bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۳۳۳
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۷ - ۲۷ آذر ۱۳۹۶
معاون صنایع دستی استان در گفت‎وگو با بامداد جنوب:
حصیر کهن‎ترین صنعتی است که از دیرباز در بین‎النهرین رواج داشته است و عمدتا از برگ درخت نخل، ساقه نی و گندم و... تولید می‎شود. این صنعت در استان بوشهر از 200 سال پیش وجود داشته و اکنون حدود 500 صنعتگر در این زمینه فعالیت می‎کنند. البته با توجه به محصولات مرغوبی حصیری که در بوشهر تولید می‎شود، انتظار می‎رود که این هنر از جایگاه خوبی در کشور برخوردار باشد، ولی با وجود این..
تاکید ما روی تقویت صنایع بومی استان استبامداد جنوب- الهام بهروزی:
حصیر کهن‎ترین صنعتی است که از دیرباز در بین‎النهرین رواج داشته است و عمدتا از برگ درخت نخل، ساقه نی و گندم و... تولید می‎شود. این صنعت در استان بوشهر از 200 سال پیش وجود داشته و اکنون حدود 500 صنعتگر در این زمینه فعالیت می‎کنند. البته با توجه به محصولات مرغوبی حصیری که در بوشهر تولید می‎شود، انتظار می‎رود که این هنر از جایگاه خوبی در کشور برخوردار باشد، ولی با وجود این، هنوز از استان‎هایی چون سیستان و بلوچستان در زمینه بازاریابی عقب هستیم که این مهم تنها در سایه برنامه‏ریزی و اجرائی شدن طرح‎های نو حاصل می‎شود.

بامداد جنوب که اقبال ویژه‎ای به حوزه صنایع دستی بومی استان دارد، با توجه به نامگذاری امسال به نام «حصیر»، پیش از این گزارشی مبسوط را در زمینه حصیربافی در گفت‎وگو با حصیرباف کهنه‎کار منتشر کرد و به برخی از چالش‎هایی که در این حوزه وجود دارد، پرداخت، یکی از این چالش‎ها رکود بازار حصیربافان بوشهری بود که این مهم در صورت راه‏اندازی یک بازارچه دائمی صنایع دستی و همچنین به‎کارگیری این هنر به شکل مدرن و تلفیقی و... مرتفع می‏شود؛ هرچند در قالب طرح «کاروان پیوند» (کاروانی که امسال به‎منظور خریداری محصولات حصیری هشت استان به‎وجود آمد) بخش زیادی از محصولات هنرمندان حصیرباف استان خریداری شد اما این طرح محدود به امسال می‎شود و برای استمرار رونق بازار حصیربافان نیاز است که آسیب‎شناسی شود. دومین چالشی که در حوزه حصیربافی با آن روبه‏رو شدم، بحث بیمه صنعتگران این حوزه بود که البته معاونت صنایع دستی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به آن ورود کرده و پس از راستی‌آزمایی اقدام به بیمه فعالان و صنعتگران هم‎استانی می‎کند اما کمی روند اجرائی آن کند پیش می‎رود. 

فارغ از این مباحث؛ باید اعتراف کنیم که معاونت صنایع دستی اداره‎کل میراث فرهنگی در حوزه آموزش حصیربافان در سال جاری گام‎های خوبی برداشته که حائز اهمیت است و آخرین کارگاهی که در این زمینه برگزار کرد، کارگاه بین‎المللی تخصصی آموزشی حصیربافی با همکاری شورای جهانی صنایع دستی(آسیا، اقیانوسیه) با تدریس استادی از کشور چین بود که وی در این کارگاه تکنینک‎های بافت حصیر را با مواد اولیه متفاوت آموزش داد. گفت‎وگویی را در حوزه صنایع دستی به‎ویژه حصیر‎بافی با ارغوان مهدی‌زاده، معاون صنایع دستی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر صورت دادیم که در ادامه می‎آید. 
مهدی‌زاده در پاسخ به این پرسش که بیشترین تاکید معاونت صنایع دستی اداره‎کل میراث فرهنگی استان بوشهر بر کدام صنایع است، به بامداد جنوب گفت: خوشبختانه بوشهر از صنعتگران خلاق و هنرمندی برخوردار است که در حوزه تخصصی خودشان هم تجربه دارند و هم مهارت، منتها اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیشتر تاکیدش روی تقویت و فراگیری صنایع بومی استان نظیر حصیربافی، عبابافی، گلیم‎بافی، خوس‎دوزی، ساز محلی، صنایع دستی دریایی، گره‎چینی و لنج‎سازی است، البته نباید فراموش کنیم که دامنه هنرهای بومی و صنایع دستی بسیار گسترده است و توانمندی هنرمندان صنعتگر استان هم بسیار بالاست.

وی در ادامه با بیان این‎که از آنجایی که امسال به‎نام «حصیر» نامگذاری شده است، معاونت صنایع دستی اداره‌کل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری استان در گام نخست برای هنرمندان حصیرباف آبپخش یک دوره به‌آموزی برگزار کرد، افزود: وجود نخلستان‎های انبوه در این منطقه، وفور مواد اولیه و باکیفیت حصیربافی در آنجا و توجه خاص مردمان آن به هنر حصیربافی از دیرباز در کنار کشاورزی باعث شد ما نخستین دوره به‎آموزی حصیربافی را در این منطقه برگزار کنیم و خوشبختانه خروجی این دوره، تولیدات و دستاوردهای بسیار زیبایی بود. بلافاصله بعد از آن دوره، در سالن مرکزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نمایشگاهی برگزار شد که ما بخشی از تولیدات هنرمندان هم‎استانی را در آنجا عرضه کردیم و خوشبختانه همه کارها به فروش رسید و البته در این نمایشگاه سفارش‎های خوبی هم برای تولیدکنندگان بوشهری گرفتیم. همچنین ما امسال توانستیم دو مورد از کارهای جذاب و منحصربه‎فرد حصیر بوشهر را در گالری کاخ موزه سعدآباد (تهران) به نمایش بگذاریم.

معاون صنایع دستی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به این‎که بوشهر از اعضای اصلی «کاروان پیوند» است، تصریح کرد: با توجه به پیگیری‎هایی که ما انجام دادیم، شرکت حامیان، مبلغی بالغ بر شش میلیون تومان از صنعتگران حصیرباف استان خرید کرد که در همان مرحله اول، هنرمندان بوشهری در این طرح به فروش بسیار بالایی نیز دست یافتند (در نمایشگاه نیاوران و سراسری ما از جمله استان‌هایی بودیم که در همان ابتدا بخش عظیمی از محصولاتمان به فروش رسید. محصولات به‎صورت مستقیم به حصیربافان سفارش و از آنها خریداری شد).

مهدی‌زاده در پاسخ به این پرسش که یکی از اقداماتی که امسال در حوزه حصیربافی انجام دادید، برگزاری کارگاه آموزشی تخصصی حصیربافی در بوشهر با حضور پنج استان و تدریس استاد بین‌المللی حصیربافی بود، به‌نظر شما این کارگاه چقدر در کیفیت و تنوع کار حصیربافی ایرانی به‎ویژه بوشهر نقش دارد، توضیح داد: بدون‌شک آموزش همیشه تاثیر مثبت دارد. استاد یانگ یکی از استادان برجسته و بین‎المللی حصیربافی است که به‌طور قطع آموزش‎های وی در این کارگاه به ارتقای کار و ایده‎پردازی هنرمندان حصیرباف داخلی به‎ویژه هم‎استانی می‎افزاید. البته لازم است اشاره کنم که در این کارگاه استادان حصیرباف پنج استان حضور داشتند که خود در این صنعت؛ هم تبحر داشتند، هم تجربه و استاد یانگ نیز به آموزش تکنینک بافته‎های حصیری با مواد اولیه مختلف پرداخت و باید توجه کرد این اتفاق نادر تنها (برگزاری کارگاه تخصصی آموزشی بین‎المللی حصیربافی) در سه استان تعیین شده کشور شامل گیلان، بوشهر و قشم (هر استان میزبان هنرمندان چند استان دیگر بود) روی داد. در این دوره افزون بر این‌که تکنینک‌های نوین و تبدیل آن به تولیدات نوآورانه آموزش داده شد، میان هنرمندان حاضر در این کارگاه نیز تبادل نظر و تجربه صورت گرفت که خوشبختانه استاد یانگ کار بافندگان بوشهری را تائید کردند، به‌طوری که آنها برای حضور در دوره تکمیلی قشم انتخاب شدند و یکی از این بافندگان به‎عنوان استاد حصیربافی برگزیده شد و برای آموزش تکمیلی این هنر به چین اعزام خواهد شد. 

مهدی‎زاده با تاکید بر این‎‎که در زمینه حصیربافی، اولین و مهم‎ترین هدف ما ایجاد انگیزه و علاقه‎مندی در میان سایر هنرمندان و صنعتگران بوشهری است، بیان کرد: در مرحله بعد رسیدن به اهداف اقتصادی است که به بافندگان این صنعت در انتخاب مواد اولیه قبل از بافت نکاتی را بیاموزیم تا با رعایت آنها و صرفه‎جویی بتوانند به سوددهی خوبی در حوزه فعالیت خود دست بیابند.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا حصیر بوشهر با توجه به قدمت و تنوعی که دارد، نتوانسته بازار خود را بیابد، در حالی که حصیر استانی چون سیستان و بلوچستان از بازار بسیار خوبی در تهران برخوردار است؟ فکر می‌کنید در این میان اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کوتاهی نکرده است، گفت: در این خصوص، باید بگویم اتفاقا حصیر بوشهر از طرفداران بسیار خوبی در پایتخت برخوردار است، چون تولیدات حصیری بوشهر در مقایسه با حصیرهای استان‎های دیگر هم بافت منسجم‌تری دارد و هم این‎که بسیار مقاوم است ولی در این‎که باید خلاقیت و نوآوری بیشتری در این صنعت به‌وجود بیاید، شکی نیست، منتها گذشته‌ها گذشته و زمان حال مهم است که باید این صنعت به‎صورت سنجیده بررسی و احیا شود که معاونت صنایع دستی با حمایت‎های مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان و همین‎طور مسوولان استانی توانسته در این خصوص اقدامات روشنی را انجام دهد، به‌طوری که ما افزون بر برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع و نمایشگاه‌های متعدد، توانستیم بازاریابی بسیار خوب و متنوعی برای صنایع دستی بومی نیز انجام بدهیم که همین امر، موجب شده هم در تولیدکنندگان ذوق و اشتیاق بیشتری ایجاد شود و هم مردم به خرید محصولات حصیری و بومی اقبال بیشتری داشته باشند.

معاون میراث فرهنگی اداره‎ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به این سوال که یکی از مسائلی که هنرمندان صنایع دستی را در استان (البته این مساله محدود به بوشهر نمی‌شود) رنج می‌دهد، مساله بیمه آنهاست، شما برای بهره‌مند شدن هنرمندان از بیمه چه اقداماتی انجام دادید و در سال آتی چه تعداد را تحت پوشش بیمه هنرمندان درآوردید، تصریح کرد: متاسفانه این حقیقتی است که نمی‎توان آن را انکار یا رد کرد. منتها از اقداماتی که سازمان میراث فرهنگی در این زمینه انجام داده است، در وهله اول، بحث راستی‎آزمایی است که این اتفاق می‌تواند موضوع را تا حدودی جدی و شدنی کند، این موضوع باید در اداره بیمه یا تامین اجتماعی مورد بررسی قرار بگیرد که چرا با توجه به مصوبه دولت در خصوص رفع موانع بیمه صنعتگران هنوز اتفاق روشنی صورت نگرفته است. البته در این زمینه در استان ما اتفاق خوبی صورت گرفته و آن هم تشکیل کارگروه تخصصی صنایع دستی در استانداری بوشهر به همت معاونت صنایع دستی اداره‎کل میراث فرهنگی با حمایت آقای امیرزاده است که با همراهی‎های سعید زرین‎فر، معاون امور اقتصادی استانداری بوشهر (رئیس کارگروه) مسیر خوبی را شروع کرده و به پویایی صنایع دستی افزوده است، ما در این کارگروه با نماینده بیمه به مذاکره پرداختیم و توانستیم قول‎های مساعدی برای رفع موانع بیمه صنعتگران هم‏استانی بگیریم.

استان بوشهر یکی از خطه‎هایی است که صنایع بومی متعددی در آن رواج دارد. یکی از صنایعی که غیر از حصیربافی در این استان منحصربه‎فرد است، صنعت عبابافی است که شوربختانه این هنر این روزها حال و روز خوشی ندارد... در این‎باره از مهدی‌زاده این سوال را که صنعت عبابافی در روستای کردوان علیا بسیار دیرینه است و روزی از بازار خوبی برخوردار بوده اما این صنعت چند سالی است به دلایلی از جمله تحریم‌ها، بازار فروش خود را از دست داده است، آیا در سال جاری شما تلاشی برای حفظ این هنر و حمایت از هنرمندان آن انجام داده‌اید، پرسیدیم، او در این خصوص توضیح داد: عبابافی یکی از رشته‌های پویا و زنده ماست و جزء رشته‌هایی است که در چندین دوره توانسته نشان ملی دریافت کند و امیدواریم امسال نیز این نشان را از آن خود کند. اداره‌کل میراث فرهنگی استان از این استان غافل نمانده و بحث نمونه‎سازی محصول را در این صنعت بجد دنبال می‌کنیم که خوشبختانه یکی از هنرمندان این صنعت توانست به‌خوبی از پس آن بربیاید و پارچه عبا را از عرض 70 به 140 برساند که بتوان از این پارچه بافته شده (از پشم شتر) برای مانتو، کت و غیره استفاده کرد و خوشبختانه از تولیدات این هنرمند هم استقبال خوبی شده است. همچنین می‎توان از این پارچه‎ها شال، روسری، مچ‎بند سلامت، شال گردن، دستمال گردن و جلیقه تولید کرد که ورود این محصولات به بازار هم می‌تواند در داخل کشور و هم در کشورهای اروپایی مشتریان خوبی بیابد. اقدام دیگری که ما در حمایت از رونق صنعت عبابافی صورت دادیم، ایجاد یک کارگاه بزرگ عبابافی در کردوان است که می‌تواند تولید بیشتر پارچه عبا را تسریع کند.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی استان یکی از راه‎های جلوگیری از نابودی و فراموشی صنایع بومی را استفاده آنها به شکل مدرن و تلفیقی دانست و گفت: معاونت صنایع دستی برای جلوگیری از زوال و نابودی صنایع بومی به ایده‌پردازی و خلاقیت روی آورده است، به‌طوری که اگر هم‌استانی‎های عزیز بازدیدی از گالری معاونت صنایع دستی استان داشته باشند، متوجه می‌شوند که چقدر این خلاقیت‎ها و نوآوری‎ها توانسته به تولیدات صنعتگران رنگ و رویی تازه بدهد. 
مهدی‌زاده در خصوص این‌که آیا به فکر راه‎اندازی موزه صنایع دستی در استان افتاده‎اید، بیان کرد: خوشبختانه صنایع دستی بوشهر پویا و زنده است و به اعتقاد من، این صنایع پیش از این‌که نیاز به نگهداری در موزه داشته باشند، نیاز به تولید، توجه و نگاه مردم دارند؛ صنایع بومی بوشهر زنده است و دائم به‌صورت سینه به سینه منتقل شده و به‎خاطر همین خصیصه نیاز به موزه احساس نمی‎شود، چون این صنایع مردمی هستند. انتظار می‎رود به جای این‎که مردم در موزه‌ها به‌دنبال این تولیدات و صنایع بومی باشند، به کارگاه‎های تولیدی مراجعه کنند، چون تماشای صنعتگران در حین تولید آنها را با هنرهای بومی بیشتر آشنا می‎کند.

وی در پایان با تاکید بر این‎که خوشبختانه ناصر امیرزاده، مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نگاه و حمایت جدی به حوزه صنایع دستی دارد، یادآور شد: روزنامه بامداد جنوب نیز نگاه ویژه‌ای به توسعه صنایع دستی بومی داشته و دارد و این برای ما بسیار حائز اهمیت است. از همین‌جا اعلام می‌کنم که معاونت صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از پیشنهادات خلاقانه و ایده‎های نو در زمینه تولید، طراحی و حتی نحوه بازاریابی هنرها و صنایع بومی استقبال می‌کند. امیدوارم با حمایت همگانی بتوانیم صنایع دستی را که یک شغل و اقتصاد پایدار است، بیش از پیش توسعه دهیم.
یادآوری می‌شود، صنعت حصیربافی در بوشهر در شهرهایی چون آبپخش، وحدتیه، اهرم و... رواج دارد و می‎طلبد این صنعت و هنرمندان آن بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرند، چراکه این صنعت قابلیت به‎کارگیری در بسیاری از حوزه‎ها را دارد، از بسته‌بندی گرفته تا تزئیات.

نام:
ایمیل:
* نظر: