bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۲ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۴
هر چند به‌دنبال تغییر استاندار در یک استان برخی مناسبات و رویکردها و حتی گاه برخی مدیران وابسته نیز تغییر می‌کنند. درست مثل این‌که....

بامداد24/مریم خوئینی: موضوع تغییر استانداران شاید همان‌طور که برخی مقامات دولتی می‌گویند، رویدادی معمولی و متعارف به نظر برسد. با این حال موضوعی جالب و جذاب برای خبرنگاران حوزه خبری به شمار می‌رود اما این اخبار گاهی استاندارانی را که راهی میدان فاطمی می‌شوند، دچار استرس می‌کند. هر چند به‌دنبال تغییر استاندار در یک استان برخی مناسبات و رویکردها و حتی گاه برخی مدیران وابسته نیز تغییر می‌کنند.

 درست مثل این‌که به دومینو نگاه می‌کنید. این دومینو گاهی به نفع توسعه استان است و گاهی هم به ضرر آن پیش می رود. بر همین اساس، بحث جانشینی استاندار نیز می‌تواند جذابیت‌های خاص خودش را داشته باشد که شاید به نفع و یا به ضرر گروهی سیاسی تمام شود.

سخنگوی وزارت کشور در حاشیه نشست استانداران سراسر کشور در جمع خبرنگاران در این باره می‌گوید: سیاست دولت و وزارت کشور بر تغییر نکردن استانداران، معاونین و فرمانداران است اما گاهی ضرورت‌هایی پیش می‌آید که به‌عنوان یک استثنا ممکن است تغییری هم رخ دهد اما اصل بر تغییر نکردن است.

در همین حال در دولت تدبیر و امید استانداران استان‌های البرز، فارس و کرمانشاه در دولت یازدهم تغییر کردند.
حسینعلی امیری درباره علت تغییر استاندار کرمانشاه گفت: دولت و وزارت کشور یک ارزیابی از استانداران و فرمانداران دارند. در جمع بندی‌های صورت گرفته با توجه به این‌که خانواده استاندار کرمانشاه در تهران حضور داشتند، در مجموع به این نتیجه رسیدند که آقای رضایی تغییر یابد و آقای رازانی که سابقه کار در بخش‌های مختلف وزارت کشور، بنیاد شهید و استانداری کردستان را دارد، به‌عنوان استاندار کرمانشاه منصوب شود.

قائم‌مقام وزیرکشور تاکید کرد: استاندار سابق کرمانشاه نیز فرد بسیار خوبی است که از زحمات وی تشکر می‌کنیم و این جابه‌جایی‌ها یک اقدام معمول و متعارف است.
چگونگی تعامل نمایندگان با استاندار و وزارت کشور نیز می‌تواند یکی از دلایل تغییر یک استاندار باشد، همین مساله باعث به وجود آمدن حرف و حدیث‌های پیرامون تغییر استاندار قزوین شد. موضوعی که در نشست خبری سخنگوی وزرات کشور نیز مطرح شد.

امیری در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود، اختلاف نمایندگان مجلس با استاندار قزوین باعث جابه‌جایی استاندار می‌شود، گفت: ما تعامل خوبی با نمایندگان مجلس داریم و استانداران نیز تعامل خوبی با آنان دارند و به‌طور اساسی تعامل ضابطه‌مند جزء سیاست‌های دولت و وزارت کشور است و ما مشکلی با نمایندگان مجلس نداریم. در حال حاضر نیز استاندار قزوین در نشست استانداران کشور حضور دارد.
با این حال در استان ما در دو دولت گذشته چهار استاندار بر مسند قدرت نشسته و ساکن کاخ سرخ استانداری واقع در خیابان سنگی شدند.

علی افراشته اولین استاندار دولت نهم بود که در تاریخ 4/8/84 به سمت استانداری بوشهر منصوب شد و دو سال، هشت ماه بر این مسند ماند. پس از آن حسین هاشمی تختی‌نژاد، سرپرستی استانداری را به مدت 17 روز پذیرفت تا نوبت به ابوطالب شفقت برسد که در تاریخ 27/4/87 راهی استان بوشهر شود و به مدت دوسال و یک روز مستاجر کاخ سرخ استانداری باشد. او نیز  جای خود را به محمد‌حسین جهانبخش داد، استانداری که خاطره خوبی از خود در ذهن مردم بوشهر بر جای نگذاشت اما دو سال و دو ماه و 20 روز قبای استانداری بوشهر را یدک می‌کشید. پس از آن هم نوبت به فریدون حسنوند رسید تا او نیز به مدت یک سال و دو ماه استاندار بوشهر باشد. 

استانداری که در یک نشست خبری به خود لقب «فری شیره» را داد و تعریف کرد که برای ایجاد گذر استادیوم جدید بوشهر مشکلاتی وجود داشت که باید حتما دیواری که همان حوالی بود، تخریب می‌شد. به همراه چند تن از مدیران و معاونین آنجا رفتم، دیدم که روی آن دیوار نوشته «ناصر ببر» و شماره تماس خودش را هم گذاشته بود و در قسمت دیگری از این دیوار نوشته «خطر مرگ وجود دارد!» مدیرانی و معاونینی که همراهم بودند، به‌خاطر این مساله برای تخریب دیوار می‌ترسیدند و حتی یکی از مدیران گفت «آقای استاندار تخریب این دیوار خطر مرگ دارد.» خودم رفتم پشت بلدوزر نشستم و گفتم بروید به «ناصر ببر» بگوئید برو کنار که «فری شیر» آمد و دیوار را تخریب کردم تا راه دسترسی به استادیوم جدید باز شود. 

با این حال، نمی‌تواند رویکرد دولت تدیبر و امید را در این زمینه پیش‌بینی کرد. مصطفی سالاری یک سال و 9 ماه و یازده روز است که مستاجر ساختمان استانداری است، البته به‌گونه‌ای که اطرافیانش تعریف می‌کنند، جای پایش از وزرای دولت هم محکم‌تر است. دو روز پیش نیز از سوی یک خبرگزاری وابسته به اصولگرایان به همراه معاون سیاسی‌اش به‌عنوان مدیر پاسخگو معرفی شد!!

نام:
ایمیل:
* نظر: