bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۷ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۶
ساخت دو نیم‎ضریح امام حسین (ع) و امام قاسم (ع) در بوشهر؛
آرام آرام به کارگاه خیمه‎گاه‌سازی نزدیک می‎شود، عجیب دلش گرفته، مدت‎هاست که از همسایه‎ها شنیده که در این کارگاه دو نیم‎ضریح خیمه‌گاه مقام اول امام حسین (ع) و حضرت قاسم در حال ساخت است.
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
آرام آرام به کارگاه خیمه‎گاه‌سازی نزدیک می‎شود، عجیب دلش گرفته، مدت‎هاست که از همسایه‎ها شنیده که در این کارگاه دو نیم‎ضریح خیمه‌گاه مقام اول امام حسین (ع) و حضرت قاسم در حال ساخت است. او بیش از هر چیز از فضای معنوی و خاص این کارگاه شنیده است که عده‎ای از مردم شهر هر زمان که حاجتی دارند یا دلتنگ از زمانه می‎شوند، پناه می‏آورند به آنجا تا اندکی از اندوه درون خود را بکاهند و به امام حسین (ع) برای استجابت دعایشان دخیل ببندند. هرچند این نیم‎ضریح‏های در حال ساخت اکنون کیلومترها با کربلا فاصله دارند اما عجیب بوی آنجا را می‏دهند. وقتی گوشه‏ای می‏نشینی و عجین شدن عشق و هنر را در ساخت آنها می‎بینی، سخت دلت بی‎تابی می‏کند. باید آنجا باشی تا بدانی چه می‏گویم... .

استادکاران قلم‎زن در نهایت ظرافت در حال نقش زدن و تراش گلبوته‎ها و نقش‌های اسلیمی بر بدنه اصلی و تاج نیم‎ضریح امام حسین (ع) هستند. این نقش‎ها افزون بر زیبایی خیره‌کننده از محتوای ناب شیعی برخوردار هستند. اندکی دورتر از آنها می‎ایستد، دلش هوایی می‏شود، عطر گلاب و نور سبزرنگ فضا بیشتر او را تحت تاثیر قرار می‎دهد، ناخودآگاه چشمانش بارانی می‎شود. همچنان قلم‎زنان مشغول به کار هستند. یکی از آنها که دیگر جوان هم نیست در حال نقش زدن گل‎های برجسته بر تاج طلایی ضریح است. در سوی دیگر چند استادکار دیگر نیز در حال کار کردن روی بدنه نقره‎ای نیم‎ضریح‎ها هستند. همه این استادکاران و قلم‎زنان در یک چیز مشترک هستند، آنها همه عاشقانه محو کار هستند و به اطراف توجهی ندارند... . هر از چندگاهی جمع حاضر با ذکر صلواتی فضا را ملکوتی‎تر می‎کنند. زن آرام‎تر می‎شود و احساس می‎کند حالش عجیب خوب شده است. زیر لب چندین بار زمزمه می‎کند: «یا اباعبدالله حسین». 

پیش از این در کارگاه خیمه‎گاه‎سازی بوشهر، نیم‌ضریح مقام علمدار که حدود 35 میلیارد ریال برای ساخت آن هزینه شده بود و مردم دوستدار اهل بیت (ع) استان بوشهر با اهدای کمک‌های مردمی و نذورات متبرعان منابع مالی آن را تامین کرده بودند، ساخته شده بود و پس از آن دوباره کاروان علمدار کربلا برای ساخت ضریح خیمه‌گاه امام حسین(ع) و حضرت قاسم (ع) بعد از اربعین مصادف با ۲۱صفر حرکت خود را از مرزهای شمالی کشور آغاز کردند و و پس از عبور از شهرستان‌های گناوه، دیلم و دشتستان و بخشی از تنگستان وارد بوشهر شدند. طراحی این ضریح را پرویز اسکندر پورخرمی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس به عهده داشته و استاد شکرقند (نجار)، سیدمحمد موسوی‌نیا و محمدعلی زند (استادان قلم‌زن)، استادسعید محمدی (زرگری)، استاد ملک‌پور (خاتم‌کار) و استاد بدرالسما و اناری (میناکار)، عملیات ساخت آن را به عهده داشته‌اند. از آن پس کار ساخت آن دو نیم‎صریح در کارگاه خیمه‎گاه‏سازی بوشهر آغاز شد. اینک ساخت این دو نیم‎ضریح بنا به گفته رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات به پیشرفت ۵۰ درصدی رسیده است و تا پایان امسال هم قرار است که نصب شوند. 
به گزارش ایسنا، حسن پلارک که میزبان فاضل ابودگه، تولیت خیمه‌گاه حسینی بود، در این باره گفت: مردم دوستدار اهل بیت (ع) استان بوشهر که پیش از این، نیم‌ضریح خیمه‌گاهی مقام حضرت عباس (ع) را ساخته و در کربلا نصب کرده بودند، ساخت دو نیم‌ضریح مقام امام حسین و حضرت قاسم (ع) را تقبل کرده‌اند.

وی با بیان این‎که با پشتیبانی خیرین استان بوشهر و همت هنرمندان قلمزن اصفهانی، کار قلم‌زنی قسمت اصلی و تاج دو نیم‌ضریح به پایان رسیده و اکنون آماده طلاکاری است، افزود: هزینه ساخت این دو نیم‌ضریح را مردم استان بوشهر تقبل کرده‌اند و دو گروه شش‌نفره از استادکاران و ۱۰ نفر از نجاران و دو ناظر طرح به همراه تعداد زیادی از داوطلبان مردمی در ساخت این ضریح همکاری می‌کنند.
تولیت خیمه‌گاه حسینی هم در این دیدار با اشاره به این‌که ضریح‌های موجود در خیمه‌گاه، کوچک و قدیمی هستند، گفت: پس از پایان مراحل ساخت و نصب نیم‌ضریح مقام حضرت عباس (ع) با همت مردم بوشهر، سه نیم‌ضریح مقام امام حسین (ع)، حضرت قاسم‌بن الحسن (ع) و حضرت زینب (س) با هنرمندی استادکاران ایرانی در شهرهای بوشهر، شیراز و کرمانشاه در حال ساخت است.

فاضل ابودگه با یادآوری این‌که واقعه عظیم کربلا از خیمه‌گاه حسینی آغاز شد و از این محل مقدس بود که پرچم انقلاب حسینی به اهتزاز درآمد، افزود: تاریخ نهضت خونین امام حسین (ع) را باید در این محل جست‌وجو کرد، چراکه هنوز رازهای بزرگی از این انقلاب در سینه این مکان مقدس و شریف نهفته است.
تولیت خیمه‌گاه حسینی با تجلیل از اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات برای بازسازی و توسعه اماکن مقدس، ادامه داد: خیمه‌گاه حسینی در طول شبانه‌روز پذیرای زائران حسینی از ملیت‌های مختلف است و درهای این خیمه‌گاه به روی زائران و مجاوران همیشه باز است. در این خیمه‌گاه، ادارات مختلفی مشغول خدمت‌رسانی به زائران هستند و در حال حاضر اداراتی چون پاسخگویی به مسائل شرعی، امنیت و حفاظت، خدمات شامل کفشداری، نظافت و ... در دادن هدایا و نذورات و... به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند.
یادآوری می‎شود، با این اوصاف ساخت ضریح در بوشهر به یک سنت تبدیل شده است، سنتی که چند سال است که در این استان مرسوم شده و این هم نشان از ارادت قلبی اهالی جنوب به اهل بیت (ع) دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: