش‌های متفاوتی از سوی جریان‌های سیاسی کشور مواجه شد.

بامداد‌ جنوب/مریم خوئینی:
رئیس‌جمهور روز چهارشنبه ۲۸ مرداد، مطالبی را در مورد انتخابات را مطرح کرد که با واکنش‌های متفاوتی از سوی جریان‌های سیاسی کشور مواجه شد. حسن روحانی در خصوص نقش شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی سخن گفت و با تاکید بر این‌که این شورا تنها نقش نظارتی دارد، یادآور شد: «آنجایی که باید بگوید، فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه، هیات‌های اجرائی هستند.»
پس از این اظهارات انتقاداتی از سوی چهره‌ها و مسوولان اصولگرا متوجه ریاست‌جمهوری شد. برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز که می‌دانند باید برای حضور دوباره در بهارستان از گذر شورای نگهبان عبور کنند، به سخنان صریح رئیس‌جمهور اعتراض کردند. در این میان، می‌توان به انتشار نامه‌ 25 نماینده روحانی مجلس شورای اسلامی از جمله سید‌مهدی موسوی‌نژاد و موسی احمدی که همواره در اعتراض پیشرو بودند، اشاره کرد.

با این حال، یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس، با بیان این‌که رئیس‌جمهور می‌تواند فعالیت سایر قوا را رصد کند، گفت: بنا بر وظیفه‌ای که قانون اساسی بر عهده رئیس‌جمهور نهاده است، روحانی اختیار این را دارد که فعالیت‌های سایر قوا را رصد و مشاهده کند که آیا کار‌ها و فعالیت‌هایشان منطبق بر قانون اساسی است یا خیر.

محمدرضا تابش در مورد برخی هجمه‌ها علیه روحانی تصریح کرد: طبق اصل (113) قانون اساسی رئیس‌جمهور پس از مقام معظم رهبری عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسوولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را بر عهده دارد.

تابش با بیان این‌که ‌هجمه‌کنندگان به رئیس‌جمهور مشخص نیست که چه توجیهی برای این رفتارشان دارند و حرف‌هایشان مستند به کدام اصل از قانون اساسی است، ادامه داد: رئیس‌جمهور فردی حقوقدان است و یک حقوقدان نمی‌تواند بدون استدلال و منطق حرف بزند، بنابراین ایشان به‌خوبی واقف هستند که مسوولیت اجرای قانون اساسی بر عهده‌شان است و شورای نگهبان نیز وظیفه نظارتی دارد.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس نهم گفت: شورای نگهبان جایگاهی قانونی دارد که باید حفظ شود که بخشی از آن مربوط به مردم و جناح‌های سیاسی است و بخش دیگر به رفتار خود شورای نگهبان مربوط می‌شود که این بتواند این جایگاه و وجاهت را حفظ کند.

وی ادامه داد: در اصل (118) قانون اساسی وظیفه شورای نگهبان، نظارت بر قانون اساسی است و با توجه به وظیفه‌ای که در قانون برای رئیس‌جمهور تعیین شده، آنهایی که با نقدهای تندشان بد‌ترین اتهام‌ها و توهین‌ها را به رئیس‌جمهور روا می‌دارند، باید درباره سخنانشان پاسخگو باشند.
یکی دیگر از نماینده مجلس نهم نیز در مورد اظهارات اخیر رئیس‌جمهور در مورد انتخابات و شورای نگهبان گفت: به نظر من رئیس‌جمهور می‌تواند بعد از رد صلاحیت افراد به این مساله ورود کند و با توجه به این‌که رئیس‌جمهور جایگاه بالایی در قانون اساسی دارد، می‌تواند مساله را بررسی کند.

احمد توکلی ادامه داد: رئیس‌جمهور می‌تواند چهار حقوقدان منصف را برای بررسی مواردی که احساس می‌کند در آن به نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی یا خود مجلس ظلم شده است، انتخاب و موضوع را از این طریق پیگیری کند و نظرات خود را به شورای نگهبان ارائه دهد.

ابراهیم حیدری یکی از فعالان اصلاح‌طلب بوشهری نیز در این خصوص در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: به نظر من سخنان حسن روحانی در خصوص جایگاه شورای محترم نگهبان در فرایند انتخابات هیچ‌گونه تناقضی با اختیارت قانونی این شورا ندارد و می‌توان گفت، در بیشتر موارد نشان دهنده اهمیت جایگاه شورا نگهبان در فرایند برگزاری انتخاباتی مبتنی بر حقوق مردم و شکل‌گیری نهادهای انتخابی حاکمیت، در جامعه‌ای بالغ و پویا و رو به پیشرفت است. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: در این رابطه ذکر دو نکته را لازم می‌دانم، نخست‌، رئیس‌جمهور مسوول اجرای قانون اساسی است و باید در قبال نحوه اجرای قانون از سوی حاکمیت پاسخگو باشد، بنابراین انتظار می‌رود با تبیین جایگاه نهادهای مرتبط با انتخابات در برگزاری انتخاباتی سالم و رقابتی با تاکید بر تمامی ظرفیت‌های سیاسی و اجتماعی کشور تلاش کند و نکته دوم، به نظر می‌رسد بخش عمده انتقادات یا مخالفت‌ها با سخنان رئیس‌جمهور در این مقوله حیاتی، ریشه در ملاحظات و جریان‌های سیاسی افراد دارد‌ و گرنه موضع رئیس‌جمهور در این خصوص متضمن تامین حقوق مردم، حاکمیت و تمامی گروه‌های سیاسی کشور است.
خلیل موحد یکی دیگر از فعالان سیاسی استان در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این خصوص گفت: به باور ما سخنان رئیس‌جمهور در باره‌ حق همه گروه‌های سیاسی برای حضور در عرصه‌ تصمیم‌گیری در رابطه به مسائل کشور و از جمله برای نامزدی در مجلس، سخنی متین و مبتنی بر آرمان شکوهمند آزادی و حق تعیین سرنوشت و مشارکت جمعی است. 
موحد تاکید کرد: او به‌درستی می‌کوشد دست‌کم در جغرافیای حرف‌درمانی، تکثر سیاسی موجود و محقق در جامعه ایران را حداقل در قلمرو دو جناح سیاسی درون ساختار حکومت به رسمیت بشناسد. او پیشاپیش اعلام کرد که هیات‌های اجرائی آهنگ تائید صلاحیت یک جناح سیاسی و رد صلاحیت جناح سیاسی دیگر را ندارند. 

این در حالی است که به‌نظر می‌رسد حرف رئیس‌جمهور مبتنی بر نقض وظایف مصرح در قانون اساسی نیست، چرا که حسن روحانی به‌خوبی از ظرفیت‌های موجود در حاکمیت با خبر است و می‌داند که در کشور ما جایگاه‌ها به خوبی مشخص شده است. البته حملات صورت گرفته توسط جریان‌های منتقد دولت هم باید در یک بعد کارشناسی مورد بررسی قرار بگیرد چرا که حسن روحانی به عنوان یک حقوقدان کاملاً از ظرفیت حرف‌هایی که می‌زند مطلع است. 

در روزنامه بامداد جنوب تلاش کردیم تا نظرات دو نماینده اصولگرای استان که به سخنان رئیس‌جمهور معترض بودند، جویا شده و منتشر کنیم اما متاسفانه نه سید‌مهدی موسوی‌نژاد و نه موسی احمدی در این خصوص پاسخگو نبودند. البته به‌زودی در یک سری گزارش‌ها و مصاحبه‌های مبسوط با این افراد در مورد موضع‌گیری آنها در مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو خواهیم نشست. 


نام:
ایمیل:
* نظر: