bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۸۹
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۳ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
تشکیل ستاد انتخابات ائتلاف اصلاح‌طلبان و شورای هماهنگی؛
کسی محدودیت ندارد و هر کس فکر اصلاح دارد، زیر پرچم اصلاحات قرار می‌گیرد. این اندیشه و فکر پس از روی کار آمدن دولت اصلاحات به‌َشکل خیلی سریعی‌ باعث ظهور احزاب مختلف اصلاحات شد که در تعریف‌های سیاسی طیف مقابل، در مدارهای مختلف تندرو تا میانه‌رو قرار می‌گرفتند.

بامداد24/ مریم خوئینی:

اصلاح‌طلبی تفکر است و هر کسی می‌تواند با این تفکر فعالیت کند، کسی محدودیت ندارد و هر کس فکر اصلاح دارد، زیر پرچم اصلاحات قرار می‌گیرد. این اندیشه و فکر پس از روی کار آمدن دولت اصلاحات به‌َشکل خیلی سریعی‌ باعث ظهور احزاب مختلف اصلاحات شد که در تعریف‌های سیاسی طیف مقابل، در مدارهای مختلف تندرو تا میانه‌رو قرار می‌گرفتند.

در استان بوشهر نیز به‌عنوان یکی از استان‌های برجسته کشور در تفکر اصلاحات، طیف‌های مختلف اصلاحات از همان زمان شکل گرفت. پس از روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد بسیاری از فعالان سیاسی به دلایل مختلف از جمله محدود شدن فعالیت حزبی، کنار کشیدند تا آنکه دولت تدبیر و امید با تفکر کار جمعی راهی پاستور شد و اصلاح‌طلبان بوشهری در این زمینه نقش برجسته و مهمی ایفا کردند. 

اما با روی کار آمدن دولت جدید، اصلاح‌طلبان بوشهری به دو بخش تقسیم شدند که پیش از این در مورد دلایل این انشقاق گزارش‌هایی نوشته شد و در آینده بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت. با این حال، دو جبهه ائتلاف اصلاح‌طلبان و شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب استان بوشهر هفته گذشته در یک انتخابات داخلی، رئیس و دبیر کمیته‌های خود را انتخاب و معرفی کردند. 

حسن لاوری عضو مجمع پیروان خط امام که به‌عنوان خزانه دار در شورای هماهنگی اصلاح‌طلب استان بوشهر انتخاب شده است در گفت‌وگوی کوتاه با بامداد جنوب گفت: نمایندگان 12 حزب و فعالان سیاسی چون سیروس بنه گزی از حزب کارگزاران، قدرت الله رحیمی از انجمن اسلامی معلمان، محمد باقر عباسی سملی از انجمن اسلامی مهندسان، محمد غلامی از حزب ندای ایرانیان،حاجیانی از خانه کارگر، اکبر صابری از حزب آزادی و عدالت، شاکر شکیبا از حزب جوانان ایران اسلامی، علی پولادی از انجمن فرهیختگان ایران اسلامی محمدحسین بکمی به نمایندگی از حزب اراده ملت ایران، محمد حاجب از حزب اعتمادملی و حسن جعفری از حزب مردم سالاری دراین انتخابات درون گروهی که در دفتر نشریه هفته نامه نصیر بوشهر برگزار شد، حضور داشتند.

هر چند مشخص نیست که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که شامل بخشی از نیروهای فعال اصلاح‌طلب است چه رویکردی در آینده به‌خصوص در عرصه انتخابات مجلس دهم خواهد داشت، اما واضح است که اصلاح‌طلبان جمع شده در این شورا از نظر طیف‌های موجود نمی‌توانند به هدف نهایی رسیدن به یک اجماع بر یک نامزد اصلاح‌طلب برسند و بدون شک باید شورای مرکزی این جبهه در تهران در این مورد ریش‌سفیدی کند. 

گفتنی است یک آیین‌نامه جدیدی از سوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کشور ابلاغ شده است که بر اساس این آیین نامه جدید‌، هرتشکلی که در تهران عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کشور باشد، نماینده‌ آن در استان‌ها نیز خواهد توانست عضو شورای هماهنگی جبهه‌ی اصلاحات در استان شود و طبق پیگیری‌هایی انجام شده، حزب ندای ایرانیان در تهران عضو شورای هماهنگی نیست بر همین اساس در شهرستان‌ها نیز نمی‌تواند عضو باشد.

حسن یونسی عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در این باره، با تاکید بر این‌که حزب ندا اصراری برای عضویت در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ندارد، گفت: اصراری نداریم و دلیل آن این است که هدف ما از این عضویت این بود که اعلام کنیم ما می‌خواهیم در تصمیمات مهم و کلی با جریان اصلاحات هماهنگ و همراه باشیم. این اقدام لزوما از کانال شوراها نمی‌گذرد و تجربه نشان داده که در انتخابات مکانیزم‌های دیگر، بهتر از شورایی عمل کردن جواب می‌دهد، بنابراین ما اصراری به این موضوع نداریم و هم‌اکنون نیز پیگیر این موضوع نیستیم.

یونسی اضافه کرد: احتمالا ممکن است آنها به‌دلیل پروانه، عضویت حزب ندا در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را معلق نگه داشته‌اند، اما در هر صورت ما اصراری به عضویت در این شورا نداریم و الآن پیگیر موضوع نیستیم. اما در بوشهر، نماینده حزب ندا در جلسات شورای هماهنگی حضور دائم دارد که این یکی از موارد اشکال گرفته شده بر این شورا است. 

با این حال طبق آنچه که در رسانه‌ها منتشر شده است در یکصدومین جلسه ستاد ائتلاف اصلاح طلبان استان بوشهر، با رای 17 تن از نمایندگان احزاب و نشریه‌های هم‌فکر اصلاح طلبان، ماشاالله حیدرزاده به عنوان رئیس و صدرالله محمدی باغملائی هم به عنوان دبیر کمیته انتخابات ستاد ائتلاف اصلاح طلبان استان انتخاب شدند. در این انتخابت حزب همبستگی ایران اسلامی،خانه کارگر،حزب اسلامی کار،سازمان ادوار تحکیم وحدت، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی،انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ،مجمع زنان اصلاح طلب،انجمن اسلامی پزشکان،کانون صنفی معلمان استان بوشهر،انجمن دانش آموختگان استان بوشهر،حزب مردمسالاری و  مدیران مسوول 5 نشریه اصلاح طلب استانی شرکت داشتند.

آنچه که مشاهده می‌شود حضور اسامی احزابی نظیر حزب مردمسالاری و خانه کارگر است که در لیست دو گروه حضور دارند و در این مورد نیز برخی از ناظران آن را عیب شمرده‌اند.  
مسعود شکوهی رئیس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان اینکه ائتلاف اصلاح طلبان، به دنبال یک ائتلاف گسترده استانی بوده که در جریان انتخابات دومین دوره شوراهای شهر شکل گرفته است و در بوران فشارهای سیاسی دولت گذشته فعالیت داشته است. شکوهی ادامه داد: حضور احزاب در دو طیف ستاد ائتلاف و شورای هماهنگی هیچ مانعی ندارد. چراکه ما به دنبال یک وحدت و همبستگی در استان هستیم. 

هر چند هم‌زمانی انتخابات داخلی این دو طیف اصلاح طلب و رسانه‌ای شدن آن واکنش‌های را در فضای مجازی به دنبال داشت. با این حال برخی صاحبنظران و فعالان سیاسی اصلاح طلب امیدوار هستند با درس گرفتن از انتخابات 92 ریاست جمهوری، این انتخابات داخلی گامی به سوی اتحاد و همبستگی احزاب اصلاح طلب برای پیروزی در انتخابات مجلس باشد. 

آنچه مشخص است افرادی که می‌خواهند در قالب اصلاحات وارد گود انتخابات شوند، از هم‌اکنون مردد شده‌اند که باید کدام یک از این دو طیف اصلاح‌طلب را به‌همراه خود داشته باشند، هر چند که یکی از آنها از هم‌اکنون اعلام کرده به‌دلایلی حاضر نیست از برجسته‌ترین نامزد اصلاح‌طلب در حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم حمایت کند. 

برچسب ها: اصلاح طلبان ، بوشهر
نام:
ایمیل:
* نظر: