bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۷ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۴
رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات فروشان بوشهر از ارسال نامه‌ای به اتاق اصناف کشور برای رسیدگی به این موضوع خبر داده است. این در حالی است که...

بامداد24/عبدلله محمد‌علی‌پور: برخی از اصناف شهر بوشهر روز گذشته به بخشنامه‌ای که بر اساس آن خرید کالا به‌وسیله مدارس از واحدهای عمده فروش این شهر ممنوع اعلام شده بود، اعتراض خود را رسانه‌ای کردند. بر این اساس، رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات فروشان بوشهر از ارسال نامه‌ای به اتاق اصناف کشور برای رسیدگی به این موضوع خبر داده است.

این در حالی است که مسوولان آموزش و پرورش استان می‌گویند که چنین بخشنامه‌ای با وجود این‌که واقعیت دارد، از سوی اداره کل استان صادر نشده است بلکه به‌صورت کلی از طرف وزارتخانه آموزش و پرورش و برای همه ادارات کشور ارسال شده است. هرچند تا زمان نگارش این گزارش مسوولان آموزش و پرورش استان اطلاع دقیقی از مفاد بخشنامه صادر شده نداشتند و حتی در سایر استان‌ها و سایت‌های خبری نیز گزارشی از اعتراض اصناف به این بخشنامه نبوده است
اما آنچه مسلم است آن‌که چنین بخشنامه‌ای می‌تواند برای اقتصاد استان در شرایط رکودی این روزها بسیار با اهمیت باشد. چراکه همان‌گونه که رئیس اداره تعاون و امور رفاهی آموزش و پرورش استان می‌گوید، خرید بوفه‌های مدارس همواره برای عمده‌فروشان لقمه‌ای آماده و نقد بوده و حجم خرید زیادی را برای آنها به‌دنبال داشته است.

محمدحسن بردبار در گفت‌وگو با بامداد جنوب از جزئیات طرح متمرکز کردن خریدهای بوفه‌های مدارس اظهار بی‌اطلاعی کرد اما از دغدغه‌های همیشگی اداره مطبوعش برای نظارت و کنترل خریدهای مدارس خبر داد. وی در این باره گفت: ما در اداره تعاون آموزش و پرورش برنامه‌هایی برای متمرکز کردن خریدها داشته‌ایم و دلیل آن گران‌فروشی و گران‌خری برخی از عمده‌فروشان و عوامل خرید بوده است اما در مورد این طرح و دلایل آن اطلاع دقیقی ندارم.

به گفته بردبار، بوفه‌های مدارس بر اساس قانون باید زیر نظر تعاونی مدارس تشکیل شوند، بنابراین همه فعالیت‌های آنها و قوانین مربوط به عملکرد آنها تحت قوانین اداره کل تعاون خواهد بود. از این‌رو نباید در مورد خریدهای این بوفه‌ها از منظر یک مغازه شخصی یا فرد حقیقی نگاه کنیم.

اما اصناف بوشهر می‌گویند که آموزش و پرورش بوشهر در نامه‌ای به مدارس، از آنها خواسته است تا تغذیه دانش‌آموزان را از واحدهای عمده فروش تامین نکنند. آنها معتقدند که چنین اقدامی باعث خواهد شد تا وضعیت عمده‌فروشان استان از وضعیت فعلی نیز بدتر شود و تعداد واحدهای فعالی که طی چند سال گذشته از 50 واحد به 15 عدد کاهش یافته است، حتی از تعداد فعلی نیز کمتر شود و آن را در راستای حمایت نشدن از فعالان اقتصادی استان تلقی می‌کنند.

آنچه در برخی از سایت‌های خبری استان منتشر شده است، متن نامه‌ای از سوی اتحادیه خواربار و لبنیات فروشان بوشهر در اعتراض به این دستور است که از رئیس اتاق اصناف کشور خواسته تا جهت جلوگیری از تبعات ناشی از این امر که متوجه اتحادیه عمده‌فروشان می‌شود، اقدامات موثری صورت دهد.

عباس نامدارزاده در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که آموزش و پرورش از رسالت اصلی خود که تربیت و تعلم و نهادینه سازی فرهنگ بهینه است، فاصله گرفته، گفت: دستور اخیر آموزش و پرورش بوشهر موازی‌کاری با اصناف است و این اداره‌کل به شکلی رقابت ناسالم غیر علمی را در دستور کار خود قرار داده و پس از ایجاد هتل، نانوایی، رستوران، هایپرمارکت، غذای بیرون‌بر و نوشت‌افزار، اینک در اقدامی غیرمنصفانه دست روی فعالیت عمده‌فروشان گذاشته است و به مدیران مدارس اعلام کرده که کلیه خرید اغذیه مدارس باید به‌وسیله خود افراد و از کانال این اداره‌کل صورت پذیرد.

وی با بیان این‌که دو سه نفر از بازنشستگان فرهنگی انباری را در مکانی تدارک دیده‌اند و خود را برای این طرح آماده می‌کنند، افزود: از مدارس خواسته شده تا هیچ‌گونه خریدی از عمده‌فروشان بوشهر انجام نگیرد و در صورتی که بوفه‌داران مدارس این مورد را رعایت نکنند، با آنان برخورد می‌شود.

رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات با بیان این‌که بخش خصوصی به ماشین پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور و گزاف از مالیات‌های سریالی گرفته تا عوارض شهرداری، پسماند، اجاره‌بها، بیمه، برق و تلفن که هجمه دستفروشان، پیله‌وران و وانت‌بارهای دوره‌گرد هم که کمتر از کالاهای یک واحد سوپری ندارند، ادامه داد: به‌دلیل همین مشکلات و فشارها تعداد عمده‌فروشان شهر بوشهر از 50 واحد به 10 تا 15 واحد کاهش یافته و کسانی از شهرهای دیگر این بازار را در دست گرفته‌اند.

وی با اشاره به اقداماتی که اتحادیه خواربار و لبنیات در مورد این بخشنامه انجام داده است، گفت: در حال حاضر طوماری از سوی عمده‌فروشان در دست تهیه است که پس از اتمام این کار، آن را برای اقدامات بیشتر به مراجع مربوط انتقال خواهیم داد. همچنین نامه‌ای از سوی رئیس اتحادیه اصناف بوشهر برای مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استان برای پیگیری موضوع نوشته شده است که امیدواریم موضوع در استانداری پیگیری شود.

نامدارزاده از فراهم شدن مقدمات لازم برای برگزاری جلسه بررسی موضوع، در سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام شده است که با حضور مسوولان آموزش و پرورش استان و سایر مسوولان دولتی در کنار مدیران اتحادیه انجام خواهد شد.

رئیس اتحادیه اصناف بوشهر نیز با اشاره به این‌که اطلاع دقیقی از جزئیات ندارد و همه چیز را به‌صورت شفاهی شنیده است، گفت: ما پیگیر موضوع هستیم و در جلسه روز چهارشنبه که مسوولان آموزش و پرورش نیز حضور دارند، درباره این موضوع اطلاعات دقیق‌تری را کسب می‌کنیم اما آنچه مسلم است در صورت اجرای این طرح، عمده‌فروشان استان متضرر خواهند شد.

مصطفی گراشی همچنین از برخی از اقدامات صورت گرفته در آموزش و پرورش استان که با عث راکدتر شدن کسب و کار در بازار استان می‌شود نیز گلایه کرد و افزود: متاسفانه کانون بازنشستگان این اداره کل در روزهای ابتدایی آغاز مدارس نیز همکاری لازم را با اصناف شهر نداشته و در اقدامی سوال‌برانگیز، دوخت و تهیه همه روپوش‌ها و لباس‌های دانش‌آموزان مدارس استان را به یک شرکت کازرونی یا شیرازی سپرده است که با کمال تاسف به‌دلیل کیفیت پایین، اعتراض و نارضایتی مردم را نیز به‌دنبال داشته است.

با این‌حال مسوولان آموزش و پرورش اطلاعات دقیقی در مورد بخشنامه‌ای که می‌گویند، از سوی وزارتخانه صادر شده است، نداشتند و اطلاع‌رسانی بیشتر در این زمینه را تا زمان مطالعه دقیق بخشنامه از سوی مدیران مربوط، به تاخیر انداخته‌اند. هرچند محمدحسن بردبار، رئیس اداره تعاون و امور رفاهی اداره کل آموزش و پرورش توضیحات ناقصی را در این زمینه به خبرنگار بامداد داد که به‌دلیل نداشتن اطلاع کامل درخواست کرد که آنها را منتشر نکنیم.

اما مدیر روابط عمومی این اداره دلایل احتمالی را برای صادر شدن این بخشنامه به بامداد جنوب ارائه کرد که می‌تواند تا حدودی بیانگر نوع نگاه وزارتخانه آموزش و پرورش در مورد هزینه‌کرد بوفه‌ها و تعاونی‌های مدارس باشد.

مجید اجرایی با بیان این‌که در گذشته و در جلسات مختلف، معاون پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش حساسیت ویژه‌ای برای متمرکز کردن حسابها و هزینه‌های مدارس از خود نشان می‌داد،‌ گفت: نظر شخصی بنده و احتمالی که برای این موضوع می‌دهم آن است که بخشنامه مورد نظر به این دلیل صادر شده باشد.

وی با بیان این‌که هزینه‌ها و اولویت‌های هزینه‌ای در مدارس لازم است که مدیریت شوند افزود: در برخی از موارد مدیران مدارس اولویت‌ هزینه‌های خود را درست تشخیص نمی‌دهند و با منابع معدودی که از طریق بودجه و کمک‌های اولیا دریافت می‌کنند، خریدهایی را انجام می‌دهند که در اولویت‌های پایین مدرسه‌شان قرار دارد.

به گفته مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش در حال حاضر 99 درصد از بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق معلمان و کارمندان این اداره می‌شود و تنها یک درصد از بودجه به سایر بخش‌ها مورد نیاز و بهتر کردن سازماندهی امور می‌شود

نام:
ایمیل:
* نظر: