bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۲ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۴
بازار خودرو در آستانه فصل پاییز، روزهای سردی را پشت سر می‌گذارد و این سردی و رکود نه تنها در خودروهای نو بلکه در خودروهای دست دوم نیز دیده می‌شود. با این‌حال، نشان می‌دهد که میزان رکود این بازار از خودروهای نو کمتر است.
بامداد24/عبدالله محمد‌علی‌پور:بازار خودرو در آستانه فصل پاییز، روزهای سردی را پشت سر می‌گذارد و این سردی و رکود نه تنها در خودروهای نو بلکه در خودروهای دست دوم نیز دیده می‌شود. با این‌حال، گزارش‌های میدانی از بازار خودرو‌های دست دوم نشان می‌دهد که میزان رکود این بازار از خودروهای نو کمتر است.
بر اساس این گزارش، بر خلاف این‌که قیمت خودروهای نو داخلی در یک ثبات قیمت چندماهه به‌سر می‌برد، خودروهای دست دوم افت قیمت قابل توجهی را تجربه کرده‌اند و حتی قواعد قیمت‌گذاری که از قبل بر این بازار حکمفرما بوده، دیگر در تعیین قیمت‌ها چندان موثر نیستند.

در گذشته قواعدی بر بازار خودروهای دست دوم حکمفرما بود که بر اساس آن قیمت خودروهای داخلی به ازای هر سال کار کردن قیمت به میزان 700 هزار تومان تا یک میلیون تومان افت قیمت داشت. همچنین سالم بودن ظاهر و موتور خودرو نیز در قیمت خودرو ضریب مشخصی داشت که به اصطلاح خودروی بدون رنگ را نسبت به خودروهای رنگ‌دار گران‌تر ارزیابی می‌کرد.

اما این روزها چند دلیل باعث شده‌ است تا قیمت‌ خودروها چندان با معیارها و ملاک‌های گذشته همخوانی نداشته باشد. از یک سو با رکودی که بر بازار خودروهای نو داخلی حاکم است، خودروسازان مجبور شده‌اند تا محصولات تولید شده‌شان را با هر تدبیری به‌فروش برسانند و طرح‌های فروش ویژه در همه برندهای خودرو داخلی به چشم می‌خورد. در این طرح‌ها، غالبا خودروهای نو به‌صورت اقساط یا به‌اصطلاح لیزینگی فروخته‌ می‌شوند و مدت انتظار برای دریافت خودرو نیز به زمان کوتاهی کاهش یافته است. از آنجا که مردم می‌توانند با داشتن مبلغ اندکی پول نقد که در برخی از خودروها حتی به یک‌سوم قیمت اصلی خودرو نیز می‌رسد، صاحب خودرویی نو شوند، سوار شدن بر خودروهای دست‌دوم دیگر مطلوبیت زیادی ایجاد نمی‌کند و اگر فردی یک خودرو با مدل پایین داشته باشد و بخواهد مالک خودرو نویی شود، فرصت این روزها را از دست نخواهد داد و حاضر است خودرو خود را با قیمتی حتی بسیار پایین‌تر از نرخ واقعی به‌فروش برسانند.

از سوی دیگر، ماجرا نیز مربوط به گسترده‌تر شدن امکانات فروش است. این روزها گوشی‌های هوشمند و شبکه وسیع اینترنت همراه، این امکان را برای هر فردی مهیا کرده است تا هر کالایی را به هر نرخی که خودش دوست دارد، بفروشد، بنابراین با قطع شدن دست دلالان از بازارها و به‌خصوص بازار خودرو، قیمت‌ها به نرخ واقعی و مورد نیاز صاحب کالا می‌رسد و صاحب خودرو حاضر در صورتی‌که به‌صورت آنی نیازمند پول نقد شود، می‌تواند با اطلاع‌رسانی در اپلیکیشن‌ها، خودرو خود را با قیمت پایین به فروش برساند.

این دلایل و بسیاری عوامل دیگر باعث شده است تا بازار خودروهای دست ‌دوم انسجام خود را هم در مکان فروش و هم در نحوه قیمت‌گذاری از دست بدهد و به نوعی با یک بی‌انضباطی مواجه شود. البته این بی‌انضباطی پدیده بدی نبوده و خریداران و فروشندگان واقعی خودرو از آن نفع برده‌اند و تنها بخشی که این میان متضرر شده‌اند، بنگاه‌های خرید و فروش خودرو هستند که ظاهرا برای فرار از این ضرر و زیان، به واسطه‌گری خودروهای خارجی رو آورده‌اند.

با این‌حال، رکود بازار خودرو به حدی رسیده است که خودروهای خارجی هم که در روزگاری با کوچک‌ترین نوسان در نرخ ارز قیمتشان تغییرات شدیدی را تجربه می‌کرد، حالا با وجود این‌که نرخ ارز به بالاترین سطح خود در دوسال گذشته رسیده، بدون تغییر قیمت در انتظار فروش هستند.
در مورد ثبات قیمت خودروهای خارجی می‌توان گفت که در حال حاضر پرادو در ۲۷۵ میلیون تومان، کرولا فول مدل ۲۰۱۵ معادل ۱۲۸ میلیون تومان، یاریس هاچ‌بک ۱۱۰ میلیون تومان، اپتیما مدل ۲۰۱۵ معادل ۱۵۱ میلیون تومان و اسپورتیج مدل ۲۰۱۵ معادل ۱۵۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شوند. قیمت لیفان X60 نیز در بازار همچنان ۵۹ میلیون تومان و جک J5 دنده اتوماتیک ۵۹ میلیون 500 هزار تومان است.

در بازار قیمت مزدا دو تیپ دو ۷۵ میلیون تومان، هیوندایی I20 معادل ۷۸ میلیون تومان، سانتافه ۲۰۱۵ معادل ۱۹۸ میلیون تومان و سوناتا مدل ۲۰۱۵ معادل ۱۶۵ میلیون تومان است.
در بررسی بازار خودروهای نو داخلی تنها باید به کاهش ۲۰۰ هزار تومانی قیمت تندر ۹۰ دنده اتوماتیک و پارس تندر اشاره کنیم که به‌ترتیب به قیمت ۴۷ میلیون تومان و ۴۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شوند. در مقابل، طی روزهای اخیر قیمت رانا با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی همراه بوده و به ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

با وجود این ثبات قیمت در خودروهای نو، خودروهای دست‌دوم شاهد اختلاف قیمت زیادی هستند و ممکن است یک مدل خودرو دست دوم با اختلاف قیمت حتی دو میلیون تومانی به فروش برسد. البته این اختلاف قیمت و رکود بازار خودرو در فصل پاییز هر ساله وجود دارد اما امسال بازار خودرو با حرف‌ و حدیث‌های بسیاری همراه بوده که حتی کار را به وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت هم رسانده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: