بامداد جنوب: خبر فروش خرمای ایرانی در بازارهای جهانی با برند کشورهای همسایه، مدتی است که در برخی محافل خبری نقل میشود. در این زمینه، عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه خرمای ایرانی به نام برخی از کشورهای همسایه در بازار جهانی بفروش میرسد، گفت: نداشتن یک کارگاه بستهبندی استاندارد سبب شده است که خرمای ایرانی با برند پاکستانی روانه بازار شود.
حبیبالله نیکزادیپناه در گفتوگو با خانه ملت درباره وضعیت فروش خرمای ایرانی در بازار جهانی به نام برندهای کشورهای همسایه، گفت: نداشتن سیستم بستهبندی و توسعه صنایع تبدیلی خرما، ضررهای بسیاری به اقتصاد خرماداران واردکرده است، زیرا ما شاهد این موضوع هستیم که برخی از کشورها خرمای درجه سه و چهار ایرانی را پس از تبدیل به محصولات متنوع با برند اختصاصی کشورشان روانه بازار مصرفی میکنند.
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بارها تذکر دادیم که میبایست سرمایهگذاری بر روی صنایع تبدیلی تولیدات کشاورزی بهویژه برای محافظت از محصولات استراتژیک و برند کشاورمان عملیاتی شود، تصریح کرد: اگر اقدامات کارآمدی در زمینه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی از سوی دولت اتخاذ نشود، علاوه بر ظلم به اقتصاد کشور، وضعیت تولیدکننده و تاجران را در صنعت کشاورزی با مشکلات عدیدهای روبهرو میکنیم.
نیکزادیپناه با تاکید بر اینکه برای ماندگاری در بازار جهانی خرما باید این محصول منحصر به فرد ایرانی را باید رعایت استانداردهای جهانی، فرآوری و بستهبندی کنیم تا بتوان خرما ایرانی را با برند ایرانی صادر کنیم تا بتوانیم جایگاه مناسبی در بازار جهانی خرما به نفع کشورمان رقم بزنیم، ادامه داد: بستهبندی خرما باید طبق ذائقه مشتریان عملیاتی شود تا بتوان مشتریان خارجی را برای خرید خرمای ایرانی به طریق پایدار ترغیب کنیم تا بازار خرما به تعادل تولید و صادرات برسد.
عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه بستهبندی بیکیفیت خرما کمتر از فروش فلهای نیست، یادآورشد: در واقع بستهبندی نامناسب چوب حراج بر بازار خرما است.